Experimental method of determining bulk cargo losses quantitative characteristics during grappling overload
Abstract
The proposed experimental method of determining the losses of bulk cargo prone to dust formation allows, based on model researches results, to predict the bulk cargo losses amount when working with a grab in real conditions of cargo operations. The article presents developed by the authors experimental equipment, which makes it possible to obtain physical models of cargo scooping and unloading the grab processes, during which the most intense dust formation and the maximum losses amount of the reloaded cargo occur. In addition, the methods of using the specified experimental equipment are given, which provide for the determination of losses quantitative characteristics when using full-scale bulk cargo in researches, which is permissible under certain model parameters. Also, the methods provide for the possibility of determining the wind action speed influence on the amount of cargo losses from dusting, therefore, the researches were carried out in two stages - both in the absence of wind action during the grab operation, and in its presence. The range of wind impact velocities ranged from 0 to 10 m/s. As a result of processing modeling researches results, mathematical models of losses amount of a number of bulk cargoes during grappling overload considering wind impact were obtained.
References
Аксенов, И. Я. Транспорт и охрана окружающей среды / И. Я. Аксенов, В. И. Аксенов. – М.: Транспорт, 1986. – 175 с.
Баловнев, В. И. Моделирование процессов взаимодействия со средой рабочих органов строительно-дорожных машин /В. И. Баловнев. – М.: Высшая школа, 1981. – 335 с.
Семенов А.М. Фильтрация воздуха при ударе струи сыпучего материала о плоскость / А.М. Семенов, А.Ф. Константинов // Проблемы технологии, механизации и автоматизации перегрузочных работ на морском транспорте. – Л.: Ленморниипроект. 1984. – С. 12 - 15.
Бобровников, Н. А. Защита окружающей среды от пыли на транспорте / Н. А. Бобровников. – М.: Транспорт, 1984. – 72 с.
Отделкин, Н. С. Прогнозирование пылеобразования при перегрузке пылящих материалов грейферными кранами на основе подобия и моделирования / Н. С. Отделкин, М. С. Отделкин // Научные труды //. Горьков. ин-т инж. водн. трансп. – 1999. – вып. 283. – часть 4. – С. 108 - 116.
Калоша, В.К. Математическая обработка результатов эксперимента. / В.К. Калоша, С.И. Лобко, Т.С. Чикова. – Минск: Высшая школа, 1982. – 103 с.
Круг, Г. К. Статистические методы в инженерных исследованиях / Г. К. Круг [и др.]. – М.: Высшая школа, 1983 – 216 c.
Отделкин, Н. С. К вопросу определения потерь пылящих грузов от распыления и пылеуноса / Н. С. Отделкин, Д. Н. Костюничев. – Материалы 1-ой Всероссийской научно-практической конференции «Морские и речные порты». – Москва, 2002, С. 12 - 14.
Copyright (c) 2023 Russian Journal of Water Transport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.