RESEARCH ON EEOI PARAMETRIC CONNECTION OF A SHIP DURING THE REAL VOYAGE CONDUCTION

Abstract

The round-the-world transition of m/v Katherine ship is considered. The aim of this work is to minimize the Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI) of the vessel, and, accordingly, to minimize the ship's fuel consumption and carbon dioxide emission depending on the parameters of sea transition: Vs, mass of transported cargo, and the distance of the passage. For specifically selected ship power plant (SPP), the parametric dependence of Vs and fuel consumption on the share of used power is determined by calculation method. The Energy Efficiency Design Index (EEDI) is determined by the model given in Resolution MEPC.212(63). The EEOI is determined depending on the ship fuel consumption, the carbon concentration in the ship’s fuel with the main parameters accepted for transition Vs, transported cargo mass , the sea passage distance . Calculation studies are conducted in a wide range of sea transition parameters – transition distance within 200 to 2,800 nm, the Vs from 0.01 to 24.0 knots, cargo mass ranging within 4,000 to 70,000 tons.

Keywords: Energy Efficiency Design Index, Energy Efficiency Operational Indicator, type of vessel, sea passage, speed, mass, distance, minimization, consumption, emission, marine fue.

References

Guidelines for voluntary use of the ship energy efficiency Operational indicator (EEOI). — London: IMO, 2009. — 75 p.

МЕРС 65/INF.17 IMO Model Course on Energy-Efficient Operation of Ships. — London: World Maritime University, 2013. — 61 p.

Пивоваров Л. А. Разработка плана управления энергоэффективностью судна (ПУЭЭС) для танкеров / Л. А. Пивоваров // Сборник материалов Международной научно-практической конференции «Современные информационные и инновационные технологии на транспорте». — MINTT–2013. — Херсон: ИЦ ХГМА, 2013. — т. 1. — С. 73–77., https://doi.org/10.17513/np.415

Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP): SEEMP template for owners and operators. — London: Lloyd’s Register, 2012. — 12 p.

Rehmatulla N. The Implementation of Technical Energy Efficiency and CO2 Emission Reduction Measures in Shipping / N. Rehmatulla, J. Calleya, T. Smith // Ocean Engineering. — 2017. — Vol. 139. — Pp. 184–197. DOI: 10.1016/j.oceaneng.2017.04.029., https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2017.04.029

Winnes H. Reducing GHG emissions from ships in port areas / H. Winnes, L. Styhre, E. Fridell // Research in Transportation Business & Management. — 2015. — Vol. 17. — Pp. 73–82. DOI: 10.1016/j.rtbm.2015.10.008., https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2015.10.008

MARPOL Consolidated edition 2011: Articles, Protocols, Annexes and Unified Interpretations of the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 1973 as modified by the 1978 and 1997 Protocols. — London: CPI Group (UK) Ltd, 2011. — 448 p.

Иванченко А.А., Петров А.П., Г. Е. Живлюк Г.Е., ЭНЕРГЕТИЧЕСКАЯ ЭФФЕКТИВНОСТЬ СУДОВ И РЕГЛАМЕНТАЦИЯ ВЫБРОСОВ ПАРНИКОВЫХ ГАЗОВ. // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. — 2019. — Т. 111. — № 3. — С. 103–112. DOI: 10.21821/2309- 5180-2019-11-3-103-112.

Покусаев М. Н., В. Г. Букин В. Г. , Абачараев И. М. , Ермолаев В. П. ВЛИЯНИЕ ВИДА СУДОВОГО ТОПЛИВА НА ЭНЕРГОЭФФЕКТИВНОСТЬ СУДОВОЙ ЭНЕРГЕТИЧЕСКОЙ УСТАНОВКИ ТАНКЕРА-ГАЗОВОЗА. Астрахань: Вестник АГТУ. Сер.: Морская техника и технология. 2019. № 1, с. 78-88. DOI: 10.24143/2073-1574-2019-1-78-88., https://doi.org/10.24143/2073-1574-2019-1-78-88

Леонов В. Е. Исследование влияния параметров морского перехода на операционный коэффициент энергетической эффективности судна / В. Е. Леонов, В. В. Тимошенко // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. — 2018. — Т. 10. — № 2. — С. 390–401. DOI: 10.21821/2309-5180-2018-10-2-390-401., https://doi.org/10.24866/vvsu/2073-3984/2018-4/099-111

Zhmur V. N. Ways to increase economic energy efficiency and environmental safety of sea freight / V. N. Zhmur, V. Ye. Leonov // American Scientific Journal. — 2018. — Vol. 19. — Pp. 15–21.

Леонов В. Е. Пути повышения эффективности морских грузоперевозок: монография / В. Е. Леонов, В. И. Дмитриев. — М.: Моркнига, 2019. — 299 с.

Леонов В.Е. Исследования по определению области минимизации операционного коэффициента энергетической эффективности судна / В. Е. Леонов // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. – 2019. – Т. 11. – № 5. – С. 910-919. DOI: 10.21821/2309-5180-2019-11-5-910-919

Леонов В. Е. Использование кислорода в качестве окислителя судового топлива вместо воздуха для судовых энергетических установок / В. Е. Леонов, А. А. Гуров // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. — 2020. — Т. 12. — No 3. — С. 583–590. DOI: 10.21821/2309-5180-2020-12-3-583-590.

Author Biographies

Valeriy E. Leonov Leonov , Kherson State Maritime Academy, Kherson, Ukraine

professor, Kherson State Maritime Academy, 73000, Kherson, Ukraine, Ushakova avenue, 20 , e-mail: leonov_v_e@i.ua

Oleksandr D. Serdyuk Serdyuk , O. D. Serdyuk

River and Marine Transport, Kherson State Maritime Academy, 73000, Kherson, Ukraine, Ushakova avenue, 20 , e-mail: alexanderserdyuk@ukr.net

Published
23-11-2020
How to Cite
Leonov, V. E. L., & Serdyuk, O. D. S. (2020). RESEARCH ON EEOI PARAMETRIC CONNECTION OF A SHIP DURING THE REAL VOYAGE CONDUCTION. Russian Journal of Water Transport, (65), 105-116. https://doi.org/10.37890/jwt.vi65.133
Section
Economics, logistics and transport management