Formation of a strategic management system for a shipping company

Abstract

Proposals for the formation of a strategic management system in a shipping company are outlined. It is presented in the form of a certain organizational structure, between which internal and external connections are established, carried out thanks to appropriate information support. A scheme for the interaction of elements of the system of strategic management of fleet operations is proposed.Strategic management processes are carried out at the center for the adoption and implementation of strategies in accordance with the developed algorithm. At the same time, a set of tasks is considered to justify individual strategies in the modern conditions of shipping companies operating on inland waterways. The most pressing tasks of the strategic management process of a shipping company are the development, adoption and development of strategies for using the fleet for transportation. At the same time, risk factors caused by the probabilistic nature of changes in the level of the depths of the shipping channel are taken into account. The problem was solved using an economic-mathematical model in a parametric formulation.The specific operational conditions of the fleet in the Yenisei basin are considered. The result of its implementation are proposals for the introduction of a rational strategy for using the fleet in given directions of cargo transportation.

Keywords: shipping company, management, strategic, system, formation

References

Блинов М.Ю. Формирование конкурентной стратегии судоходной компании: дис. канд. экон. наук : 08.00.05 - СПб., 2006 .-169 с. РГБ ОД, 61:07-8/704.

Бунеев В.М. Менеджмент на внутреннем водном транспорте:/ В.М. Бунеев, А.В. Зачесов, Ю.В. Турищев /Под общей редакцией В.М. Бунеева. – Новосибирск: Новосиб. гос. акад.вод. трансп., 2013. – 430 с.

Бунеев В.М. Особенности стратегического менеджмента на водном транспорте/ В.М. Бунеев, В.А. Виниченко, Т.В. Глоденис // Вестник транспорта. - 2020. - № 1, с. 32-34.

Бунеев В.М. Стратегия поведения судоходной компании на рынке транспортных услуг:/ В.М. Бунеев, И.А. Пичурина// Научные проблемы транспорта Сибири и Дальнего Востока.- Новосибирск: СГУВТ, 2020, №1-2, стр. 5-10.

Бунеев В.М. Стратегия и концепция развития судоходной компании./ В.М. Бунеев // Научные проблемы транспорта Сибири и Дальнего Востока.- Новосибирск: СГУВТ, 2015, №3, стр. 36-40.

Зачёсов В.П., Платов Ю.И. Использование информационных технологий для оперативного планирования и регулирования работы флота /В.П. Зачёсов, Ю.И. Платов // Вестник ВГАВТ- ВГАВТ, 2017.-выпуск 51, стр.122-123.

Кирносов Д.А. Основные принципы управления работой флота морской в современных рыночных условиях /Д.А. Кирносов // Научное обозрение. Технические науки. – 2020. – № 5 – С. 58-64

Михайлова А.В. Особенности управления судоходными компаниями в современных условиях развития отрасли / А.В. Михайлова, С.А.Бородулина // Вестник Сиб.АДИ, 2016, стр. 129 - 136

Уртминцев Ю.Н. Конкурентная среда деятельности судоходных компаний и проблемы ее анализа / Ю. Н. Уртминцев // Сб. науч. тр. / ВГАВТ. - Н.Новгород, 2001. – Вып. 296. - С. 11-28.

Уртминцев, Ю.Н. Организация работы речного флота в условиях рынка: проблемы методологии: монография / Ю. Н. Уртминцев. - Н.Новгород : ВГАВТ, 2003. - 252 с.

Семенчук Е.Л. Проектирование реализации стратегий судоходной компании. /Е.Л. Семенчук // Управление проектами та развиток виробницитоов :35 наук. пр. – Лугансы дид во СНУ iм. В. Даля , 2004 - №2(10)

Barney J.B. Gaining and Sustaining Competitive Advantage. Addison-Wesley Publishing Company, New York, 1996.

Ergashovna, A. O. Eshmuhammadovna, S. D. ., & Ortiqali ogli, Y. A. . (2022). EFFICIENCY OF USING MODERN MANAGEMENT METHODS IN MANAGEMENT OF ENTERPRISES. Eurasian Journal of Law, Finance and Applied Sciences, 2(2), 107–114. Retrieved from https://www.in-academy.uz/index.php/EJLFAS/article/view/763

Kvint. V. L. Strategic management and economy in the global forming market: Monograph / V. L. Kvint – M.: Biznes Atlas, 2012. - 630

Porter, M. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. – New York: The Free Press, 1985 (2nd ed. – New York : Free Press, 1998. – 592 p. – ISBN 978-0-684-84146-5). – Text : unmediated Porter, Michael E. (1985). Competitive Advantage. Free Press. ISBN 978-0-684-84146-5.

Powell, Thomas C. (1 September 2001). "Competitive advantage: logical and philosophical considerations". Strategic Management Journal. 22 (9): 875–888. doi:10.1002/smj.173.

Author Biographies

Viktor M. Buneev , Siberian State University of Water Transport, Novosibirsk, Russia

Doctor of Economics,
Professor Fleet Management, Siberian State
University of Water Transport" (FSUE VO
"SGUVT"), 630099, Novosibirsk, Shchetinkina str., 33, e-mail: buneev_vm@mail.ru

Sergey V. Nozdrachev , Siberian State University of Water Transport, Novosibirsk, Russia

postgraduate student of the Department of Fleet Management, Siberian State University of Water Transport" (FSUE VO "SGUVT"), 630099, Novosibirsk, Shchetinkina str., 33, e-mail: nsv.0104@gmail.com

Published
20-12-2023
How to Cite
Buneev, V. M., & Nozdrachev, S. V. (2023). Formation of a strategic management system for a shipping company. Russian Journal of Water Transport, (77), 108-118. https://doi.org/10.37890/jwt.vi77.422
Section
Economics, logistics and transport management