Process management as a basis for improving the activities of the river port

Abstract

The relevance of the study is related to the assessment of the benefits of implementing an organization's quality management system based on the use of a process approach. The study considers the stages of process management - planning, provision, implementation, improvement. The article presents the results of the analysis of the requirements of standards in the field of quality management in terms of the implementation of the process approach, systematizes data on the elements of the process approach and their parameters, shows the features of documenting the process, identifies the main directions for improving the management system, taking into account the requirements of individual standards. On the example of a river port, the main theoretical aspects of introducing a process approach into the activities of a water transport organization are evaluated. It also offers practical ways to develop individual elements of the quality management system of the river port. The results of the study allow us to conclude that it is possible to improve activities and ensure the growth of consumer satisfaction on the basis of continuous total management of a set of interrelated processes of the river port.

Keywords: management, quality management system, process approach, requirement compliance, river ports

References

Ф.Ф. Иванов Качество как фактор конкурентоспособности продукции. Международная научно-практическая конференция к 80-летию Института экономики НАН Беларуси//Институт экономики НАН Беларуси. 2011. С. 127-129. https://doi.org/10.1134/s0514749219040086

Соловьева В.Г. К вопросу об управлении рисками современного речного порта//Современные наукоемкие технологии. Региональное приложение. 2012. № 3 (31). С. 59-66.

Пыхов С.И., Позднякова Ж.С. Управление качеством Учебное пособие. Челябинск: Южно-Уральский технологический университет, 2021. 181 с.

Злобина Н.В., Фетисова О.В. Концептуальные основы процессного развития менеджмента качества организации Монография. Тамбов: Изд-во ФГБОУ ВПО «ТГТУ», 2012. 88 с.

Василевская С.В. Процессы СМК: прикладная идентификация URL: http://www.klubok.net/article2371.html (дата обращения 03.08.2022).

Ковалев С., Ковалев В. Секреты успешных предприятий: бизнес-процессы и организационная структура 3-е издание. Практическое руководство. БИТЕК (Бизнес-инжиниринговые технологии). Москва, 2012 г. 511 с.

Р50-601-46-2004. Рекомендации. Методика менеджмента процессов в системе качества.

Стешин А.И., Мирославская М.В., Стешин А.И. Современные подходы в проектном управлении Учебное пособие. СПб.: Балтийский государственный технический университет «Военмех» имени Д.Ф. Устинова (БГТУ), 2020. 80 с. https://doi.org/10.18698/0536-1044-2015-3-27-34

Резанов В.К., Гришин Ю.П. Управление конкурентоспособностью предприятия (синергетический процессный подход) Хабаровск: Тихоокеанский государственный университет (ТОГУ), 2017. 224 с.

Соболь С.В. Гидротехнические сооружения водного транспорта и континентального шельфа Ученое пособие для студентов вузов. Нижний Новгород: ННГАСУ, 2016. 1011 с.

Author Biography

Vitaliya G. Solovjeva , Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Accounting, Analysis and Finance, Volga State University of Water Transport (VSUVT), 603950, Nizhny Novgorod, Nesterova str., 5, e-mail: VITA869@mail.ru

Published
20-12-2022
How to Cite
Solovjeva, V. G. (2022). Process management as a basis for improving the activities of the river port. Russian Journal of Water Transport, (73), 160-172. https://doi.org/10.37890/jwt.vi73.319
Section
Economics, logistics and transport management