Russian International Register of Vessels as a Development Factor country's economy
Abstract
For Russia, the return of the fleet under the national flag is of strategic importance. In the early 2000s, the reduction in the number of ships registered under the Russian flag became threatening to the transport and economic security of the state. The Russian maritime transport fleet, for the most part, operated under foreign flags. At the same time, relatively new vessels were taken offshore, and inefficient age-old vessels remained under the Russian flag. Under these conditions, foreign charterers intercepted a significant part of the transportation of Russian cargo, thereby displacing the Russian fleet. It became possible to change the situation in shipping and return the fleet under the Russian flag as a result of the regulation of monetary relations, customs and tax legislation. The features and reasons for the popularity of "convenient" flags are considered. Measures of state support for shipbuilding and shipping are analyzed, which contribute to the return of Russian shipowners to the national flag in the context of the functioning of the Russian International Register of Ships (RMRS). The analysis of the structure of the fleet in the Register and the trends in its change was carried out. The effectiveness of state support measures for domestic shipping and shipbuilding has been determined.
References
ЮКТАД, Обзор морского транспорта, 2014.
Act on Danish International Register of Shipping (consolidated act no. 273 of 4 Novem-ber 1997, as amended).
§1, §2, §10 Flaggenrechtsgesetz vom 8. Februar 1951, das zuletzt durch Artikel 4 Absatz 141 des Gesetzes vom 7. August 2013.
Merchant Shipping Act (consolidated act no. 856 of 1 July 2010 г.). Order on registration in the Danish International Register of Shipping of ships whose does not meet the condi-tions of section 1 of the Merchant Shipping Act (order no. 1046 от 6 December 1996). https://doi.org/10.4324/9781003122647-3
§ 7 Regulations of 30 July 1992 No. 592 relating to the registration of ships in the Nor-wegian International Ship Register (NIS). Last amended by Regulation of 01.01.2014 No. 238.
DIS Order (order no. 416 of 7 December 1988, as amended.
Гагарин П. Деофшоризация экономики //http://ecpol.ru/2012-04-05-13-39-38/2012-04-05-13-40-11/555-deoffhorizatsiya-ekonomiki.html.
Оффшоры: новые правила игры в России и в мире//http://blogfiscal.ru/?p=10429/.
Федеральный закон от 20.12.2005 № 168-ФЗ «О внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации в связи с созданием Российского международного реестра судов». - URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_57234/. https://doi.org/10.51980/2018_185
Федеральный̆ закон № 305-ФЗ «О внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской̆ Федерации в связи с реализацией̆ мер государственной̆ поддержки судостроения и судоходства». - URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_121269/.
"Кодекс торгового мореплавания Российской Федерации" от 30.04.1999 N 81-ФЗ (ред. от 28.06.2022) (с изм. и доп., вступ. в силу с 09.07.2022). - URL: https://dsm.consultant.ru/cgi/online.cgi?req=doc&ts=nG53uNTklmvi69Jz&cacheid=FD3F44E19541EE4409B7C5B9AAC44692& mode=splus&rnd=I6uMKQ&base=LAW&n=420500#sZ73uNTAps1I9Vh41/.
"Налоговый кодекс Российской Федерации (часть вторая)" от 05.08.2000 N 117-ФЗ (ред. от 04.11.2022). - URL: https://dsm.consultant.ru/cgi/online.cgi?req=doc&ts=p0i3uNTCenk85WaH1&cacheid=DEE919BD7258AB3ECE5C2B7ECEB3A3AE& mode=splus&rnd=I6uMKQ&base=LAW&n=430627#lri3uNTD7OyzknD1/.
"Кодекс внутреннего водного транспорта Российской Федерации" от 07.03.2001 N 24-ФЗ (ред. от 14.03.2022). - URL: https://dsm.consultant.ru/cgi/online.cgi?req=doc&ts=2jp4uNTkV6U3O6um&cacheid=D0B3E370259C0EFDF95EC843EE1BCEE0& mode=splus&rnd=I6uMKQ&base=LAW&n=411572&dst=1000000001#uHq4uNTvLmMM6mn7/ (дата обращения 21.10.2022).
Решение Комиссии Таможенного союза от 27.11.2009 N 130 (ред. от 17.10.2022) "О едином таможенно-тарифном регулировании Евразийского экономического союза". URL: https://dsm.consultant.ru/cgi/online.cgi?req=doc&ts=Mnm5uNT1fkQvQDeF&cacheid=DF32764648E1B7D0F269C3CD6BE2EEAF& mode=splus&rnd=I6uMKQ&base=LAW&n=430771#HUq5uNTyRdlXkFMB/.
Методические рекомендации по оценке эффективности инвестиционных проектов (вторая редакция) / Министерство экономики РФ, Министерство финансов РФ, Государственный комитет РФ по строительной, архитектурной и жилищной политике № BK 477 от 21.06.1999 г https://docs.cntd.ru/document/1200005634/. https://doi.org/10.14341/conf12-13.06.21-40-42
Распоряжение Правительства РФ от 28.10.2019 N 2553-р «Об утверждении Стратегии развития судостроительной промышленности на период до 2035 года». - URL: https://dsm.consultant.ru/cgi/online.cgi?req=doc&ts=A6pytNTRPXD5rrS&cacheid=81D718EA20EFBFC04E432DD312C0A7E2& mode=splus&rnd=I6uMKQ&base=LAW&n=336470#g6eJuNTlY6Mtw3E8 / (дата обращения 26.10.2022).
Буянов С. Отчет о научно-исследовательской работе «Разработка обоснования из-менений в Федеральные законы, определяющие правовой режим РМРС (в части продления после 2027 года действующих ставок пенсионного и иных видов стра-хования) (заключительный)/ С. Буянов//Санкт-Петербург.-2021.
Copyright (c) 2023 Russian Journal of Water Transport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.