Study of the influence of asymmetrical hulls on the hydrodynamics of a river catamaran 1000 ton capacity
Abstract
The article presents the results of numerical modeling hydrodynamics of the catamaran with a capacity of 1000 tons and asymmetric hulls. The results of the M.Ya. Alferyev resistance studies of a river catamarans were used in the modeling. The numerical simulation parameters and the computational mesh were set based on verification with the results of model experiments. Comparing showed good agreement with towing test data. A full-size catamaran was modeled to eliminate scale effects in the Froude number range from 0.145 to 0.255. Based on the simulation results, graphs of the change in drag coefficients depending on the Froude numbers and relative catamaran's clearances were constructed. The results of the study allow us to state that the asymmetry of the hull in the ratio of 0.35 to 0.65 with a narrower part inward does not have a significant effect on the drag coefficients in the specified range of Froude numbers compared to a symmetrical hull. At the same time, the wave heights at the stern of the catamaran depend significantly on asymmetry and are lower for an asymmetrical hull than for a symmetrical one.
References
Костров В.Н., Телегин А.И., Митрошин С.Г. Моделирование и продвижение новых технологий в паромно-транспортной логистической системе. Вестник Волжской государственной академии водного транспорта. 2008. № 24. С. 132-136.
Лукина Е.А., Митрошин С.Г., Битков Д.А. «Обоснование применения накатного судна для паромно-транспортных грузовых перевозок в Волжско-Камском бассейне». / Вестник ВГАВТ. Вып.28.- Н.Новгород: Изд-во ФГОУ ВПО ВГАВТ, 2009. – С.56-62.
Исследование волнообразования большегрузного катамарана для внутренних водных путей численными методами / Е. Ю. Чебан, Е. А. Лукина, С. Г. Митрошин [и др.] // Морские интеллектуальные технологии. – 2023. – № 3-1(61). – С. 210-219. – DOI 10.37220/MIT.2023.61.3.021. – EDN PERDQG.
Оценка волнообразования большегрузного катамарана с различными формами внутреннего борта / Е. Ю. Чебан, О. В. Мартемьянова, С. Г. Митрошин [и др.] // Научные проблемы водного транспорта. – 2020. – № 63. – С. 109-120. – DOI 10.37890/jwt.vi63.82. – EDN AXBAQK.
Результаты сравнения параметров корабельных волн от судов различных типов с помощью модельных испытаний / В. Л. Этин, Е. А. Лукина, С. Г. Митрошин, Е. М. Сироткин // Вестник Волжской государственной академии водного транспорта. – 2015. – № 45. – С. 192-196. – EDN VHWADL.
Оценка волнообразования большегрузного катамарана для внутренних водных путей / И.К. Кузьмичев, Е.А. Лукина, С.Г. Митрошин, Е.Ю. Чебан // Морские интеллектуальные технологии. – 2017. – № 4-3(38). – С. 99-105. – EDN YPLAKC.
Горьковский институт инженеров водного транспорта, Кафедра теории корабля №ТБ-25. Отчет по теме №17 «Изыскание новых типов судов для скоростных перевозок»», г. Горький, 1958 г.
Yusuke Tahara, Daniele Peri, Emilio Fortunato Campana, Frederick Stern. Single- and multiobjective design optimization of a fast multihull ship: numerical and experimental results. December 2011 Journal of Marine Science and Technology 16(4):412-433 DOI:10.1007/s00773-011-0137-y
Численные методы в механике жидкости: учебное пособие / Д.В. Никущенко. – Санкт-Петербург: Изд-во СПбГМТУ, 2025. – 144 с. ISBN 978-5-88303-720-6
Корякова, М. Н. Оценка изменения посадки большегрузного катамарана численными методами / М. Н. Корякова, С. В. Бушков, Е. Ю. Чебан // Транспорт. Горизонты развития : Труды 4-го Международного научно-промышленного форума, Нижний Новгород-Новосибирск-Владивосток-Самара, 23–26 апреля 2024 года. – Нижний Новгород: Волжский государственный университет водного транспорта, 2024. – С. 117. – EDN ADDWCN.
Алферьев М.Я., Мадорский Г.С. Транспортные катамараны внутреннего плавания. М., изд. «Транспорт», 1975, 336 с.
Многокорпусные суда. Под ред. Дубровского В.А. Л., изд. «Судостроение», 1978, 304 с.