Prospects and problems of using liquefied natural gas as fuel on river ships in the northern steaming line of Russia

  • Lev V. Ivanov ITMO University, Saint Petersburg, Russia https://orcid.org/0000-0002-6916-7154
  • Alexey V. Soloviev Volga state University of water transport, Nizhny Novgorod, Russia
  • Ernest G. Rumiantcev Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Abstract

The article discusses the prospects for the modernization of projects of ships operating in the water areas of the main Siberian rivers, for the use of liquefied natural gas (LNG) as the main type of fuel, as well as problems associated with the adaptation of existing ship designs. LNG is a cheap, energy efficient, and more environmentally friendly analogue of traditional diesel fuel (DF). Unification of adaptation projects for common types of main engines of ships from northern shipping companies will significantly reduce operating costs. Modernization problems are associated with the storage of fuel stock on ships. The lower density of LNG in comparison with diesel fuel, as well as the need to use a cryogenic fuel tank, reduces the autonomy of the ship's operation on LNG. The analysis carried out in the article showed that with modernization, the autonomy of navigation in terms of fuel reserves can decrease by 2 times

Keywords: gas engine fuel, LNG, type C tanks, gas diesel, dual fuel marine engines, fuel autonomy

References

Костылев И.И., Коняев Д.В. Бункеровка как фактор сдерживания применения газового топлива на судах // Вестник государственного университета морского и речного флота им. адмирала С.О. Макарова. – 2016. №5 (39);

Зеленодольский завод имени А.М. Горького спустил на воду первое речное пассажирское судно на СПГ «Чайка» URL: https://portnews.ru/news/299898/ (дата обращения 14.09.2020);

МАРПОЛ 73/76 Приложение VI Правила предотвращения загрязнения атмосферы с судов URL: http://docs.cntd.ru/document/499014496 (дата обращения 14.09.2020);

Григорьев Е.А. Экономическая оценка ресурсосберегающих технологий работы речных судов: дисс. канд. эконом. наук: 08.00.05 защищена 30.05.14. утв.: // автор Евгений Алексеевич // Сибирский государственный университет путей сообщения – Новосибирск - 2014, 151 с;

Официальный сайт Обь-Иртышского речного пароходства URL: https://oirp.ru/ (дата обращения 15.09.2020);

Официальный сайт ОАО «Ленское объединенное речное пароходство» URL: http://lorp.ru/ (дата обращения 15.09.2020);

Водный транспорт URL: https://fleetphoto.ru/ (дата обращения 15.09.2020);

Безюков О.К., Жуков В.А., Воробей К.А. Анализ энергоэкологического эффекта применения газопоршневых двигателей в судовых энергетических установках // Вестник государственного университета морского и речного флота им адмирала С.О. Макарова – 2015, №6(34), с 143-151. DOI: 10/21821|2309-5180-2015-7-6-143-151;

Дорохов А.Ф., Апкаров И.А., Хоан Коанг Лыонг Особенности применения газообразных топлив в судовых энергетических установках // Вестник АГТУ. Серия: Морская техника и технология. 2012. №2, с 70-75;

Ведрученко В.Р., Крайнов В.В., Кокшаров М.В, Лазарев Е.С., Кузнецова Д.К. О технических решениях при переводе транспортных и судовых ДВС на использование газообразного топлива // ОНВ – 2014. №3 (133);

Warstila 20DF Product Guide URL: https://www.wartsila.com/docs/default-source/product-files/engines/df-engine/product-guide-o-e-w20df.pdf?utm_source=engines&utm_medium=dfengines&utm_term=w20df&utm_content=productguide&utm_campaign=msleadscoring (дата обращения 15.09.2020), https://doi.org/10.3403/30383262

Michael Kraack LNG infrastructure and shipbuilding // GO LNG – Final Conference to the SBSR Project «MarTech LNG», Klapeida 10.09.2015;

Баранов А.Ю., Иванов Л.В. Анализ конструкционных особенностей систем хранения груза для модернизации проекта речного танкера класса «река-море». // Морской Вестник – 2019, №3(71) – с 18-21;

Y. Nagata, A. Tanoue, T. Kida, T. Kawai IHI SPB Tank for LNG fueled ships // IHI Engineering Review – 2015. №2 (47);

DNVGL-CG-0133 Class Guideline Liquified gas carriers with independent prismatic tanks of type A and B – 2017;

Речная справочная книжка корабельного инженера Е. Л. Смирнова URL:https://russrivership.ru/ships/30 (дата обращения 06.10.2020).

Author Biographies

Lev V. Ivanov , ITMO University, Saint Petersburg, Russia

graduate student of low-temperature energetics department, ITMO University, Saint-Petersburg, Lovonosov st, 9, e-mail: levladiv@mail.ru

Alexey V. Soloviev , Volga state University of water transport, Nizhny Novgorod, Russia

PhD in technical science, Volga State University of Water Transport, 5, Nesterov st, Nizhny Novgorod, 603951 e-mail: solovev@revregnn.ru

Ernest V. Rumiantcev , Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

master's degree, Volga State University of Water Transport, 5, Nesterov st, Nizhny Novgorod, 603951 e-mail: rumernest@gmail.com

Published
23-03-2021
How to Cite
Ivanov, L. V., Soloviev, A. V., & Rumiantcev, E. V. (2021). Prospects and problems of using liquefied natural gas as fuel on river ships in the northern steaming line of Russia. Russian Journal of Water Transport, (66), 99-107. https://doi.org/10.37890/jwt.vi66.156
Section
Ship power equipment