The new world order in the safety of cargo transportation

  • Alexander I. Gavrilov Nizhny Novgorod Institute of Management of the Russian Academy of Public Administration under the President of the Russian Federation
  • Wu Xiangyu Zhoukou Normal University Zhoukou, People's Republic of China. Zhangzhen
  • Zhang Zhen Zhoukou Normal University Zhoukou, People's Republic of China. Zhangzhen

Abstract

This article analyzes new organizational processes of transport use in cargo movement between the Economic Union countries and China. Nowadays the organization of cargo transportation to the Russian, European and Asian markets is associated with high risks. Growing interstate confrontation of the countries participating in the Euro-Asian market has a devastating effect on the transport organizational mechanism of road, rail and sea cargo transportation. The authors of the study act as analysts of the processes of formation of a new economic order in the security of transport parameters of resource movement in space and time, which determine the efficiency and competitiveness of the production link of regions on the basis of expanding organizational trade relations of economic entities. Today resources, the level of their territorial dispersion and fragmentation, along with the actual location of productive forces and capacities, in many respects are determinants in the development of business and competitiveness of the economies of national states. Particular attention is paid to the development of both external interstate and internal national linear transportation networks, including rail, road and water transport. Combining the potentials of a number of continental countries, as well as the organization of technical and technological interaction between the participating countries with corporate use of resources, gives an undeniable advantage in achieving economic and social efficiency in the development of national states. This requires a comprehensive socio-economic author's assessment of the direct and indirect advantages and losses of the economic conjuncture of the Economic Union countries, Russia and China, as the main participants and organizers of creating conditions for a new economic order. The new economic order in the development of transport communications determines the implementation of a more effective mechanism for using the continental production resources of China, India, Iran and Russia, which are concentrated on the basis of   inter-country corporatization of their use and objective advantageous location of national productive forces and consumer markets.

Keywords: Corporate cluster economy; New organizational mechanism of economic interaction; Transport integration; Economic security; New transport corridors; Efficiency of the transport and production complex; Internal infrastructure potential; International economic cooperation of the BRICS countries; Innovative transport projects; Development of a new world order;. China's strategy:

References

Гаврилов А.И. Региональная экономика и управление (учебник). Н. Новгород: Изд-во НИУ РАНХиГС, 2014. 572с.

Авдаков И. Ю. Евразиатские транспортные коридоры: угрозы и возможности для России // Транспорт стран Востока. М., 2022, с. 1-369.

Перспективы развития коридора Азия-Европа 2023г. https://index1520.com/analytics/perspektivy-razvitiya-koridora-aziya-evropa-2023/ (дата обращения 01.02.2024)

4.Управление социально-экономическим развитием России: концепции, модели, механизмырук.авт.кол. Д.С. Львов, А.Г.Поршнев. М.Экономика.2002. C. 12-64.

М.А. Мирошниченко, А.В. Ковтун, К.А. Кузнецова. Менеджмент качества и управление человеческим капиталом на основе бережливых инноваций. Естественно-гуманитарные исследования №26(4), 2019, С. 142 – 147.

Цзюй Ин. Международные транспортные коридоры ЕАЭС -КНР: формирование, развитие и вызовы //Наука и инновации. 2020. №11. С. 47-53. https://doi.org/10.29235/1818-9857-2020-11-47-53 (дата обращения 10.01 2023)

Гаврилов А. И., Дробинин А.А. Формирование эффективного механизма управления сферой транспортных услуг региона. Н.Новгород. Монография: Издательский дом «Диалог Культур». 2017. 284 с.

Анализ торгового оборота КНР и России. Электронное периодическое издание РОССИЙСКО-КИТАЙСКИЙ ПОРТАЛ» («RUSCHINA»). Бюллетень CIS: ECONOMICS & FOREIGN TRADE (СНГ: Экономика и внешняя торговля). № 11. 2022.г. https://findsmi.ru/12833. С. 24-25. (дата обращения 10.01.2024)

Мировые запасы новой стратегической энергетики. https:/ /kolgota.ru/tpost/zk4erly2y1-redkozemelnie-elementi-gde-sosredotochen. 2022г. С. 14-18. (дата обращения 09.01 2024)

Анализ существующих международных транспортных коридоров, проходящих через территории государств-членов: Аналитический доклад // Департамент транспорта и инфраструктуры. - М., 2019. С.16

Транспортные коридоры Шелкового пути: потенциал роста грузопотоков через ЕАЭС. - СПб., 2018. С.18

A Caspian Canal? Not So Fast. Written by Andrew KORYBKO on 11/04/2016. Источник: http://orientalreview.org/2016/04/11/a-caspian-canal-not-so-fast/. (дата обращения 18.02.2023)

А.И. Гаврилов, И.И. Стрельцов, У. Сянъюй . Модернизация транспортной системы в азиатско- секторе как основа безопасности глобальной экономической реструктуризации ... Научные проблемы водного транспорта: N 75( 2), 2023. С.156.

Глазьев С. Обеспечение экономической безопасности страны.Российский экономический журнал.1997. №1,2. С.4-12.

Развиваются трансконтинентальные коридоры между странами БРИКС и ЕАЭ. Сhttps://www.ritmeurasia.ru/news--2023-09-21--razvivajutsja-transkontinentalnye-koridory-mezhdu-stranami-briks-i-eaes-68782 (Дата обращения 20.01.2024).

Развиваются трансконтинентальные коридоры между странами БРИКС и ЕАЭС.// https://www.ritmeurasia.ru/news--2023-09-21--razvivajutsja-transkontinentalnye-koridory-mezhdu-stranami-briks-i-eaes-68782 (Дата обращения 25.01.2024)

Стратегия и проблемы устойчивого развития России в XXI веке: опыт ред.колл. А.Г. Гранберг и др. М.: Экономика, 2002. 285 с.

Между Азией и Европой проложат новый транспортный коридор.// https://cabar.asia/ru/initsiativy-poyas-i-put-i-globalnye-vorota-perspektivy-i-vozmozhnosti-dlya-stran-tsentralnoj-azii (дата обращения 08.01.2024).

Инициативы «Пояс и Путь» и «Глобальные Ворота»: Перспективы и возможности для стран Центральной Азии. // https://cabar.asia/ru/initsiativy-poyas-i-put-i-globalnye-vorota-perspektivy-i-vozmozhnosti-dlya-stran-tsentralnoj-azii (дата обращения 07.01.2024)

Author Biographies

Alexander I. Gavrilov , Nizhny Novgorod Institute of Management of the Russian Academy of Public Administration under the President of the Russian Federation

Doctor of Economics, Professor of the Department of Public Administration and Management of the Nizhny Novgorod Institute of Management of the Russian Academy of Public Administration under the President of the Russian Federation, Academician of the Russian Academy of Natural Sciences, Counselor of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation, Gai53@list.ru

Wu Xiangyu Xiangyu , Zhoukou Normal University Zhoukou, People's Republic of China. Zhangzhen

Competitor of the Department ofEconomics and Management,Volga State University of Water Transport. Lecturer at Zhoukou Normal University, Zhoukou, People's Republic of China.Wuyitong2012@yandex.ru

Zhang Zhen , Zhoukou Normal University Zhoukou, People's Republic of China. Zhangzhen

Competitor of the Department of Economics and Management, Volga State University of Water Transport. Lecturer at Zhoukou Normal University Zhoukou, People's Republic of China. Zhangzhen, 91123@vip.qq.com

Published
20-03-2024
How to Cite
Gavrilov, A. I., Xiangyu, W. X., & Zhen, Z. (2024). The new world order in the safety of cargo transportation. Russian Journal of Water Transport, (78), 127-140. https://doi.org/10.37890/jwt.vi78.461
Section
Economics, logistics and transport management