Substantiation of the hydraulic possibility of establishing guaranteed dimensions of the ship's course on the section R.Kama from the village of Bondyug to the village Kerchevsky
Abstract
The establishment of guaranteed dimensions of the ship's course requires a systematic approach. An increase in the depth of the watercourse causes a landing of the water level, which can negatively affect the level regime of the water body and the ecological situation of the region. For the section of the Kama River from the village of Bondyug to the village. Kerchevsky conducted research on the possibility of establishing a guaranteed depth of 1.3 m for the expedition and navigation periods. As part of the research, the possibility of establishing guaranteed dimensions on the Upper Kama from the village of Bondyug to the village was revealed. Kerchevsky, taking into account the dredging and straightening works only for the extended expedition period of navigation.
References
[2] Гришанин К.В. Основы динамики русловых потоков. – М.: Транспорт, 1990. 319 с.
[3] СТО 52.08.31-2012. Добыча НСМ в водных объектах. Учет руслового процесса и рекомендации по проектированию и эксплуатации русловых карьеров /Министерство природных ресурсов и экологии РФ/. СПб, 2010 г.
[4] Чалов Р.С., Павлушкин С.В., Беркович К.М. Техногенная трансформация русла р. Обь в нижнем бьефе Новосибирского гидроузла и её влияние на состояние водного пути // РЕЧНОЙ ТРАНСПОРТ (XXI ВЕК). – 2021. – № 4. – С. 30-35. – ISSN 1729–4258
[5] Влияние добычи НСМ на русловой режим и судоходные условия на нижней Каме // Совершенствование проектирования, реконструкции содержания воднотранспортных гидротехнических сооружений, организации производства путевых работ (Сб. Трудов ЛИВТа). – 1992. – С. 126–145.
[6] Ситнов А.Н. Особенности разработки пойменных карьеров НСМ в меандрирующих руслах рек (на примере р. Белая) / А.Н. Ситнов, М.В. Шестова, Ю.Е. Воронина // Труды 22–го международного научно–промышленного форума «Великие реки – 2020». – Н. Новгород: ФГБОУ ВО «ВГУВТ», 2020. – С. 42. – ISBN 978-5-901722-67-1
[7] Беркович К. М. Природно-ориентированные подходы к добыче аллювиальных строительных материалов из речных русел и пойм / К. М. Беркович, Л. В. Злотина, Л. А. Турыкин // Вестник Удмуртского университета. Серия Биология. Науки о земле. – 2012. – № 3. – С. 3–13. – ISSN 2412-9518
[8] Lagasse P. F., Winkey B. R., Simmons D. B. Impacts of gravel mining on river system stability // J. of Waterway, Port, Coastal and Ocean Engineering Division, American Society of Civil Engineers. 1980. Vol. 106. P. 398-404
Copyright (c) 2022 Russian Journal of Water Transport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.