Analysis of methods determining the value of the vessel’s critical speed when entering the lock chamber minimum width

  • Evgenia V. Zubkova Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia https://orcid.org/0000-0001-7212-0165
  • Alexandr N. Klementev Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Abstract

The paper presents an analysis of analytical dependencies to determine the value of the critical speed of the vessel when entering the lock chamber. It is presented the analysis of analytical dependences for determining the value of the critical ship’s speed when entering the lock chamber, obtained by various authors earlier in the course of model and full-scale tests. The main factors affecting the safety of the approach process are noted. It was established that the critical velocity values calculated by various methods give a spread of values. However, some of them do not allow determining the value of the critical speed when the vessel enters the lock at high values of the constraint coefficient. It is indicated that the safe and effective speed of entry into the lock depends on the speed of the stream flowing around the hull of the vessel, which, in turn, is determined by the height of the shear wave in front of the ship’s bow (i.e., the slope of the free surface of the water). These factors lead to the conclusion that further research is necessary

Keywords: ship, lock, ship entry into the lock chamber, critical speed

References

Басин, А.М. Гидродинамика судов на мелководье / А.М. Басин и [др.]. – Ленинград: Судостроение, 1976 –319 с. – Текст : непосредственный.

Helm K. Einflusz der verchiedenen Flachwasserprofile auf Wieldstand und Vorfrieb von Binnenshifienmit Rechnungsbeispiele fur die Bindwasser strasze der klasse IV «Hansa» Zentralorgan fur Schiffahrt. schiffhafen. Hamburg. Nr. 11. 1965.

Похабов, В.И. Анализ результатов экспериментальных исследований движения судов в судоходных сооружениях / В.И. Похабов, Е.И. Адерихина, Ю.В. Бочаров. – Текст : непосредственный // ЦБНИИ ДРТ «Наука и техника на речном транспорте». .–1996.–№9. –С.1-9.

Кирьяков, С.С. Анализ результатов исследования ввода и вывода судов в шлюзах / С.С. Кирьяков, В.И. Похабов, Е.И. Адерихина. – Текст : непосредственный // ЦБНИИ ДРТ «Наука и техника на речном транспорте». .–1996. – №4. –С.12-18.

Kирьяков, С.С. Анализ натурных исследований ввода и вывода судов в шлюзах / С.С. Кирьяков, В.И. Похабов, Е.И. Адерихина, Ю.В. Бочаров – Текст : непосредственный // ЦБНИИ ДРТ «Наука и техника на речном транспорте». –1996. – №10. –С.11-20.

Результаты лабораторных исследований движения судна в сверхограниченных фарватерах / В.И. Похабов. – Текст : непосредственный //Сборник научных трудов МИИВТа. Серия: «Повышение надежности механического оборудования судоходных гидротехнических сооружений». –1996. – №10. –С.139-159.

Экспериментальные лабораторные исследования ввода и вывода судов в камерах судопропускных сооружений / С.С. Кирьяков, В.И. Похабов, С.Ю. Третьяк. – Текст : непосредственный //Сборник научных трудов МИИВТа. Серия: «Эксплуатация водных путей и гидротехнических сооружений. –1992. – №11. –С.42-69.

Tothill I. T.Ships in rectricted channels. A correlation of more tests, field measurements and theory, Ottava, 1966.

Schale E. Stromungsmessungen in einem Stillwassercanal trap formigen Querschnitts. «Schiff und Hafen». H 5,1968,20

Windsor I. Hydraulic assistance on the Welland schip. Waterways and Harbjrs Div. Proc. Givil Engrs. No.1, 1968, p. 94

Сухомел, Г.И. Исследование движения судов по ограниченным фарватерам / Г.И. Сухомел, В.М. Засс, Л.И. Янковский. – Киев, АН УССР, 1956. – 163 с. – Текст : непосредственный.

Кирьяков С.С. Исследование дополнительных осадок и скоростей при входе и выходе судов в шлюзах. //Диссертация на соискание ученой степени кандидата технических наук. ЛИВТ, – 1971. – 245 с. – Текст : непосредственный. https://doi.org/10.18411/b-2016-001

Временные строительные нормы. Указания по проектированию судоходных каналов. Приказ Минречфлота РСФСР ВСН 3-70. [Утверждены 01.01.1972г.]. – Текст : непосредственный.

Клементьев, А.Н. Рекомендации по маневрированию судов в зоне судоходных гидротехнических сооружений Волжского бассейна. / А.Н. Клементьев, П.Н. Токарев. – Горький, 1992. – 78 с. – Текст : непосредственный.

Fuehrer M. Der Einflusz der ortlichen Stromungsverhaltnisse Umgedung von Schifften auf die wechselbeziehungen zwischen Schiffon Kanal. «Schriftenzelne Wasserund Grundbau». H., 11 Berlin. 1964.

Author Biographies

Evgenia V. Zubkova , Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Graduate student of the Department of navigation and safety shipping, Volga State University of Water Transport, 5, Nesterov st, Nizhny Novgorod, 603951, e-mail: kaf_sbs@vsuwt.ru

Alexandr N. Klementev , Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Tech Scs. Dr., Professor of the Department of navigation and safety shipping, Volga State University of Water Transport, 5, Nesterov st, Nizhny Novgorod, 603951

Published
23-03-2021
How to Cite
Zubkova, E. V., & Klementev, A. N. (2021). Analysis of methods determining the value of the vessel’s critical speed when entering the lock chamber minimum width . Russian Journal of Water Transport, (66), 145-164. https://doi.org/10.37890/jwt.vi66.149
Section
Operation of water transport, navigation and safety of navigation