Analysis of the causes and areas of localization of wear of the outer plating of the hulls of inland and mixed (river-sea) navigation

  • Evgeny G. Burmistrov Volga State University of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia https://orcid.org/0000-0003-0385-0847
  • Kromov Dmitry A. «Bor Ship Repair Company» LLC, Bor, Nizhny Novgorod Region, Russia

Abstract

This article analyzes the areas of localization of wear of the outer plating of the hulls of ships of inland and mixed (river-sea) navigation and the causes of them. It is noted that the problem of wear of outer plating sheets is associated with the tasks of ensuring watertightness and strength of ship hulls, on which the preservation of the functionality of ships as floating transport engineering structures depends. The results of the study show that: 1) wear of the outer skin of the vessels of inland and mixed (river-sea) navigation of the studied groups (pusher tugs, oil ore carriers, dry cargo and passenger ships) have different localization; 2) the localization of wear depends on the area of ​​operation, the main dimensions and design features of the ships; 3) wear is caused by corrosive, erosive and abrasive effects of the external environment, structural changes in the metal in welds and near-weld zones, as well as poor quality of paint and varnish protection of ship hulls, insufficient vibration damping of ship mechanisms, in some cases, unsatisfactory alignment of ship mechanisms and shafting; 4) local residual deformations (dents, crooks, ribbing), the frequency of their formation, the appearance and development of cracks in welds and the whole metal are due to the loss of stability of bonds due to their wear; 5) there is a correlation between the wear values and residual deformations of the outer skin sheets. Establishing the type of correlation dependence requires special study.

Keywords: ship hull, outer plating, wear, damage, localization areas, Register requirements

References

Что такое Износ обшивки корпуса корабля, что означает / Библиофонд: Морской сло-варь [Электронный ресурс]. Заголовок с экрана. Режим доступа: https://slovari.bibliofond.ru/sea_word/Износ%20обшивки%20корпуса%20корабля/ (дата обращения 12.02.2022 г.)

Барышников, С.О. Научные основы технологии восстановления общей прочности корпуса судна при ремонте / Автореф. дис. на соиск. учёной степени д-ра. техн. наук: 05.08.04 / Сергей Олегович Барышников – Астрахань, 2012. – 42 с.

Kompanets V.A., Surov O.E. Idle-time Corrosieve wear of hull plating: A Study. В сборнике: Procedia Engineering. International Conference on Industrial Engineering, ICIE 2017. 2017. С. 739-745.https://doi.org/10.1016/j.proeng.2017.10.546

Бурнашева, Н.В., Кудрин М.А. Влияние коррозионного износа на прочность корпусных конструкций морских судов / Н.В. Бурнашева, М.А. Кудрин // Труды Крыловского государственного научного центра. – 2020, №4(394). – С. 76-81.

Петрова, Н.Е. Совершенствование оценки технического состояния судна в целях повышения безопасности мореплавания / Дис. на соиск. учёной степени канд. техн. наук: 05.22.19; / Петрова Наталья Евгеньевна. − Мурманск, 2006. − 185 с.

Огнева, В.В. Анализ факторов, определяющих скорость изнашивания корпусов судов внутреннего и смешанного (река-море) плавания [Текст]: Статья / В.В. Огнева, Е.Г. Бурмистров// Труды 16-го конгресса международного научно-промышленного форума «Великие Реки». – Н. Новгород: Изд-во ФБОУ ВПО «ВГАВТ»,2014. – С. 317-321.https://doi.org/10.46960/62045_2016_3_16

Хоанг Минь Шон. Контроль технического состояния конструкций корпуса судна на основе оценки риска / Автореф. дис. на соиск. учёной степени канд. техн. наук:. 05.08.04 / Хоанг Минь Шон – Астрахань, 2013. – 20 с.

Виды и причины износа корпуса [Электронный ресурс] / Морская библиотека : Режим доступа : https://seaspirit.ru/tag/texnologiya-sudoremonta, свободный. – Загл. с экрана (дата обращения 10.02.2022 г.).

Уласов, А.М. Метод вероятностной оценки остаточного ресурса корпуса судна и его элементов / А.М. Уласов, Е.Г. Бурмистров // Речной транспорт (XXI век). – №2, 2021. – С. 46-50.3.

Цветков, Ю.Н. Методические основы прогнозирования износостойкости судостроительных сплавов при гидроэрозии / Автореф. дис. на соиск. учёной степени д-ра техн. наук: 05.08.04. / Цветков Юрий Николаевич. − СПб.: СПГУВК, 1995. − 47 с.

Петрова, Н.Е. Изменение технического состояния корпуса судна в процессе эксплуатации / Н.Е. Петрова «Вестник МГТУ», том 12, №1, 2009 г. – С. 39-41.

Правила Российского Речного Регистра, Издательство: Российский Речной Регистр, Страниц: – 1430 с.

Правила классификации и постройки морских судов (НД №2-020101-114). Ч II: Корпус. Санкт-Петербург: Рос. Морской Регистр судоходства, 2019. – 279 с. https://doi.org/10.24937/2542-2324-2022-1-s-i-28-32

Kitaev M.V., Surov V.A., Pastukhov P.O. A Study of the ice-resistant protective Coatings effect on the deterioration of the outdoor covering of ice vessels and icebreakers. В сборнике: IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 3rd International Scientific-Practical Conference on Quality Management and Reliability of Technical Systems. BRISTOL, 2021. С. 012026. https://doi.org/10.1088/1757-899x/986/1/012026

Veselov V.A., Surov O.E., Kitaev M.V., Pastukhov P.O. Tests of paint and varnish ice-resistant protective coatings of Ice class vessels. В сборнике: IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 3rd International Scientific-Practical Conference on Quality Manage-ment and Reliability of Technical Systems. BRISTOL, 2021. С. 012027. https://doi.org/10.1088/1757-899x/986/1/012027

Бимбереков, П.А. Ускоренная дефектация и ремонт корпусов судов в эксплуатации / Дис. на соиск. учёной степени канд. техн. наук:. 05.08.04. / Бимбереков Павел Александрович – Новосибирск, 2009. – 174 с.

Растяжка наружной обшивки и настила верхней палубы [Электронный ресурс]. Заго-ловок с экрана. Режим доступа: https://mybiblioteka.su/8-89868.html (дата обращения 12.02.2022 г.).

Петрова, Н.Е. Результаты замеров толщин листов настилов, обшивок, элементов балок набора / Н.Н. Петрова, В.М. Орешкина, Ж.В. Кумова, А.Л. Петров // Международный журнал экспериментального образования. – 2017, №2. – С. 83-84.

Surov O.E., Kompanets V.A. Estimation of authenticity of results of measuring residual thicknesses of ship structures. В сборнике: Proceedings of the International Offshore and Polar Engineering Conference. 2016. С. 346-351.

Author Biographies

Evgeny G. Burmistrov , Volga State University of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Dr. Sci. (Eng.), Professor, Professor of the Department of Design and Technology of Ship Construction, Volga State University of Water Transport (VSUVT), 5 Nesterova str., Nizhny Novgorod, 603951, e-mail: burmistrov_e_g@mail.ru

Dmitry A. Kromov , «Bor Ship Repair Company» LLC, Bor, Nizhny Novgorod Region, Russia

process engineer, «Borskaya Shiprepair Company» LLC, 606440, Nizhny Novgorod Region, Bor, st. M. Gorky, 23 A. e-mail: dkromov15@gmail.com

Published
21-03-2022
How to Cite
Burmistrov, E. G., & Kromov, D. A. (2022). Analysis of the causes and areas of localization of wear of the outer plating of the hulls of inland and mixed (river-sea) navigation. Russian Journal of Water Transport, (70), 15-29. https://doi.org/10.37890/jwt.vi70.244
Section
Shipbuilding, ship repair, and ecological safety of the ship