Methodological bases for assessing the quality of transport and logistics customer service of a marine terminal operator

  • Marina V. Botnaryuk Admiral Ushakov Maritime State University, Novorossiysk, Russia
  • Elena YU. Grass Admiral Ushakov Maritime State University, Novorossiysk, Russia

Abstract

The purpose of this article is to develop a methodology for assessing the quality of transport and logistics services for operators of sea terminals. The paper identifies the factors influencing the formation of the quality of transport and logistics services in the activities of marine operators of sea terminal in modern conditions. As a result of the conducted research, a system of comprehensive quality assessment has been formed, which allows assessing the degree of customer satisfaction. A new approach to quality assessment is proposed, involving the involvement of customers in the formation of quality criteria, as well as a method for calculating and evaluating the normative level of the generalizing indicator of the quality of transport and logistics customer service of the operator of the sea terminal. The practical significance of the developed methodology is that on its basis it becomes possible to assess the consequences of implementing various management decisions to improve the business processes.

Keywords: sea terminal operator, quality, assessment, methodology, transport and logistics service

References

Ассоциация морских торговых портов. – URL: https://www.morport.com/

Колбачев Е.Б. Управление качеством транспортного обслуживания экономики и конкурентное сотрудничество // Вестник ЮжноРоссийского государственного техниче-ского университета (Новочеркасского политехнического института). Серия: Социально-экономические науки. – 2014. – № 6. – С. 57-62.

Костров В.Н., Ничипорук А.О., Сухарев Концепция формирования единого от-раслевого порядка мониторинга достижения целей в области качества на водном транс-порте //В сборнике: Актуальные решения проблем водного транспорта. Сборник материа-лов I Международной научно-практической конференции. Астрахань, 2022. –С. 311-315.

Костров В.Н., Тарактинова Е.М. Особенности и вопросы развития транспортно- экспедиционного обслуживания мультимодальных перевозок с участием водного транс-порта // В сборнике: Транспорт: Проблемы, цели, перспективы (Transport 2021). Материа-лы II Всероссийской научно-технической конференции с международным участием. Под редакцией Е.В. Чабановой. Пермь, 2021. – С. 567-571.

Криворучко О.Н., Попова Н.В. Экономика транспортного комплекса // Оценка качества транспортно-логистического обслуживания потребителей 2018. № 31. С. 91-109.

Салько М.Г. Управление качеством и конкурентоспособностью компаний на рынке транспортно-логистического обслуживания: монография / Тюменский индустри-альный университет. – Тюмень : Тюменский индустриальный университет, 2021. – 163 с.

Транспортная стратегия Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на пе-риод до 2035 года // Распоряжение Правительства РФ от 27.112021 №3363. М.: Прави-тельство РФ, 2021. URL: https://mintrans.gov.ru/file/473193

Author Biographies

Marina V. Botnaryuk , Admiral Ushakov Maritime State University, Novorossiysk, Russia

Dr. Sci. (Econ.), Associate professor, Professor of the economic theory, economics and management Department, maritime state University, Lenin's avenue, 93, Novorossiysk, 353924, Russian Federation, e-mail: mia-marry@mail.ru

Elena YU. Grass , Admiral Ushakov Maritime State University, Novorossiysk, Russia

Cn. Sci. (Econ.),  Associate professor, Associate professor of the economic theory, economics and management Department, maritime state University, Lenin's avenue, 93, Novorossiysk, 353924, Russian Federation, e-mail: grasss@list.ru

Published
19-06-2023
How to Cite
Botnaryuk, M. V., & Grass, E. Y. (2023). Methodological bases for assessing the quality of transport and logistics customer service of a marine terminal operator. Russian Journal of Water Transport, (75), 145-156. https://doi.org/10.37890/jwt.vi75.375
Section
Economics, logistics and transport management