Work process control mechanisms of diesel engine

  • Sergey E. Andrusenko AO "RUMO" Nizhny Novgorod, Russia
  • Oleg E. Andrusenko Russian Maritime Register of Shipping, Varna, Bulgaria
  • Vladimir V. Kolyvanov Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia
  • Yuri I. Matveev Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Abstract

The article discusses the issue of reducing the specific fuel consumption and improving the environmental performance of internal combustion engines by changing the working process to obtain high-quality and timely heat release as a result of fuel combustion. The purpose of workflow control is to create favorable conditions for fuel ignition. The ways of occurrence of ignition centers in the combustion chamber are considered. The main periods of fuel supply, the duration of ignition depending on the lag time, the combustion process, the influence of the fuel supply advance angle on the environmental parameters of the engine are highlighted. The possibility of controlling the working process during the preparation of the beginning of combustion is substantiated and examples of mechanisms of domestic and foreign analogs that provide control of the working process are given. Conclusion - high performance management of the workflow is provided by the electronic control system - common rail, despite the widespread use of mechanical methods.

Keywords: internal combustion engine, combustion process, ignition process, fuel pump, engine workflow, specific fuel consumption, electronic injection system, common rail

References

IJER editorial: The future of the internal combustion engine / Reitz R.D., Ogawa H., Pay-ri R., Fansler T. [et. Al] // International Journal of Engine research. 2020. Vol. 21 (1). Pp. 3-10.

Обозов А.А., Новиков Р.А. Параметрическая оптимизация закона тепловыделения судового малооборотного дизеля // Двигателестроение. 2020. №3 (281). С. 10-12.

Атласов Р.Ю., Игнатенко Г.В., Туркин В.А. Оценка влияния регулировочных па-раметров на экологические характеристики главных судовых дизельных двигателей 7RT-FLEX82T // Эксплуатация морского транспорта. 2019. №3 (92). С. 108-114.

Effects of intakes swirl on the fuel/air mixing and combustion performance in a lateral swirl combustion system for direct injection diesel engines / Y. Chen, X. Li, S. Shi, Q. Zhao, D. Liu, J. Chang, F. Liu // Fuel. 2021. Vol. 286. 119376.

Effect of fuel injection timing and pressure on combustion, emissions and performance characteristics of a single cylinder diesel engine / A.K. Agarwal, D.K. Srivastava, A. Dhar, R.K. Maurya, P.C. Shukla, A.P. Singh // Fuel. 2013. Vol. 111. Pp. 374-383.

Марков В.А., Камалтдинов В.Г., Рязанов К.П., Косова Л.Е. Фазы топливоподачи и показатели транспортного дизеля // АвтоГазоЗаправочный комплекс + Альтернативное топливо. 2019. Т. 18, №5. С. 216-222.

YU H., Liang X., Shu G. Numerical study of the early injection parameters on wall wet-ting characteristics of HCCI diesel engine using early injection strategy // Internal Journal of Au-tomotive Technology. 2017. Vol. 18, №5. Pp. 759-768.

Двигатели внутреннего сгорания. Теория рабочих процессов поршневых и комби-нированных двигателей. Под ред. А.С. Орлина, М: 1971 г., 400 с.

Риккардо Г.Р. Быстроходные двигатели внутреннего сгорания. М., Гострансиздат, 1932; Машгиз, 1960.

Из истории развития отечественных быстроходных дизелей. В кн. Некоторые про-блемы развития современных транспортных двигателей. Под ред. А.И. Толстова. Труды НИИТД №20, М. 1968, стр. 7 – 36.

Толстов А.И., Бельский Д.И., Болдырев И.В. Вопросы горения и организации ра-бочего процесса в быстроходном дизеле. В кн. Некоторые проблемы развития современ-ных транспортных двигателей. Под ред. А.И. Толстова. Труды НИИТД №20, М. 1968, стр. 37 – 63.

Корабельников С.К. Муфта автоматического регулирования угла опережения впрыска топлива // Двигателестроение. 2005. №3 (221). С. 40-43.

Кочев Н.С., Плотников Л.В., Григорьев Н.И. Совершенствование процесса топли-воподачи тепловозного дизеля 8ЧН21/21, работающего по циклу Миллера // Двигателе-строение. 2021. №1 (283). С. 20-25.

Болдырев И.В. Особенности сгорания частиц углерода в цилиндре быстроходных двигателей. Под. Ред. Кутового. Труды №18 НИИ, М. 1966, стр. 45-63.

L58/64: designing for power with strength. The Motor Ship. December 1983. P.30 – 31.

MAN B&W. Guide Project L32/40.

G. Kattenbusch, H. Krug, H. Zapf. Design and operating method. The Motor Ship. De-cember, 1979. p. 32, 35

Wolfgang Klaunig. Improving engine performance with electronically-controlled injec-tion. The Motor Ship. November, 1979. №712, p. 71-72.

Author Biographies

Sergey E. Andrusenko Andrusenko , AO "RUMO" Nizhny Novgorod, Russia

Sci. Tech, The chief engineer of Engine System Department, AO «RUMO», Russia, 13, Adm. Nahimova, Nizhny Novgorod, 603061, e-mail:info@aorumo.ru

Oleg E. Andrusenko Andrusenko , Russian Maritime Register of Shipping, Varna, Bulgaria

Sci. Tech. Surveyor, Russian Maritime Register of Shipping, Ul. Debar,18, 9000, Varna, Bulgaria, e-mail: oeandrusenko@gmail.com

Vladimir V. Kolyvanov Kolyvanov , Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Sci.Tech, Associate Professor of the Department Operation of Ship Power Plants, Volga State University of Water Transport, Russia, 5, Nesterova, Nizhny Novgorod, 603950, e-mail: kaf_eseu@vsuwt.ru

Yuri I. Matveev Matveev , Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

D.Sc., Professor of the Department Operation of Ship Power Plants, Volga State University of Water Transport, Russia, 5, Nesterova, Nizhny Novgorod, 603950, e-mail: kaf_eseu@vsuwt.ru

Published
15-09-2021
How to Cite
Andrusenko, S. E. A., Andrusenko, O. E. A., Kolyvanov, V. V. K., & Matveev, Y. I. M. (2021). Work process control mechanisms of diesel engine. Russian Journal of Water Transport, (68), 98-108. https://doi.org/10.37890/jwt.vi68.206
Section
Ship power equipment