The history of the soviet innovation of purchase foreign vessels and the prospect of using bareboat charter as way for replenishing the fleet in current circumstances

Abstract

The anniversary date, 50 years since the beginning of the grandiose project on chartering foreign vessels with the right to buy them, which became the history of the formation of the shipping company «Sovcomflot», gives an additional reason to consider its details. The analysis of the successful experience of off-budget replenishment of the merchant fleet implemented in the Soviet period is given. It will allow us to come to the conclusion that the financial schemes developed and applied at that time to attract foreign capital through shipping companies specially created in a foreign jurisdiction, acquiring a fleet using tax and other benefits provided for by national legislation for subsequent bareboat charter and compensating for all the expenses by income from   transportation of Russian foreign  trade cargoes, are fully relevant today to replenish the fleet of domestic shipping companies. Also, the advantages of acquiring a merchant fleet using leasing in combination with bareboat charter already considered in the article in modern conditions have shown that this is the optimal mechanism for both preferential leasing and commercial financing schemes. The disadvantage of bareboat charter, which limits its use in modern conditions, is associated with its narrow specialization, both legal and commercial. As appropriate as possible to the traditions and peculiarities of world commercial shipping, it meets the interests of shipping companies, but is little understood by financial institutions. In this regard, it is of particular importance to develop or adapt the available methodological support for assessing the key indicators of the financial scheme for chartering a vessel without a crew (bareboat charter) on the terms of a financial lease (leasing).

Keywords: Financing of reproduction and modernization of the merchant vessels, bareboat charter, instruments for merchant fleet financing

References

Исследование INFOLine «Судостроительная промышленность России. Итоги 2022 года. Тенденции 2023 года» [Электронный ресурс] — Режим доступа www.infoline.spb.ru(дата обращения: 28.09.2023)

Потаева К. Российские судовладельцы в 2022 году перестали обновлять флот Без новых заказов импортозамещение в отрасли теряет смысл// Ведомости [Электронный ресурс] — Режим доступа: https://www.vedomosti.ru/business/articles/2022/09/20/941585-rossiiskie-sudovladeltsi-perestali(дата обращения: 28.09.2023)

Н.Малышева, «Совкомфлот»: новаторство и преемственность [Электронный ресурс] — Режим доступа:portnews.ru/comments/3334/?ysclid=lg505v3wc5766271522(дата обращения: 28.09.2023)

Забелин В.Г. Зарецкая Е.В. «Совкомфлот»: становление и развитие- М.: «Морской флот» №3, 2005г. С.4-9

Гуженко Т.Б., Корнилов В.Д. Совкомфлот: Историко-документальный рассказ о зарождении без госинвестиций в условиях плановой системы и выживании в постсоветский период. – М.: Внешторгиздат, 1999- 119с.

Положение о порядке подготовки решения о фрахтовании судов в бербоут -чартер от 21.06.73. Материалы Росс. Гос. Архива экономики (РГАЭ)-8с.

Коротаев И. В рабство по собственной воле, или Кому выгоден бербоут-чартер? // «Владивосток» №1096, 26.12.2001[Электронный ресурс] — Режим доступа: https://vladnews.ru/ev/vl/1096/49338/rabstvo_sobstvennoy (дата обращения: 07.09.2023)

Бербоут-чартер и стратегия судостроения[Электронный ресурс] — Режим доступа: https://helion-ltd.ru/shipbuilding-strategy/?ysclid=ln4pxxpfs8163445145

Гуцуляк В.Н. Виды чартеров в международном торговом судоходстве // Труды Ин-

ститута государства и права РАН 2019 Том 14 № 4 С. 108–130

Транспорт России информационно-статистический бюллетень 2020[Электронный ресурс] — Режим доступа: https://results2020.projects.mintrans.ru/assets/pdf/bulleten-transport-rosii-20210423.pdf (дата обращения: 28.09.2023)

Платов Ю.И. Оценка эффективности комбинированных судов //Научные проблемы водного транспорта / Russian Journal of Water Transport №75(2), 2023

Уртминцев Ю.Н., Минеев В.И. Современное состояние и перспективы речных пассажирских перевозок в Волжском бассейне //Научные проблемы водного транспорта / Russian Journal of Water Transport №75(2), 2023

Судник Н. В. Формирование стабилизационного фонда при покупке судов на условиях бербоут-чартера // Бизнесинформ, №3 2015

Судник Н.В., Онищенко С.П., Рылов С. И. Оптимизация использования фрахтового ресурса для формирования национального флота // Scientific Journal «ScienceRise» №4/3(9)2015

Author Biography

Ekaterina V. Zaretskaya , Academy of water transport, Russian University of Transport (MIIT) Moscow, Russia

Ph.D. in Economic Science, Associate Professor of the Department of operation of water transport,  Academy of water transport, Russian University of Transport (MIIT) 117105, Moscow, Novodanilovskaya embankment 2, bld.1, e-mail: zarekaterina@yandex.ru

Published
20-03-2024
How to Cite
Zaretskaya, E. V. (2024). The history of the soviet innovation of purchase foreign vessels and the prospect of using bareboat charter as way for replenishing the fleet in current circumstances. Russian Journal of Water Transport, (78), 29-45. https://doi.org/10.37890/jwt.vi78.437
Section
Shipbuilding, ship repair and ecological safety of the ship