Substantiation of the hydraulic possibility of establishing guaranteed dimensions of the ship's course on the section R.Kama from the village of Bondyug to the village Kerchevsky

  • Marina V. Shestova Volga State University of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia
  • Maksim A. Reshetnikov Volga State University of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia https://orcid.org/0000-0002-8492-0052

Abstract

The establishment of guaranteed dimensions of the ship's course requires a systematic approach. An increase in the depth of the watercourse causes a landing of the water level, which can negatively affect the level regime of the water body and the ecological situation of the region. For the section of the Kama River from the village of Bondyug to the village. Kerchevsky conducted research on the possibility of establishing a guaranteed depth of 1.3 m for the expedition and navigation periods. As part of the research, the possibility of establishing guaranteed dimensions on the Upper Kama from the village of Bondyug to the village was revealed. Kerchevsky, taking into account the dredging and straightening works only for the extended expedition period of navigation.

Keywords: hydrological regime, guaranteed dimensions, navigable conditions, dredging, straightening, limiting rolling, landing of the water level

References

[1] Гладков, Г.Л. Оценка воздействия на окружающую среду инженерных мероприятий на судоходных реках: Учебное пособие для вузов / Г.Л.Гладков, М.В.Журавлев, Ю.П.Соколов. - СПб, Изд-во А.Кардакова 2005. – 241 с.
[2] Гришанин К.В. Основы динамики русловых потоков. – М.: Транспорт, 1990. 319 с.
[3] СТО 52.08.31-2012. Добыча НСМ в водных объектах. Учет руслового процесса и рекомендации по проектированию и эксплуатации русловых карьеров /Министерство природных ресурсов и экологии РФ/. СПб, 2010 г.
[4] Чалов Р.С., Павлушкин С.В., Беркович К.М. Техногенная трансформация русла р. Обь в нижнем бьефе Новосибирского гидроузла и её влияние на состояние водного пути // РЕЧНОЙ ТРАНСПОРТ (XXI ВЕК). – 2021. – № 4. – С. 30-35. – ISSN 1729–4258
[5] Влияние добычи НСМ на русловой режим и судоходные условия на нижней Каме // Совершенствование проектирования, реконструкции содержания воднотранспортных гидротехнических сооружений, организации производства путевых работ (Сб. Трудов ЛИВТа). – 1992. – С. 126–145.
[6] Ситнов А.Н. Особенности разработки пойменных карьеров НСМ в меандрирующих руслах рек (на примере р. Белая) / А.Н. Ситнов, М.В. Шестова, Ю.Е. Воронина // Труды 22–го международного научно–промышленного форума «Великие реки – 2020». – Н. Новгород: ФГБОУ ВО «ВГУВТ», 2020. – С. 42. – ISBN 978-5-901722-67-1
[7] Беркович К. М. Природно-ориентированные подходы к добыче аллювиальных строительных материалов из речных русел и пойм / К. М. Беркович, Л. В. Злотина, Л. А. Турыкин // Вестник Удмуртского университета. Серия Биология. Науки о земле. – 2012. – № 3. – С. 3–13. – ISSN 2412-9518
[8] Lagasse P. F., Winkey B. R., Simmons D. B. Impacts of gravel mining on river system stability // J. of Waterway, Port, Coastal and Ocean Engineering Division, American Society of Civil Engineers. 1980. Vol. 106. P. 398-404

Author Biographies

Marina V. Shestova , Volga State University of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

PhD in Associate Professor of the Department of waterways and hydraulic structures, Volga State University of Water Transport, 5, Nesterov st, Nizhny Novgorod, 603951

Maksim A. Reshetnikov , Volga State University of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Ph.D. in Engineering Science, senior lecturer of the Department of waterways and hydraulic structures, Volga State University of Water Transport, 5, Nesterov st, Nizhny Novgorod, 603951

Published
20-09-2022
How to Cite
Shestova , M. V., & Reshetnikov , M. A. (2022). Substantiation of the hydraulic possibility of establishing guaranteed dimensions of the ship’s course on the section R.Kama from the village of Bondyug to the village Kerchevsky. Russian Journal of Water Transport, (72), 240-248. https://doi.org/10.37890/jwt.vi72.297
Section
Waterways, ports and hydraulic engineering constructions