Comparison of main engine tension indicators tow-pusher when working in towing and pushing modes
Abstract
Maintaining the operability of vessels that have worked out a significant resource since their construction will allow you to get additional profit. The paper presents a comparative analysis of the operational parameters of the main engine of a pusher tug operating in the modes of pushing and towing barge trains. The studies were carried out in a computational and theoretical way. The main attention is paid to the analysis of the parameters of the main engine, which determine its mechanical and thermal tension. In accordance with this, the areas of permissible operating conditions for pushing and towing barge trains are predicted. The weighting of the screw characteristics of the towing mode in comparison with the pushing mode requires additional restrictions on the power and speed of the main engine. The comparison of criteria and parameters at the characteristic points of the diesel cycle for the considered modes is carried out. Justification is given for individual parameters of the diesel cycle, which can be used as determining when assigning restrictive characteristics for thermal tension.
References
. Егоров Г.В. и др. Анализ состояния и путей развития внутреннего водного транспорта Росси. Речной транспорт (ХХI век). 2021. №3 (99). С. 39-44.
Богданов Б.В. и др. Буксирные суда (проектирование и конструкция). - Л.: Судостроение 1974, 280 с.
Васильев А.В., Савинов В.Н., Егоров П.Н. Гидродинамика судов внутреннего плавания, часть 1. Расчет судов внутреннего плавания: Учебное пособие. 2-е изд. перераб. и доп. - Н. Новгород, НГТУ, 1996, 147 с.
Войткунский Я.И., Першиц Р.Я., Титов И.А. Справочник по теории корабля: Судовые движители и управляемость. 2-е изд. перераб. и доп. - Л.: Судостроение, 1973, 511 с.
Самсонов С.В. Основы теории судна. – Владивосток: Дальрыбвтуз, 2002, 100 с.
Камкин С.В., Возницкий И.В., Шмелев В.П. Эксплуатация судовых дизелей. Учебник для вузов. –М.: Транспорт, 1990. – 344 с.
Андрусенко С.Е. и др. Механизмы управления рабочим процессом дизельного двигателя. Научные проблемы водного транспорта. 2021. № 68. С. 98-108.
Вьюгов В.В. Расчет винтовых движителей судна. Методические указания по выполнению курсовых и дипломных проектов. – Новосибирск, НГАВТ, 2005, 39 с.
Свидетельство RU2022685277 Российская Федерация. Программа расчета параметров рабочего процесса дизеля с наддувом «Diesel K» :программа для ЭВМ / А.Н. Горбенко. – Опубл. 22.12.2022, Бюл. №1.
Горб С.С., Сандлер А.К., Будуров Н.И. Повышение эффективности работы главного двигателя корректировкой упора гребного винта. Автоматизация судовых технических средств. Вып. 25, 2019, с. 35-52
Конюков В.Л. Анализ эксплуатационной напряженности четырехтактного дизеля при увеличении коэффициента избытка воздуха на долевых нагрузках. // Вестник Керченского государственного морского технологического университета, 2020, №2, -С.126-143
Конюков В.Л. Влияние коэффициента избытка воздуха при горении на показатели напряженности двухтактного дизеля в широком диапазоне режимов. Вестн. Астрахан. гос. техн. ун-та. Сер.: Морская техника и технология. 2020. №3, pp. 54-63. DOI: 10.24143/2073-1574-2020-3-54-63.
Copyright (c) 2023 Russian Journal of Water Transport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.