Design assessment of the range of permissible operation modes of a marine two-stroke diesel engine

  • Viacheslav L. Konyukov Kerch State Maritime Technological University, Kerch, Russian Federation

Abstract

In the practice of operating marine diesel engines, as a limiting characteristic for mechanical stress, a characteristic corresponding to a constant effective torque, which is proportional to the average effective pressure, is used. There is no such unambiguity regarding the restrictive characteristics of thermal intensity. Limitations on the thermal stress of a diesel engine depend on its design features and the efficiency of the cooling system of the cylinder-piston group. At the diesel engine design stage, it is important to assess in advance whether the operational characteristics correspond to the technical specifications.

The work carried out computational and theoretical studies of the operational parameters of the main marine two-stroke diesel engine operating according to the screw characteristic, which affect its mechanical and thermal stress, and determined the expected limiting characteristics of the mechanical and thermal stress. The studies were carried out for wide ranges of changes in the weight coefficient of the screw characteristics and the relative power of the diesel engine. The estimated design ranges of diesel operating modes are given, excluding its mechanical and thermal overload, and an assessment of the permissible weighting of the screw characteristics is given. The results obtained were compared with the characteristics of a marine four-stroke diesel engine.

Keywords: diesel, operational parameters, load, screw characteristic, limiting characteristic, thermal stress, mechanical stress

References

Конюков В.Л. Сравнение показателей напряженности главного двигателя буксира-толкача при работе в режимах буксировки и толкания. Научные проблемы водного транспорта. Нижний-Новгород 2023, №75 (2) С. 118-126 DOI: https://doi.org/10.37890/jwt.vi75/373

Кацман Ф.М. Эксплуатация пропульсивного комплекса морского судна. М.: Транспорт, 1987 – 223 с.

Горб С.С., Сандлер А.К., Будуров Н.И. Повышение эффективности работы главного двигателя корректировкой упора гребного винта. Автоматизация судовых технических средств. Вып. 25, 2019, с. 35-52

Васькевич Ф.А., Зубко С.С. Оценка параметров рабочего процесса главного судового дизеля по данным эксплуатационных испытаний. Известия вузов. Северо-Кавказский регион. Технические науки, 2018, №3, с. 89-94. https//dx.doi/org/10.17213/0321-2653-2018-3-83-94

Возницкий И.В., Иванов Л.А. Предотвращение аварий судовых двигателей внутреннего сгорания. – М.: Транспорт, 1971. – 191 с.

Diesel Facts. A Technical Customer Magazine of MAN Diesel & Turbo. 3/2013, P. 12.

Конюков В.Л. Влияние коэффициента избытка воздуха при горении на показатели напряженности двухтактного дизеля в широком диапазоне режимов. // Вестник Астраханского государственного технического университета. Сер.: Морская техника и технология. Астрахань, 2020. №3. – С, 54-61. DOI: 10/24143/2073-1574-2020-3-54-63.

Свидетельство RU2022685277 Российская Федерация. Программа расчета параметров рабочего процесса дизеля с наддувом «Diesel K»: программа для ЭВМ / А.Н. Горбенко. – Опубл. 22.12.2022, Бюл. №1.

Конюков В.Л. Анализ эксплуатационных параметров судового четырехтактного дизеля при изменении винтовой характеристики. //Вестник керченского государственного морского технологического университета. Керчь 2023. Вып.2 С.54-63 DOI: 10.26296/2619-060552023.2.2.005

Матвеев Ю.И., Храмов М.Ю., Колыванов В.В., Курицын С.Ю. Повышение работоспособности деталей цилиндропоршневой группы судовых дизелей. Научные проблемы водного транспорта. Нижний-Новгород 2023, №76 (3) С. 99-110. DOI: https://doi.org/10.37890/jwt.vi76/400

Гаврилов В.С., Камкин С.В., Шмелев В.П. Техническая эксплуатация судовых дизельных установок. Учебное пособие для вузов. – Изд. 3-е перераб. И доп. М.: Транспорт, 1985. – 288 с.

Олейников Б. Н. Техническая эксплуатация дизелей судов флота рыбной промышленности. М.: Агропромиздат, 1986. 269 с.

Author Biography

Viacheslav L. Konyukov , Kerch State Maritime Technological University, Kerch, Russian Federation

Ph.D. (Engin.), Associate Professor at the department of ship power plants, Kerch State Maritime Technological University, 298309, Republic of Crime, Kerch, Ordzhonikidze str., 82, seykgmtu@mail.ru

Published
20-03-2024
How to Cite
Konyukov, V. L. (2024). Design assessment of the range of permissible operation modes of a marine two-stroke diesel engine. Russian Journal of Water Transport, (78), 97-106. https://doi.org/10.37890/jwt.vi78.418
Section
Ship power equipment