NECESSARY CONDITIONS FOR THE ADEQUACY OF ECONOMIC AND MATHEMATICAL MODELS ON RIVER TRANSPORT

  • Alexander Y. Platov Nizhny Novgorod State University of Architecture and Civil Engineering , Nizhny Novgorod, Russia
  • Yury I. Platov Volga State University of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Abstract

One of the obvious conditions for the applicability of economic and mathematical models is their adequate reflection of transport processes. The issue of adequacy should be decided separately for each specific model. However, in the case of modeling for the river fleet, we can talk about the existence of traditional approaches to building models that are outdated and lead to inadequacy of all such models. It is shown that the proposed models do not fully reflect the properties of the transport process, and, therefore, their use in practice can lead to significant errors in the planning of the fleet. The analysis of typical errors in the models construction for the fleet planning is given.

Keywords: economic and mathematical methods on river transport, modeling adequacy, optimization of fleet operation planning, operating costs, average values, controlled and uncontrolled cash flows, linear programming models

References

Reference

Danzig G.B. Minimizing the Number of Tankers to Meet a Fixed Schedule / G.B. Danzig, D.R. Fulkerson // Naval Research Logistics Quarterly, 1954, No 1. Pp. 217–222.

https://doi.org/10.1002/nav.3800010309

Савин В.И. Расчёт графика движения на электронно-вычислительных машинах. В.И. Савин – М.: Транспорт, 1968, 216 с.

Пьяных С.М. Экономико-математические метолы оптимального планирования работы речного транспорта. С.М. Пьяных – М.: Транспорт, 1988, 253 с.

Barnhart, C. Handbooks in Operations Research and Management Science: 14 Transportation / C. Barnhart, G. Laporte (eds). Amsterdam: Elsevier, 2007.

https://doi.org/10.1016/s0927-0507(06)14012-8

Mundy, R.A. Management Systems for Inland Waterway Traffic Control / R.A. Mundy, J.F. Campbell. Center for Transportation Research and Education. Iowa State University, 2005.

Caroll, J.L. Simulation of Waterway Transport Systems / J.L. Caroll, M.S. Bronzini. Transportation Engineering Journal, Vol. 97, No. 3, August 1971. Pp. 527–539.

Bronzini, M. S. Inland Navigation System Analysis / M. S. Bronzini. Vol. 5. CACI, Inc., U.S. Army Corps Engineers, Washington, D.C., 1976.

Waterway Analysis Model (WAM). User Manual. Shallow Draft Version, NESP Reports. Huntington, West Virginia, 2007.

Платов А.Ю., Платов Ю.И. Проблемы внедрения аналитических информационных технологий на речном транспорте. Наука и техника транспорта / Москва, №3, 2010. С. 42–45.

Платов А.Ю., Платов Ю.И. Проблемы применения систем поддержки принятия решений на речном транспорте. Речной транспорт (XXI век). 2018. № 1 (85). С. 22–24.

Ronen, D. Cargo Ships Routing and Scheduling: Survey of Models and Problems / D. Ronen // European Journal of Operational Research, 1983, No 12. Pp. 119-126.

https://doi.org/10.1016/0377-2217(83)90215-1

Ronen, D. Ship Scheduling: The Last Decade / D. Ronen // European Journal of Operational Research, 1993, No 71. Pp. 325-333 .

https://doi.org/10.1016/0377-2217(93)90343-l

Mohammed Al-Yakoob, Salem. Mixed-integer mathematical programming optimization models and algorithms for an oil tanker routing and scheduling problem / Salem Mohammed Al-Yakoob. Dissertation for PhD in Math., Virginia Polytechnic Institute, Virginia, 1997.

https://doi.org/10.1080/07408179908969843

Christiansen, M. Maritime Transport Optimization: An Ocean of Opportunities / M. Christiansen, K. Fagerholt, G. Hasle, A. Minsaas, B. Ny-green. OR/MS Today, April, 2009, Pp. 26–31.

Альпидовский А.Д., Шабров, В.Н. Экономико-математическая модель оптимизации доставки партии автомобилей от «двери до двери». Вестник ВГАВТ. Н.Новгород: Изд-во «ФГБОУ ВО «ВГУВТ», 2016. – Вып. – № 49 – С. 220–228.

Телегин А.И. Шабров, В.Н. Модель транспортно-экспедиционного обеспечения сквозной доставки партий автомобилей «от двери до двери» с участием речного транспорта. / Речной транспорт (XXI век). – 2017.– № 2 (60).

Абдулатипов, М.А., Калачев В.К. Оптимизация числа караванов судов за период ледовой проводки. Вестник ВГАВТ. 2017. №51.-С. 93–98.

Абдулатипов, М.А. Иванов В.М. Экономико-математическая модель текущего планирования ледокольных проводок в морском бассейне / Вестник ВГАВТ. 2018. №54.-С. 79–85.

Пьяных, С.М. Автоматизация расчета графика движения флота в пароходствах центрального и северо-западного бассейнов на ЕС ЭВМ / С.М. Пьяных, Н.В. Пигалова // Труды / ГИИВТ. – Горький, 1981. – Вып. 187. – С. 3–10.

Платов, Ю.И. Первая очередь АСУ пароходства «Волготанкер» / Ю.И. Платов // Передовой опыт и новая техника / ЦБНТИ. М., 1976. – Вып. 3 (27). С. 3–7.

Авилов В.А. Математико-статистические методы технико-экономического анализа производства. М. «Экономика», 1967,264 с.

Платов А.Ю. Система автоматизированного расчета норм времени следования и расхода топлива / А.Ю. Платов, Ю.И. Платов, А.Г. Малышкин, С.Г. Смирнов // Наука и техника на речном транспорте / ФГУП ЦБНТИ Минтранса РФ. – М., 2003. – С. 80–84.

Платов А.Ю., Платов Ю.И. О современных методах бизнес-планирования работы речного флота. Вестник Волжской государственной академии водного транспорта, 2018. – № 54. – С. 110–116.

Никулина М.В., Никифорова Д.Д., Платов Ю.И. Обоснование критерия выбора вида транспорта для грузовых перевозок. Труды конгресса «Великие реки», 2018 г., вып. 7. «Проблемы использования инновационного развития внутренних водных путей в бассейнах великих рек».

Harilaos N. Psaraftis and Christos A. KontovasGreen. Green Maritime Transportation: Speed and Route Optimization. Transportation Logistics The Quest for Win-Win Solutions. Springer International Publishing Switzerland, 2016. Pp. 299–351.

https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.049

Ronen D. Effect of oil price on the optimal speed of ships. Journal of the Operational Research Society, 33 (11), 1982, Pp. 1035–1040.

https://doi.org/10.1057/jors.1982.215

Barras B. Ship design and performance for masters and mates. Oxford: Elsevier, 2004.

Molland A.F., Turnock S.R., Hudson D.A.: Ship Resistance and Propulsion Practical Estimation of Ship Propulsive Power. Cambridge University Press, 2011.

https://doi.org/10.1017/9781316494196.011

Kowalski, A. Cost optimization of marine fuels consumption as important factor of control ship’s sulfur and nitrogen oxides emissions. Scientific Journals Maritime University of Szczecin, 2013, 36(108) z. 1 Pp. 94–99.

Shrady D.A., Smith G.K., Vassian R.B. Predicting Ship Fuel Consumptions. Naval Postgraduate School, 1996. Pp. 70.

Miyeon Jeon, Yoojeong Noh, Yongwoo Shin, O-Kaung Lim, Inwon Lee, Daeseung Cho Prediction of ship fuel consumption by using an artificial neural network / Journal of Mechanical Science and Technology 32 (12) (2018) Pp. 5785-5796.

https://doi.org/10.1007/s12206-018-1126-4

Author Biographies

Alexander Y. Platov , Nizhny Novgorod State University of Architecture and Civil Engineering , Nizhny Novgorod, Russia

Dr. Sci. Tech, head of Applied Informatics and Statistic Chair, Nizhny Novgorod State University of Architecture and Civil Engineering, 65, Ilyinskaya st., Nizhny Novgorod, 603950, e-mail: platoff@mail.ru

Yury I. Platov , Volga State University of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Dr. Sci. Tech, professor of Transport Management Chair, Volga State Uni-versity of Water Transport, 5, Nesterov st, Nizhny Novgorod, 603951, e-mail: platov1@yandex.ru

Published
29-08-2020
How to Cite
Platov, A. Y., & Platov, Y. I. (2020). NECESSARY CONDITIONS FOR THE ADEQUACY OF ECONOMIC AND MATHEMATICAL MODELS ON RIVER TRANSPORT. Russian Journal of Water Transport, (64), 171-179. https://doi.org/10.37890/jwt.vi64.108
Section
Economics , logistics and transport management