The innovative vector of technology–based development of shipping companies is autonomous navigation

  • Vladislav S. Chebotarev JSC "Order of the Red Banner of Labor Scientific Research Institute of Automatic Equipment named after Academician V.S. Semenikhin", Moscow, Russia https://orcid.org/0000-0002-2913-2360
  • Vladimir A. Ionov National Research Nizhny Novgorod State University named after N.I. Lobachevsky, Pavlovsky Branch, Nizhny Novgorod, Russia. https://orcid.org/0009-0009-7956-5760

Abstract

The article is devoted to the current state of water transport, problems and prospects of its development. Special attention is paid to the innovative vector of development of shipping companies on the basis of technologies - autonomous navigation. The development of the shipping industry on the basis of autonomous navigation opens significant opportunities in the sphere of safety improvement, increase of profit by reducing the costs of maintenance of ship crews. Examples of implementation and use of remote control of a vessel using autonomous navigation means along a socially and economically significant route are given.

The article studies the legal acts that came into force in 2024, fixing the legal basis for the creation of autonomous navigation, which gives the opportunity to actively develop this promising direction. It will allow water transport to be competitive, and thus one of the key sectors of the Russian economy to become a pillar for achieving its growth.

Based on the study of the materials of the Russian Federation SP in the field of inland water transport development, the factors that will contribute to the efficiency of the implementation of the initiatives of socio-economic development of the Russian Federation until 2030 are proposed.

Keywords: economic growth, water transportation, autonomous navigation, safety, efficiency, technological breakthrough, strategy, human factor

References

Егорова В. Путин поручил обеспечить вхождение РФ в четверку крупнейших экономик к 2030 году. Российская газета. 2024. 1 апреля.

Евгений Г., Шадрина А. Грузоперевозки по рекам будут расширяться. Российская газета. 2023. 1 февраля.

Чеботарев С., Чеботарев В., Ионов В. Высокотехнологичные малые и средние предприятия – стратегический ресурс оживления российской экономики // Общество и экономика, № 3, 2018. С. 41.

Распоряжение Правительства РФ от 27.11.2021 № 3363-р «О Транспортной стратегии Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на период до 2035 года».

Ледяева М. Для речного судоходства на севере нужны новый флот и дноуглубление. Российская газета. 2023. 14 июня.

Министерство транспорта РФ. URL: https://mintrans.gov.ru/press-center/news/11158 (дата обращения 2.05.2024)

URL: https://infoline.spb.ru/news/index.php?news=284501&ysclid=lv4n42ltmf942657874 (дата обращения 2.05.2024)

Распоряжение Правительства Российской Федерации от 6 октября 2021 года № 2816-р

Михайлов А. Россия первой в мире получит автономные морские суда. Российская газета. 2021. 17 августа.

Голубкова М., Михайлов А. До 2030 года в РФ планируется построить более трехсот транспортных судов. Российская газета. 2021. 28 сентября.

Газета «Транспорт России». URL: https://www.miit.ru/news/184442 (дата обращения 2.05.2024)

Федеральная служба по надзору в сфере транспорта Управление государственного морского и речного надзора «Обзор аварийности с судами на море и внутренних водных путях Российской Федерации за 2023 год. Москва. 2024 г. С. 3.

Овсянкина О. Газета «Транспорт России». Автономное судовождение. 2023. 13 сентября.

Курбатов М. Россия намерена увеличить выпуск СПГ. Российская газета. 2023. 1 сентября.

Годовой отчет публичного акционерного общества «Современный коммерческий флот» за 2019 год. С. 41. Годовой отчет ПАО «Совкомфлот» за 2021 год. С. 29.

Министерство транспорта РФ. URL: https://mintrans.gov.ru/press-center/news/11049 (дата обращения 2.05.2024)

Отчет о результатах контрольного мероприятия «Проверка деятельности федеральных органов исполнительной власти, учреждений и иных организаций по реализации Стратегии развития внутреннего водного транспорта Российской Федерации на период до 2030 года в 2018–2020 годах и истекшем периоде 2021 года». С. 19.

Счетная палата РФ. URL: https://ach.gov.ru/checks/schetnaya-palata-potentsial-rossiyskikh-vnutrennikh-vodnykh-putey-v-polnom-obeme-ne-ispolzuetsya?ysclid=lv0lz7szk0566375942 (дата обращения 2.05.2024)

Чеботарев С.С., Григоренко И.А. Импортозамещение наукоемкой продукции как фактор экономической безопасности России в современных условиях // На страже экономики. Научно-практический журнал. № 3 (3). 2017. С. 69.

Author Biographies

Vladislav S. Chebotarev , JSC "Order of the Red Banner of Labor Scientific Research Institute of Automatic Equipment named after Academician V.S. Semenikhin", Moscow, Russia

Doctor of Economics, Professor, Chief Scientist, JSC "Order of the Red Banner of Labor Scientific Research Institute of Automatic Equipment named after Academician V.S. Semenikhin", 117393, Moscow, ul. Trade Union, 78

Vladimir A. Ionov , National Research Nizhny Novgorod State University named after N.I. Lobachevsky, Pavlovsky Branch, Nizhny Novgorod, Russia.

Candidate of Law, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Economics and Law, N.I. Lobachevsky National Research Nizhny Novgorod State University, Pavlovsky Branch, Pavlovo, 606100, Nizhny Novgorod region, Pavlovo, Schmidt str., 7.e-mail: ionovva@mail.ru

Published
19-09-2024
How to Cite
Chebotarev, V. S., & Ionov, V. A. (2024). The innovative vector of technology–based development of shipping companies is autonomous navigation. Russian Journal of Water Transport, (80), 196-206. https://doi.org/10.37890/jwt.vi80.527
Section
Economics, logistics and transport management