On the issue of carrying out mooring tests of a ship power plant in shallow water conditions

Abstract

In the process of mooring trials, as well as when ships are sailing in shallow water, difficulties often arise in ensuring normal operating conditions for the propulsion complex, the performance of the power plant and the ship as a whole. The article outlines the problems during mooring tests in shallow water. Mooring tests of a large-tonnage tanker in shallow water conditions are considered, when the operation of the main circulation pump of the cooling system is disrupted due to contamination of the flow path of the main condenser with soil particles. The economic inexpediency of testing a tanker at sea when it is anchored or barreled in an area that is safe for navigation and has sufficient water depth is substantiated. The method of taking cooling water from above with the help of a caisson is considered, which eliminated unproductive costs. A method of mooring a ship is given, in which the water jet from the propeller does not harm the berthing facilities and does not erode the soil of the water area; the means of simulating the nominal parameters of the actuators are described, which makes it possible to carry out mooring tests of mechanisms, systems and devices without bringing the main power plant to the mode of increased loads, and, as a result, to reduce the testing time.

Keywords: mooring trials, shallow water area, zero thrust, idling, turbo-tooth unit, controllable pitch propeller, propeller stop, caisson

References

Чурин М.Ю. Расчет величин динамической просадки судов на мелководье при течении // Проблемы использования и инновационного развития внутренних водных путей в бассейнах великих рек : Труды международного научно-промышленного форума. Материалы научно-методической конференции профессорско-преподавательского состава, аспирантов, специалистов и студентов, Нижний Новгород, 16–19 мая 2017 года / ВГБОУ ВО "ННГАСУ, ФГБОУ ВО "ВГУВТ". – Нижний Новгород: Волжский государственный университет водного транспорта, 2017. С. 70. EDN YRTHEW.

Шевчук И.В., Корнев Н. В., Рыжов В. А. Численное моделирование корабельного следа на мелководье с использованием гибридного URANS-LES метода // Морской вестник. 2013. № S1(10). С. 83-85. – EDN QCIWMJ.

Повышение безопасности судовождения при плавании судна на мелководье / В. И. Истомин, В. М. Цалоев, В. В. Хлебникова, С. Е. Тверская // Морские интеллектуальные технологии. 2021. № 1-1(51). С. 41-44. DOI 10.37220/MIT.2021.51.1.006. EDN KZXIGA.

Кузьмин В. Д., Пазынич Г.И. Расчет уменьшения скорости промыслового судна при плавании на мелководье простым и точным способом // Практическая подготовка в морском образовании : Сборник трудов региональной научно-практической конференции, Керчь, 16–17 ноября 2017 года / Под общей редакцией Е.П. Масюткина. – Керчь: ФГБОУ ВО «Керченский государственный морской технологический университет». 2017. С. 89-101. EDN UZYZVX.

Клименко Н.П., Шаратов А.С., Охлонин В.А. Анализ влияния струйного интерцептора лопасти на поток воды, взаимодействующий с гребным винтом // Вестник Керченского государственного морского технологического университета. 2020. № 4. С. 42-50. DOI 10.47404/2619-0605_2020_4_42. EDN PRKJIE.

Шаратов А.С., Горбенко А.Н. Совершенствование швартовных испытаний главного двигателя, работающего на винт фиксированного шага // Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия: Морская техника и технология. 2021. № 2. С. 32-42. DOI 10.24143/2073-1574-2021-2-32-42. EDN IDJEPF.

Шаратов А. С. Особенности реализации дополнительного струйного воздействия воды на лопасти гребного винта фиксированного шага // Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия: Морская техника и технология. 2019. № 1. С. 53-62. DOI 10.24143/2073-1574-2019-1-53-62. EDN YWLIIH.

Амахин В.А. Размывающее действие судового гребного винта в процессе швартовных испытаний //Технология судоремонта. 1996. №2. С. 18-22.

Численное моделирование взаимодействия струи от винта с грунтом / М. П. Лобачев, А. В. Пустошный, К. Е. Сазонов, И. А. Чичерин // Фундаментальная и прикладная гидрофизика. 2008. Т. 1, № 1. С. 88-98. – EDN KNPJED.

Данилов А.Т., Ивлев А.П. Опыт проведения швартовных испытаний главных силовых установок танкеров в условиях мелководной акватории // Научно-технический и производственный сборник «Технология судостроения». 1981. №4. С. 42-46.

Author Biography

Elena V. Bogatyreva , Kerch State Maritime Technological University, Russian Federation

PhD in Engineering Science, Associate Professor of the Department of of marine power plants, Kerch State Maritime Technological University, 82 Ordzhonykydze Str., Kerch, 298309, Russian Federation, e-mail: arev_66@mail.ru

Published
20-12-2023
How to Cite
Bogatyreva , E. V. (2023). On the issue of carrying out mooring tests of a ship power plant in shallow water conditions. Russian Journal of Water Transport, (77), 68-78. https://doi.org/10.37890/jwt.vi77.414
Section
Ship power equipment