RESEARCH OF NON-UNIFORM ROTATION OF SHIP POWER PLANT ELEMENTS DRIVE

Abstract

This article contains the results of studies of the rotation unevenness parameters of the ship power plants elements drive. Theoretical prerequisites of such analysis are described and an example of calculation of parameters of torsional-oscillating system of high-pressure fuel pump drive and speed controller is given in the article. Calculations have shown that at the nominal crankshaft speed of the internal combustion engine, the possibility of resonant oscillations of the camshaft of the fuel pump is not excluded. Design features, faults, violation of adjustments or operating rules can contribute to the operation of elements of power plants at resonant frequencies and cause operational failures. Analysis of rotation unevenness of elements drive and additional equipment of ship's power plants is an appropriate technical measure that allows to increase the reliability of ship's power plants.

Keywords: ship power plant, torsional oscillations, resonance, fuel pump, speed controller.

References

Bueno A.V. Internal combustion engine indicating measurements / A.V. Bueno, J.A. Velásquez, L.F. Milanez // Applied Measurement Systems. – 2012, February. – Р. 23–44.

Changwei J. Effect of hydrogen addition on combustion and emissions performance of a spark ignition gasoline engine at lean conditions / J. Changwei, W. Shuofeng // International Journal of Hydrogen Energy. – 2009. – No. 34. – Р. 7823–7834., https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2009.06.082

Dhole A.E. Effect on performance and emissions of a dual fuel diesel engine using hydrogen and producer gas as secondary fuels / A.E. Dhole, R.B. Yarasu, D.B. Lata, A. Priyam // International Journal of Hydrogen Energy. – 2014. – No. 39. – Р. 8087–8097., https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2014.03.085

Лебедев Б.О. Особенности использования альтернативных видов топлива для судовых энергетических установок / Б.О. Лебедев, С.П. Глушков, В.И. Кочергин // Морские интеллектуальные технологии. – 2018. – № 4(42). – Т. 4. – С. 139–143.

Глушков С.П. Влияние использования альтернативных видов топлива на характеристики рабочих процессов ДВС / С.П. Глушков, В.И. Кочергин, В.В. Красников // Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия: Морская техника и технология. – 2018. – № 1. – С. 24–32., https://doi.org/10.24143/2073-1574-2018-1-24-32

Самсонов В.И. Двигатели внутреннего сгорания морских судов / В.И. Самсонов, Н.И. Худов. – М.: Транспорт, 1990. – 368 с.

Dipak Gulhane. Estimation of vibration response of reciprocating engine crankshaft / Dipak Gulhane, G.D. Mehta, S.M. Awatade // Research Journal of Engineering and Technology. – 2016. – Vol. 03. – No. 10. – Р. 1251–1257.

Агуреев И.Е. Исследование управления межцикловой неидентичностью рабочих процессов поршневых двигателей внутреннего сгорания / И.Е. Агуреев, А.В. Ахромешин, М.Ю. Власов // Известия Тульского государственного университета. Технические науки. –№ 3–1. – 2010. – С. 213–219.

Саенко М.М. Влияние различных факторов на величину и равномерность подачи топлива в цилиндры дизеля / М.М. Саенко, А.П. Жигадло, А.Л. Иванов // Вестник СибАДИ. – 2013. – Вып. 4(32). – С. 29–35.

Федянов Е.А. Межцикловая неидентичность рабочего процесса в поршневых двигателях внутреннего сгорания с принудительным зажиганием / Е.А. Федянов. – Волгоград: ВолгГТУ, 2014. – 111 с.

Васильев М.В. Устройство управления судовым двигателем внутреннего сгорания / М. В. Васильев // Вестник Мурманского государственного технического университета. – 2008. – Т. 11. – № 3. – С. 471–474.

Zhelezniak A.A. Model of evaluation of the efficiency of the ships diesel generator control / A.A. Zhelezniak // Vibroengineering Procedia. – 2016. – No. 8. – Р. 36–44.

Zhilenkov A. Evaluation of rotation frequency gas-diesel engines when using automatic control system / А. Zhilenkov, А. Efremov // IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. – 2017. – Vol. 50. – Р. 1–7., https://doi.org/10.1088/1755-1315/50/1/012019

Schiroslawski W. Technologische Aspekte des Diagnosesystems DS-1000 / W. Schiroslawski // Agrartechnik. – 1985. – No. 5. – S. 38–41.

Kochergin V. Optimization of insensitivity rate of speed control systems / V. Kochergin, S. Glushkov // Advances in Intelligent Systems and Computing. VIII International Scientific Siberian Transport Forum TransSiberia 2019. – Volume 1 Volume 1115 (2020). – 2020. – P. 737–746., https://doi.org/10.1007/978-3-030-37916-2_72

Глушков, С.П. Анализ динамических характеристик крутильно-колебательных систем судовых энергетических установок / С.П. Глушков, С.С. Глушков, В.И. Кочергин, Б.О. Лебедев // Морские интеллектуальные технологии. – 2018. – № 2(40). – Т. 2. – С. 59–66.

Расчёт и измерение крутильных колебаний валопроводов и агрегатов. Руководство Российского Речного Регистра Р.009–2004. – М.: Российский Речной Регистр, 2016. – 24 с.

Author Biographies

Victor I. Kochergin , Siberian Transport University, Novosibirsk, Russia

PhD Of Technical Sciences, head of Technology of Transport Mechanical Engineering and Operation of Cars Department, Siberian Transport University, Russia, 191, D. Kovalchuk st, Novosibirsk, 630049, e-mail: vkplus2011@yandex.ru

Sergey P. Glushkov , Siberian Transport University, Novosibirsk, Russia

Dr. Sci. Tech., Professor of Technology of Transport Mechanical Engineering and Operation of Cars Department, Siberian Transport University, Russia, 191, D. Kovalchuk st, Novosibirsk, 630049, e-mail: rccpl@ngs.ru

Aleksandr V. Kurmygin , Siberian Transport University, Novosibirsk, Russia

Graduate Student of Technology of Transport Mechanical Engineering and Operation of Cars Department, Siberian Transport University, Russia, 191, D. Kovalchuk st, Novosibirsk, 630049, e-mail: av.kurmygin@yandex.ru

Published
23-11-2020
How to Cite
Kochergin, V. I., Glushkov, S. P., & Kurmygin, A. V. (2020). RESEARCH OF NON-UNIFORM ROTATION OF SHIP POWER PLANT ELEMENTS DRIVE. Russian Journal of Water Transport, (65), 71-79. https://doi.org/10.37890/jwt.vi65.129
Section
Ship power equipment