The analysis of operation and failures of a power plant on high-speed vessels with semi-submersible propellers
Abstract
Over the past century, shipbuilding has been closely linked to solving the most acute problem of increasing the speed of ships. Builders of high-speed vessels habitually justify this struggle for speed in connection with the requirements of the modern market. In Russia, as well as all over the world, there is a need for modern, high-speed, maneuverable and economical vessels. To meet this need, Almaz Central Design Bureau has developed, the Rybinsk Vimpel Plant has launched a high-speed vessel with semi-submersible propellers of project 12150 "Mongoose". Currently, about 75 ships have been launched [1]. This article analyzes the work of foreign and domestic engines accumulated during the operation of high-speed engines MTU 10V2000M93 (manufactured in Germany), ZVEZDA M470MK-M3 (manufactured in Russia) installed on high-speed vessels of project 12150. In particular, information on the most characteristic failures of the components of the main power plants and the propulsion system as a whole, as well as on the possible causes of the occurrence and development of typical engine failures installed on these high-speed vessels, which allow us to assess the advantages and disadvantages of the power plant used.
References
Патрульный катер проекта 12150 [Электронный ресурс] // Режим доступа: http://ru.wikipedia/wiki/Патрульный_катер_проекта_12150.html (дата обращения 16.02.2024).
Патурльный катер «Мангуст» [Электронный ресурс]// Режим доступа: https://sparklogic.ru/pic3/2023/11 (дата обращения 16.02.2024).
Скоростной патрульный катер «Мангуст», Проект 12150/АО «Судостроительный завод «Вымпел». [Электронный ресурс] // Режим доступа: http://www.vympel-rybinsk.ru/mangust-12150.html (дата обращения 16.02.2024).
Bmpd.livejournal.com [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://bmpd.livejournal.com/1905346.html (дата обращения 16.02.2024).
Korabel.ru [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.korabel.ru/news/comments/oboshlis_bez_germanii.html (дата обращения 16.02.2024).
Басин А. М., Ляховицкий А.М. Исследование работы частично погруженных гребных винтов. // Труды ЛИВТ. – 1966.– № 14 – 10 с.
Слижевский Н.Б., Король Ю.М., Соколик М.Г., Тимошенко В.Ф. Расчет ходкости надводных водоизмещающих судов: Учебное пособие. – Николаев, НУК, 2004, 192с.
Тимошенко В.Ф. Моделирование гидродинамики судов и приводов аппаратов с использованием комплекса FLOWVISION И ПРОГРАММЫ FREE!SHIP PLUS – Николаев, НУК, 2010, с 10.
Жильцов, А.С. Влияние положения привода «Арнесона» на эксплуатационные характеристики главного двигателя «MTU» 10V2000 M93// Морской вестник, 2016. – № 1(57). – С. 77.
Привод Арнесона [Электронный ресурс] – Режим доступа: http:// yandex.ru /imanges/search (дата обращения 16.02.2024).
Copyright (c) 2024 Russian Journal of Water Transport

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.