The method of transport balance in fleet planning for high-speed inland waterway passenger lines
Abstract
The article considers an approach to planning the operation of high-speed vessels on passenger transportation routes along inland waterways based on the calculation of the transport balance as the correspondence of the carrying capacity of vehicles to the level of demand for transportation from the population. The introduction provides statistical data on the volume of passenger transportation by public transport, including transportation by inland waterways of the Russian Federation, defines the purpose and main objectives of the study. The section "methods" describes the method of transport balance and the specifics of its application, considering the specifics of the organization and planning of high-speed passenger transportation along river highways by both government authorities and commercial transport enterprises. The results provide a methodology for determining the balance of the fleet's carrying capacity and demand (volume of transportation) for a transport service and provide the calculation results. The discussion focuses on the development of this method in the context of increasing passenger traffic, the development of transport schemes for passenger transportation, including inter- and multimodal communications.
References
Транспортной стратегии Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на период до 2035 года. Режим доступа: https://mintrans.gov.ru/documents/8/11577
Транспорт России. Статистический ежегодник 2011-2024 гг. Режим доступа: https://mintrans.gov.ru/documents/7/13999
Троилин В.В., Арустамова М.И. Проблемы становления понятия транспортно-экономического баланса. Управление экономическими системами: электронный научный журнал, 2017. Режим доступа: URL: http://http://uecs.ru/index.php?option=com_flexicontent&view=items&id=4278
Арустамова М.И. Перспективы развития транспортно-экономического баланса Азово-черноморского бассейна. – Нижний Новгород: Изд-во: Волжский государственный университет водного транспорта // Вестник Волжской государственной академии водного транспорта. 2018. №56. - С. 105-112.
Троилин В.В., Арустамова М.И. Теоретико-методические особенности формирования и расчета транспортно-экономического баланса в сфере морского транспорта. – Новороссийск, изд-во: Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования Государственный морской университет им. адмирала Ф.Ф. Ушакова//Вестник Государственного морского университета им. Адмирала Ф.Ф. Ушакова, 2018. №1 (22). – С. 5-8.
Аксененко С.В. Оценка ожидаемого спроса на транспортные услуги в минерально-сырьевом комплексе области: автореферат дис. ... кандидата экономических наук : 08.00.05. — Новосибирск, 2006. — 23 с.
Жуков Е. А., Федоренко А. И. О методологии разработки транспортно-экономических балансов // МИР (Модернизация. Инновации. Развитие). № 15., 2013.- С. 44-47.
Система балансовых расчетов как основа формирования транспортно-экономических связей (на примере минерально-сырьевых ресурсов [Новосибирской области] / С. В. Аксененко, А. П. Дементьев, О. С. Краснов // ГЕО-Сибирь - 2005 : сб. материалов науч. конгр. (Новосибирск, 25-29 апр. 2005 г.). - Новосибирск, 2005
Дрейбанд, Д.В., Коршунов, Д.А. Балансовый метод как эффективный инструмент стратегического планирования деятельности речного транспорта. Научные проблемы водного транспорта, (77), 119-129. https://doi.org/10.37890/jwt.vi77.423
Copyright (c) 2025 Russian Journal of Water Transport

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.