Сombined ships stability analysis at the stage of design study
Abstract
. A method of stability analysis for combined ship (oil carrier/platform ship type) at the stage of design study is presented. It should be noted that not all of ship’s main seaworthiness and operational characteristics are the result of a simple addition of the characteristics of an oil carrier and a platform ship. Their mutual influence takes place, which should be taken into account when analysing the stability in the multivariant optimization problems of internal and external design of such ships. This leads to the requirement to adjust the known methods of stability analysis at the initial stages of ship design, which was the purpose of the present work and its originality.
Taking into account the multivariance of the task and the hull design type, the stability assessment will be carried out through the analysis of the metacentric height extreme value on the assumption that the requirements of Russian River Register for admissible heeling angle at static wind effect are met. In order to account for nonlinearity of static stability curve when inclining up to the angles of deck immersion into water and emergence of bilge, it is suggested to apply an approximate method of metacentric radius determination.
The proposed method of combined ship stability assessment is recommended to apply at the stage of justification and analysis of ship’s key elements as a limitation in the problems of mathematical modeling of optimization of such type of ships. The method allows to exclude from further consideration at the design study stage the possible options that do not meet the requirements of seaworthiness.
References
2. Козлов С.Н. Головной крупнотоннажный нефтерудовоз «Борис Бутома» / Козлов С.М., Цыбенко А.Ф. // Журнал «Судостроение», № 12, 1977.
3. Burneett A. Toown a combination ship «Marine desigen international», march 26, 1971, P.19.
4. Dorman W. Combination bulk carriers «Marine technology», 1966, № 4, P.409-453.
5. Marie Donet. Combined ships: an empirical investigation about versatility, Maritime Policy Management, 1999, VOL. 26.NO.3, p.231-248.
6. Животовский А.А. Особенности конструкции головного теплохода «Нефтерудовоз-1» / Животовский А.А., Шалкин М.К., Самунин В.Г. / Журнал «Судостроение», № 5, 1971.
7. Егоров Г.В. «Сверхполные» комбинированные суда проекта RST54 для перевозки нефтепродуктов и сухих грузов, а также контейнеров, накатной техники и проектных грузов / Егоров Г.В., Тонюк В.И., Дурнев Е.Ю. // Журнал «Судостроение», № 4, 2017.
8. Российский Речной Регистр в 5 т. Т.2 / Российский Речной Регистр. – М., 2019. – 432 с.
9. Благовещенский С.Н. Справочник по статике и динамике корабля. Статика корабля. Том 1 / С.Н. Благовещенский, А.Н. Холодилин. – Л.: Судостроение, 1976. – 312 с.
10. Севостьянов Н.Б. Остойчивость промысловых судов / Н.Б. Севостьянов. – Л.: Судостроение. 1970. – 200 с.
11. Алферьев М.Я. Теория корабля / М.Я. Алферьев. – М.: Речной транспорт, 1959. – 291 с.
12. Ногид Л.М. Теория проектирования судов / Л.М. Ногид. – Л.: Судпромгиз. 1955. – 497 с.
13. Роннов Е.П. Расчет характеристик остойчивости грузовых судов внутреннего плавания на ранних стадиях проектирования / Е.П. Роннов // Труды ГИИВТа, 1985. – Вып. 211. – С. 151–159.
14. Роннов Е.П. Анализ запаса остойчивости судна внутреннего и смешанного (река-море) плавания / Е.П. Роннов, Ю.А. Кочнев, И.А. Гуляев // Журнал «Морские интеллектуальные технологии», № 4, 2020 – 56-61 с.
Copyright (c) 2021 Russian Journal of Water Transport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.