Role of Kazakhstan in a Belt and Road Initiative project

  • Gabit. A. Iskakov Kazakh-German University, Almaty, Kazakhstan
  • Zhandos K. Kegenbekov Kazakh-German University, Almaty, Kazakhstan

Abstract

The idea of the New Silk Road project (also Belt and Road Initiative – BRI) was first pitched in 2013 by the President of the People's Republic of China (PRC) Xi Jinping. This project contains the Silk Road Economic Belt as well as the 21st Century Maritime Silk Road. The main goal of this project is the creation a modern transport infrastructure in Eurasia, in order to optimize shipping of goods between Asia and Europe. Since then, this project was in an active development that involves building and optimization of the transport infrastructure, integration of the project into the economy of the involved countries, signing agreements and deals between the countries and also improving the relationship between PRC and countries-participants of this project. Because this project is considered global and international for Eurasia, Kazakhstan views it as an important for the political and economical state of the country. The geographic position of the country makes it one of the most important participants of the project.  This factor makes it important to identify other reasons behind this idea of Kazakhstan being an important destination of economical investment of PRC. Other important objectives are role and involvement of Kazakhstan in the development of the BRI project. This article reviews the Belt and Road Initiative project, how Kazakhstan is involved in this project and its role in it in the economical, political and logistical areas. The results of the implementation of the project is also present in this article.

Keywords: Belt and Road Initiative, Silk Road Economic Belt, transport infrastructure, geopolitics.

References

1. Экономический коридор Шелкового пути и Казахстан: состояние и перспективы. – Алматы: Исследовательский институт международного и регионального сотрудничества при Казахстанско-Немецком университете, 2015. – С. 89-92.
2. Итоги форума «Один пояс - один путь». [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://ru.euronews.com/2019/04/27/belt-and-road-forum-2019 (дата обращения: 28.04.2021)
3. Главы десятков стран прибывают в Китай на форум «Один пояс – один путь». [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://rus.azattyq.org/a/29902851.html (дата обращения: 28.04.2021)
4. Торговая война США и Китая: Пекин ответил Трампу повышением пошлин. [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://www.bbc.com/russian/news-48255036 (дата обращения: 13.05.2021)
5. Президент Республики Казахстан. Послание Президента Республики Казахстан Н.Назарбаева народу Казахстана // Акорда. – 2018. – 5 октября. – С. 12-14.
6. Будут реализованы 55 казахстанско-китайских проектов на $27 млрд. [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://www.zakon.kz/4969716-budut-realizovany-55-kazahstansko.html (дата обращения: 14.05.2021)
7. Исследование: Казахстан и Новый шёлковый путь. Важность единого видения на пути к новым возможностям. Алматы: PwC Казахстан, 2017. – С. 3-9.
8. Трансформация экономики Казахстана. – Астана: IndigoPrint, 2019. – С. 232-245.
9. Председатель КНР Си Цзиньпин. Совместное строительство “Экономического пояса Шелкового пути” // Пекин: Синьхуа. – 7 сентября 2013 г. – С. 21-24.
10. Инициатива «Один пояс и один путь»: состояние и перспективы. – Алматы: Исследовательский институт международного и регионального сотрудничества при Казахстанско-Немецком университете, 2018. – С. 183-191.
11. Мырзахметова А.М. Транзитный потенциал Казахстана в рамках ЕАЭС // Алматы: Вестник КазНУ. – 2015. – №1 – С. 43-46.
12. Один пояс, один путь»: уточнение пути и расширение пояса. [Электронный ресурс]. — Режим доступа: https://eadaily.com/ru/news/2019/05/03/odin-poyas-odin-put-utochnenie-puti-i-rasshirenie-poyasa (дата обращения: 03.05.2021)
13. Назарбаев Н.А. Программа «Стратегия Казахстан 2050» // Акорда. – 2015. – 16 января. – 8 с.
14. Транспортные коридоры Республики Казахстан. // Министерство транспорта и коммуникаций Республики Казахстан и Торгового представительства РК в РФ. – 2013. – 12 с.
15. Шахрат Нурышев. Казахстан и Китай: стратегическое партнерство и добрососедство // Дипломатия жаршысы. – 2018. – №3. – С. 107-108.

Author Biographies

Gabit. A. Iskakov Iskakov , Kazakh-German University, Almaty, Kazakhstan

Gabit. A. Iskakov, graduate student of the Engineering & Information Technology Department, Kazakh-German University (KNU), 111, Pushkin st, Almaty, 050010, e-mail:  iskakov_g@rambler.ru

Zhandos K. Kegenbekov Kegenbekov , Kazakh-German University, Almaty, Kazakhstan

Dean of the Engineering & Information Technology Department, Candidate of Engineering Sciences, Associate Professor, Kazakh-German University (KNU), 111, Pushkin st, Almaty, 050010, e-mail: kegenbekov@dku.kz

Published
15-06-2021
How to Cite
Iskakov, G. A. I., & Kegenbekov, Z. K. K. (2021). Role of Kazakhstan in a Belt and Road Initiative project. Russian Journal of Water Transport, (67), 94-101. https://doi.org/10.37890/jwt.vi67.198
Section
Economics, logistics and transport management