Ships system for supplying the active substance to the contaminated area
Abstract
Due to the increase in cargo turnover, cargo operations and the number of ships transit through the Northern Sea Route, a great increase in the number and total amount of oil pollution from ships in the polar region is predicted. The article provides information about the distance of oil pollution places from the bases of forces and means for oil spill cleanup. The data on the command structure and their equipment are presented. The necessity of taking measures to eliminate oil pollutions as soon as possible is represented. For the implementation of prompt response to oil pollution, a system for supplying an active substance to the pollution zone is proposed, its composition and principle of operation are described. The STRG brand sorbent was chosen as the active substance. The authors express an opinion about the required use of such systems on icebreakers, supplier ships in the oil fields and rescue ships.
References
Указ Президента Российской Федерации от 07.05.2018 № 204 «О нацио-нальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 г.»
Северный морской путь: история, регионы, проекты, флот и топливообес-печение. Том 3. М.: Центр энергетики Московской школы управления СКОЛКОВО. июль 2020
Сайт Информационно-аналитического агентства «ПортНьюс» https://portnews.ru/news/306100/ (Дата обращения 26.06.2022)
Нунупаров С.М. Предотвращение загрязнения моря с судов. -М.: Транспорт, 1985. -288с.
Сайт Федеральное агентство Морского и речного транспорта Министерства транспорта Российской Федерации https://morflot.gov.ru/deyatelnost/napravleniya_ deyatelnosti/morskoy_flot/funktsionalnyie_podsistemyi_rosmorrechflota/spisok_mskts_i_mspts.html, (Дата обращения 28.06.2022)
Сайт разработчика программы Seametrix. https://seametrix.net. Дата обраще-ния 28.06.2022
Сайт ФГБУ Администрация северного морского пути http://nsra.ru/ru/pso.html (Дата обращения 26.06.2022)
Understanding Oil Spills and Oil Spill Response. EPA Office of Emergency and Remedial Response. https://www.epa.gov/sites/default/files/2018-01/documents/ospguide99.pdf (Дата обращения 30.06.2022)
Городников О.А., Монинец С.Ю., Петрашёв С.В. Устройство для подводно-го введения сорбента. Патент на полезную модель RU 144489 U1, 20.08.2014. Заявка № 2013147318/13 от 09.01.2014.
А.К. Тюльканов, С.В. Петрашев, М.И. Моисеенко, И.А. Перехода, А.В. Ку-ренский. Новая судовая система как способ обеспечения экологической безопасности в условиях арктического шельфа. Вестник инженерной школы ДВФУ. Владивосток, 2021. № 1(46)
ТУ 2164-001-05015070-97. Сорбент терморасщепленный графитовый
Сакович Н.Е. Методы и средства ликвидации последствий разливов нефти и нефтепродуктов. Монография / Брянск, 2012.
Петрашёв С.В., Тюльканов А.В., Самойленко Ю.Р. Cмесительная установка струйного типа. Патент на изобретение RU 2680079 C1, 14.02.2019. Заяв-ка № 2018106217 от 19.02.2018.
Гриванова О.В., Моисеенко М.И., Петрашёв С.В., Тюльканов А.В. Смеси-тельная установка струйного типа с кольцевым соплом. Патент на изобретение 2722993 C1, 05.06.2020. Заявка № 2019143536 от 20.12.2019
Тюльканов А.К., Петрашёв С.В., Панасенко А.А., Моисеенко М.И. Струй-ная смесительная установка для ввода легкого сыпучего вещества в поток жидкости. Научные проблемы водного транспорта. 2021. № 68. С. 109-119.
Copyright (c) 2022 Russian Journal of Water Transport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.