Optimization of a combined tanker/platform type vessel based on simulation modeling

Abstract

The choice of the height of the side of a cargo vessel, as a rule, is carried out on the basis of solving the equation of cargo capacity, while the remaining requirements for its size act as restrictions. However, if the ratios of the main dimensions and the requirements for the minimum freeboard height are somewhat conditional, then ensuring seaworthiness, which, in addition to capacity, when choosing the side height, should include unsinkability, requires high-quality accounting. The article presents a mathematical model for assigning the freeboard height, taking into account the requirements of the Rules of the Russian Classification Society for checking the landing and stability during flooding of one or several adjacent regulated compartments; an analysis of the effect on the height of the side of flooding of various compartments of an oil tanker of mixed (river-sea) navigation is carried out and an approximate formula for calculating it at the initial stages of design is proposed.

Keywords: freeboard, side height, buoyancy, tanker, unsinkability

References

Данилин, Д. А. К вопросу о назначении минимальной высоты надводного борта судов внутреннего плавания / Д. А. Данилин // Вестник Волжской государственной академии водного транспорта. – 2004. – № 8. – С. 23-24.

Данилин, Д. А. Условия определения надбавок к минимальной высоте надводного борта / Д. А. Данилин // Вестник Волжской государственной академии водного транспорта. – 2004. – № 10. – С. 115-118.

Роннов Е.П. Вместимость сухогрузного судна внутреннего плавания //Вестник ВГАВТ, No 31 (2012) С. 86 – 92.

Российское Классификационное общество. Правила классификации и постройки судов. Москва, 2022. [Режим доступа]- https://rfclass.ru/assets/Uploads/PKPS.pdf?t=321

Роннов Е.П. Методика расчёта массы металлического корпуса танкера смешанного (река-море) плавания / Е.П. Роннов, Ю.А. Кочнев // Научные проблемы транспорта Сибири и Дальнего Востока, Новосибирск. –2010. № 1.– с.114-118. https://doi.org/10.24866/2227-6858/2022-3/37-46

Грубов Д.А. Выбор главных размерений траулера на начальных этапах проектирования / Грубов Д.А., Комаров Н.Н. // Судостроение №6, 2002 – с. 10-12

Кочнев Ю.А. Анализ элементов и характеристик «малых» танкеров // 11-й международный научно-промышленный форум «Великие реки ‘2009». Труды конференции. Том 2. – Н.Новгород: ННГАСУ 2010. – с.300–302.

Адлер Ю.П., Маркова Е.В., Грановский Ю.В. Планирование эксперимента при поиске оптимальных условий. – М.: Наука, 1976. - 280 с.

Author Biographies

Evgeniy P. Ronnov , Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Doctor of Technical Sciences, Professor, Head of the Department, Volga State University of Water Transport, 5, Nesterova street, Nizhny Novgorod, Russia, 603950

Yuri A. Kochnev , Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Volga State University of Water Transport,  5, Nesterova street, Nizhny Novgorod, Russia, 603950

Published
20-12-2022
How to Cite
Ronnov, E. P., & Kochnev, Y. A. (2022). Optimization of a combined tanker/platform type vessel based on simulation modeling. Russian Journal of Water Transport, (73), 57-66. https://doi.org/10.37890/jwt.vi73.329
Section
Shipbuilding, ship repair, and ecological safety of the ship