Comparative analysis of the requirements of the River Register rules and European Regulations for ship arrangements

  • Dmitriy A. Galochkin Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia
  • Mikhail S. Akishenkov Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Abstract

The article presents the results of comparative analysis requirements of the River Register Rules and ES-TRIN standard for ship arrangements of inland navigation vessels. In the framework of the European agreement on main inland waterways of international importance are expected operations of vessels on international transport corridor, part of which are the inland waterways of Russia. In this regard, becomes relevant the question of the comparison of requirements of normative-technical documentation for vessels operating on inland waterways of Russia and European inland waterways. The purpose of the work is to analyze the requirements of the River Register Rules and the ES-TRIN standard for ship arrangements, as well as to detect differences in approaches required by the operating conditions of ships on the rivers of Russia and Europe. As a research method, we used a comparative analysis of the requirements of the River Register Rules and the ES-TRIN standard, including by comparing the results of calculations of elements of anchor, mooring, towing, steering arrangements, made in accordance with the requirements of these regulatory documents for specific ship projects. It is shown that when calculating the total length of anchor chains for specific ship projects, the requirements of the River Register Rules are significantly "tougher" than the values calculated according to the requirements of the ES-TRIN standard (for "O" class vessels — by 2 times). The values of the breaking force of the towrope of tugs calculated according to the River Register Rules or class "O" vessels are significantly higher (up to 92 %) compared to the values calculated according to ES-TRIN. It is noted that the methods for determining the mass of anchors and maneuverability criteria given in the River Register Rules and the ES-TRIN standard have fundamental differences that do not allow obtaining comparable results. The materials presented in the article can be used by design organizations when designing vessels that are supposed to be operated on the European inland waterways as well as by specialists of the River Register when improving their regulatory and technical base.

Keywords: River Register Rules, inland navigation vessels, ES-TRIN standard, ship arrangements, inland waterways of Russia. European inland waterways, operating conditions, the level of safety standard

References

Кодекс внутреннего водного транспорта Российской Федерации от 07.03.2001 N 24-ФЗ (ред. от 14.06.2020) [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_30650/ (дата обращения 18.08.2020 г.)

Федеральный закон «О внесении изменений в Кодекс внутреннего водного транспорта Российской Федерации» от 11.07.2011 N 203-ФЗ [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_116565/ (дата обращения 18.08.2020 г.)

Европейское соглашение о важнейших внутренних водных путях международного значения [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/901784389 (дата обращения 18.08.2020 г.)

Приказ Минтранса РФ от 25 сентября 2012 г. N 355 «О наделении федерального автономного учреждения "Российский Речной Регистр" полномочиями на классификацию и освидетельствование судов, подлежащих государственной регистрации, за исключением маломерных судов, используемых в некоммерческих целях» [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://base.garant.ru/70250794/ (дата обращения 18.08.2020 г.)

About CESNI [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.cesni.eu/en/about-cesni/ (дата обращения 18.08.2020 г.)

Technical requirement [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.cesni.eu/en/technical-requirements/ (дата обращения 18.08.2020 г.)

Transmitted by the European Commission [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2016/sc3wp3/ECE-TRANS-SC3-2016-inf02e.pdf/ (дата обращения 18.08.2020 г.)

Directive (EU) 2016/1629 of the European Parliament and of the Council of 14 September 2016 laying down technical requirements for inland waterway vessels, amending Directive 2009/100/EC and repealing Directive 2006/87/EC [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016L1629&from=EN (дата обращения 18.08.2020 г.). https://doi.org/10.1007/978-1-137-54482-7_38

Трунин Е.Г., Ефремов Н.А., Поспелов В.И. 120 лет классификации речных судов в России. Российский Речной Регистр . 2019.

Сазонов А.А. Специальная лоция ЕГС. Ч. VI. Нижняя Волга : учеб. пособие для студ. и курсан. оч. и заоч. обуч. высш. и сред. спец. учеб. завед. : специальность 180402 «Судовождение» / А.А. Сазонов, В.С. Добровольский. – Н. Новгород : Изд-во ФГБОУ ВО «ВГУВТ», 2015. – 60 с

Сазонов А.А. Специальная лоция ЕГС: Ч. II.: учебное пособие по дисциплине «Специальная лоция района плавания» для студентов очной и заочной формы обучения по специальности 180402 «Судовождение» /А.А.Сазонов, В.С. Добровольский. – Н. Новгород: Изд-во ФГОУ ВПО ВГАВТ, 2008. https://doi.org/10.18411/2016-03-003

Сазонов А.А. Специальная лоция ЕГС : Ч. III. Волго-Балтийский канал :учеб. пособие для студ. высших и средних специальных учеб. заведений специальности 180402 «Судовождение» оч. и заоч. обучения / А.А. Сазонов, В.С. Добровольский. – Н. Новгород : Изд-во ФГОУ ВПО «ВГАВТ», 2009. – 44 с.

Фролов, Р.Д. Лоция единой глубоководной системы / Р.Д. Фролов, Г.М. Шмелев. – М.: Транспорт, 1991. – 269 с.

Перечень основных характеристик и параметров сетей водных путей категории Е «Синяя книга» [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2012/sc3wp3/ECE-TRANS-SC3-144rev2r.pdf (дата обращения 22.08.2020 г.)

Гидрологический справочник реки Дунай [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.danubecommission.org/uploads/doc/publication/2018/spravocnik_1921_2010.pdf (дата обращения 22.08.2020 г.)

Российский Речной Регистр. Правила (в 5-и томах). – Правила классификации и постройки судов (ПКПС). – М.: Российский Речной Регистр, 2019 – 1506 с.

European Standard laying down Technical Requirements for Inland Navigation vessels (ES-TRIN) [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.cesni.eu/wp-content/uploads/2018/05/ES_TRIN_2019_en.pdf (дата обращения 22.08.2020 г.)

Справочник по серийным транспортным судам. Том 2: Сухогрузные теплоходы, танкеры и рефрижераторы.-1973. - 294 с.

Author Biographies

Dmitriy A. Galochkin , Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Candidate of Technical Sciences, Associate Professor of the Department of «Design and shipbuilding technology», Volga State University of Water Transport, 5, Nesterov st, Nizhny Novgorod, 603951, Russia

Mikhail S. Akishenkov , Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

student of the Department of «Design and shipbuilding technology», Volga State University of Water Transport, 5, Nesterov st, Nizhny Novgorod, 603951, Russia

Published
23-03-2021
How to Cite
Galochkin, D. A., & Akishenkov, M. S. (2021). Comparative analysis of the requirements of the River Register rules and European Regulations for ship arrangements. Russian Journal of Water Transport, (66), 13-28. https://doi.org/10.37890/jwt.vi66.144
Section
Shipbuilding, ship repair, and ecological safety of the ship