Modular design of the barge platform

Abstract

The paper presents the solution of the problem of creating the design of the barge-platform of the "M-SP 3.5" class of the Russian Classification Society (RCS), intended for manufacturing outside the shipbuilding and ship-repair enterprise on the prepared site near the water body. Hull assembly should be made of separate parts (modules), which are manufactured in the conditions of shipbuilding production and delivered to the place of assembly by automobile or railway transport. Welding should not be used in the assembly process. It is suggested to assemble the barge hull from flat sections of 12,00×2,40 m and fractional sizes; bolted joints should be used during assembly. An example of barge construction of op-determined dimensions is considered. Calculation of the overall strength of the hull assembled from individual sections by means of bolted joints is performed using the ANSYS program complex. It is shown that the strength of the hull and bolts is ensured for the load regulated by the Rules of RCO. The use of bolted joints in forming the hull makes it difficult to ensure its impermeability, in this connection the buoyancy and non-floodability of the barge is proposed to be ensured by means of flexible tanks filled with air. Design and production of such tanks is currently carried out by a number of companies in the Russian Federation.

Keywords: barge-platform, sectional assembly, bolted connections, strength, flexible air tanks, unsinkability

References

Российский Речной Регистр. Правила (в 5-и томах). Т.2. - М.: типография ООО «УП ПРИНТ», 2019. – 432 с.

Дурмашкин С.Ш. и др. Постройка судов из частей, раздельно спущенных на во-ду. Л.: Судостроение, 1974. – 320 с.

Гирин С.Н. и др. Модельные испытания морской малогабаритной самоподъем-ной платформы.// Вестник Волжской государственной академии водного транспорта. – Н. Новгород: Изд-во ФГОУ ВПО «ВГАВТ», 2010. – Вып. 28. – с.146–159.

Гирин С.Н., Пряничников К.Н. Проблемы прочности модульной самоподъемной платформы для разведочного бурения.// Труды 14-го международного научно-промышленного форума «Великие реки» Материалы научно-методической конференции проф.-препод. состава, асп., специалистов и студ. «Проблемы использования и инноваци-онного развития внутренних водных путей в бассейнах великих рек» Том 1. – Н. Новго-род: изд-во ФБОУ ВПО «ВГАВТ», 2012. – с.253–256.

Абрамов Д.М., Барышев И.Г., Бушмелев В.В., Катаки Р.Д. Гибридное модульное плавсредство на базе сборно-разборных блок-модулей. Патент на изобретение RU 2746626 С1, 19.04.2021. Заявка№2021101643 от 26.01.2021.

Барышев И.Г. и др. Модульное плавсредство на базе блок-модулей плавучести с демпферным механизмом сопряжения отдельных блоков. Патент на изобретение RU 2776803 С1, 26.07.2022. Заявка №2021138548 от 23.12.2021.

Металлические конструкции. В 3 т. Т.1. Общая часть. (Справочник проектиров-щика). / Под общ. ред. В.В. Кузнецова – М.: изд-во АСВ, 1998. –576 с.

Рыбаков Д.Н. и др. Мобильный эластичный резервуар для нефтепродуктов. Па-тент на изобретение RU 2304553 С1, 20.08.2007. Заявка №2006111348/11 от 07.04.2006.

Барышев И.Г. Мобильные полевые склады горючего – эластичные резервуары. Высокоэффективные технологии ТЭК. Бурение и нефть 2013 №9 с. 58-60.

Барышев И.Г. Арктические парки нефти и горючего на базе эластичных резер-вуаров ПЭР-Н. Эластичные резервуары – удивительные возможности объемного хране-ния. Бурение и нефть 2014 №1 с. 48-52.

Цветкова Н.М., Бурмистров Е.Г. Основные аспекты совершенствования техно-логии изготовления крупногабаритных стальных конструкций на АО «Зеленодольский завод им. А.М. Горького» / Н.М. Цветкова, Е.Г. Бурмистров // В сборнике: Труды 19-го международного научно-промышленного форума «Великие реки-2018». Труды междуна-родного научно-промышленного форума. Материалы научно-методической конференции профессорско-преподавательского состава, аспирантов, специалистов и студентов. 2018.

Рыжов Д.В., Бурмистров Е.Г. Разработка метода сращивания корабельных су-перблоков на плаву / Д.В. Рыжов, Е.Г. Бурмистров // Вестник Волжской государственной академии водного транспорта. 2018. №54. С. 43-47.

Author Biography

Stanislav N. Girin Girin , Volga State University of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Ph.D. in Engineering Science, Professor, Professor of the Department of Theory of Engineering Constructions, Volga State University of Water Transport, 5, Nesterov st, Nizhny Novgorod, 603951, e-mail:  girin.sn@vsuwt.ru

Published
20-03-2024
How to Cite
Girin, S. N. G. (2024). Modular design of the barge platform. Russian Journal of Water Transport, (78), 15-28. https://doi.org/10.37890/jwt.vi78.407
Section
Shipbuilding, ship repair and ecological safety of the ship