FINANCIAL AND INVESTMENT POTENTIAL OF INTEGRATED CORPORATE STRUCTURES IN RUSSIAN WATER TRANSPORT

  • Inna A. Skobeleva Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping, Sankt-Peterburg, Russia
  • Elena V. Bunakova Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping, Sankt-Peterburg, Russia https://orcid.org/0000-0001-7886-9767
  • Sergei A. Kotov Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping, Sankt-Peterburg, Russia

Abstract

The article discusses the issues of identification and the role of financial and investment potential in ensuring the development of integrated water transport structures, analyzes the impact of various forms of synergy on the formation of this potential. To accomplish the task, the authors use the methods of content analysis, synthesis, comparative analysis and verbal models reproduced in tabular form.
The article contains the formalization and analysis of the term «financial and investment potential», including the study of the factors forming this potential in various forms of business integration, as well as an assessment of the impact of these processes on the risks and financial and economic efficiency of shipping companies. It indicates the importance of business flexibility in the construction of modern integrated corporate structures to ensure the effect of responding to environmental challenges.
The materials present an analysis of a number of financial ratios of the largest Russian shipping companies that are actively involved in updating their fleet and are part of integrated structures, indicating a positive effect of integration processes on risk and return factors in the implementation of financial and investment potential. The moral and technical obsolescence of the Russian fleet, despite the urgency and attention to the problem from the state and business over the last decade, has only intensified, which requires an increase in activity in the investment sphere.
The weakness of market mechanisms for the implementation of financial and investment potential increases the importance of state support in the implementation of projects for the development of sea and river transport, primarily through reducing the risks of investment activities for fleet renewal. At the same time, the Russian transport business is forced to optimize its business portfolios, reducing dependence on highly risky and low-margin activities and focusing financial resources on the most sought-after areas in the current market situation. The best mechanism for the implementation of this task is the separation of business units according to the functional principle, which allows them to respond more flexibly to changes in their financial and investment potential.

Keywords: integrated corporate structures, financial potential, investment potential, synergy, sea and river transport

References

Павлов А.Ю., Бондин И.А., Павлова Д.Ю. Повышение финансового потенциала компании на основе реализации инвестиционной стратегии // Российское предпринимательство. – 2017. – Том 18. – №20. – с. 2993-3002.

Сухова Л.Ф. Финансовый потенциал предприятия: понятие, сущность, методы измерения // Финансовая аналитика: проблемы и решения. – 2016. – № 12. – c. 2-11.

Израйлева О.В. Управление финансовым потенциалом предприятий сферы обслуживания / Монография. – Челябинск: Изд-во ЮУрГУ, 2007. – 182 c.

Канкиа А.Г. Методические положения оценки влияния финансового потенциала нефтяных компаний на формирование финансового потенциала государства // Российское предпринимательство. – 2015. – Том 16. – №13. – с. 2079-2100.

Chernavsky K. Events and trends control in diagnostics of financial capacity of transportation companies / Transport and Telecommunication, 2013, Volume 14, No 2, 116–129.

Шваков Е.Е., Троцковский А.Я. Инвестиционный потенциал промышленного предприятия, его оценка, формирование и развитие // Финансы и кредит. – 2016. – № 3. – c. 54-64.

Муравьева Н.Н. Методика оценки инвестиционного потенциала коммерческих организаций: комплексный подход // Экономический анализ: теория и практика. – 2015. – № 42. – с. 52-62.

Кармов Р.А. Инвестиционный потенциал и социально-экономические условия его реализации в трансформируемой экономике. / Автореферат на соиск. уч. ст. канд. экон. наук / Р. А. Кармов. – Москва, 2007. – 25 с.

Лбова Е.С. Развитие методов оценки инвестиционного потенциала предприятия // «Ученые заметки ТОГУ». – 2015. – Том 6, № 4. – с. 526-538.

Безлепкина Н.В. Инвестиционный потенциал как многомерное явление: структура и факторы формирования // Риск: ресурсы, информация, снабжение, конкуренция. – 2014. – № 1. – с. 293-296.

Hartmann, G. C. (2003). Linking R&D spending to revenue growth. // Research-Technology Management, 46(1), p39–46.

Ansoff H.Igor The New Corporate Strategy / John Wiley & Sons, 1988. – 241 p.

Brigham E.F. Financial Management: Theory & Practice / South-Western College Pub, 2010. – 1187 pages.

Damodaran A., Investment Valuation: Tools and Techniques for Determining the Value of any Asset, 3rd edition, / John Wiley&Sons, 2012. – 992 p.

Ross S. Fundamentals of corporate finance / Stephen A. Ross; Randolph W. Westerfield; Bradford D. Jordan / McGraw-Hill Education; 12 edition, 2018. – 1008 p.

Nagurney A. A system-optimization perspective for supply chain network integration: The horizontal merger case // Transportation Research: Part E. Jan2009, Vol. 45 Issue 1, p1-15.

Slack B. Transformation of port terminal operations: from the local to the global / Slack, Brian; Frémont, Antoine. // Transport Reviews. Jan2005, Vol. 25 Issue 1, p117-130.

Tomanek R. Strategies of transport horizontal integration and their influence on the competition // Journal of Economics & Management. 2008, Vol. 4, p137-148.

Скобелева И.П., Бунакова Е.В. Особенности функционирования и развития компаний водного транспорта России, определяющие их инвестиционную привлекательность. / Вестник государственного университета морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова. Вып. 3. – СПб.: ГУМРФ имени адмирала С.О. Макарова, 2013. – с. 118-126.

Потенциал транспортных корпораций России на мировом фондовом рынке: Монография / Под ред. д-ра экон. наук И.П. Скобелевой. – СПб.: ГУМРФ, 2014.- с. 111.

Notteboom, T. Freight Integration in Liner Shipping: A Strategy Serving Global Production Networks / T. Notteboom, F. Merckx / Growth & Change. Dec2006, Vol. 37 Issue 4, p550-569.

Федеральный закон «О внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации в связи с реализацией мер государственной поддержки судостроения и судоходства» (с изменениями и дополнениями) №305-ФЗ от 07.11.2011. Система КонсультантПлюс – Режим доступа: http://www.consultant.ru, (дата обращения: 23.07.2018).

Постановление Правительства РФ от 22.05.2008 г. №383 «Об утверждении Правил предоставления субсидий российским транспортным компаниям и пароходствам на возмещение части затрат на уплату процентов по кредитам, полученным в российских кредитных организациях и в государственной корпорации “Банк развития и внешнеэкономической деятельности (Внешэкономбанк)” в 2008 – 2016 годах на закупку гражданских судов, а также лизинговых платежей по договорам лизинга, заключенным в 2008 – 2016 годах с российскими лизинговыми компаниями на приобретение гражданских судов» (с изм. и доп.). Система КонсультантПлюс – Режим доступа: http://www.consultant.ru, (дата обращения: 28.07.2018).

Постановление Правительства РФ от 21.01.2016 г. №25 «О внесении изменений в Постановление Правительства РФ от 22.05.2008 г. №383». Система КонсультантПлюс – Режим доступа: http://www.consultant.ru, (дата обращения: 05.08.2018).

Álvarez-SanJaime, Ó. Competition and horizontal integration in maritime freight transport / Álvarez-SanJaime, Ó.; Cantos-Sánchez, P.; Moner-Colonques, R.; Sempere-Monerris, J. // Transportation Research: Part E. May2013, Vol. 51, p67-81.

Скобелева И.П., Легостаева Н.В., Калашник Н.Е. Интегрированный риск-менеджмент: инновационные модели реализации // Креативная экономика. – 2016. – Т. 10. – №2. – c. 185-196.

Author Biographies

Inna P. Skobeleva , Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping, Sankt-Peterburg, Russia

Doctor of Economics, (Full) Professor, (Full) professor
of «Finance and credit» department, Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping,   5/7, Dvinskaya st, Sankt-Peterburg, 198035, Russia

Bunakova Elena V. , Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping, Sankt-Peterburg, Russia

Candidate of Economic sciences, Associate professor, Associate professor of «Finance and credit» department, Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping, 5/7, Dvinskaya st, Sankt-Peterburg, 198035

Sergey A. Kotov Sergey A. , Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping, Sankt-Peterburg, Russia

Candidate of Economic sciences, Associate professor
of «Finance and credit» department, Admiral Makarov
State University of Maritime and Inland Shipping,
5/7, Dvinskaya st, Sankt-Peterburg, 198035

Published
14-01-2020
How to Cite
Skobeleva, I. P., Elena V., B., & Sergey A., S. A. K. (2020). FINANCIAL AND INVESTMENT POTENTIAL OF INTEGRATED CORPORATE STRUCTURES IN RUSSIAN WATER TRANSPORT. Russian Journal of Water Transport, (61), 72-86. Retrieved from http://journal.vsuwt.ru/index.php/jwt/article/view/20
Section
Economics, logistics and transport management