Economic and mathematical model of selection of optimal delivery schemes involving water transport and the use of regional transport infrastructure facilities

  • Olga I. Kartashova Caspian Institute of Sea and River Transport named after Gen.-Adm. F. M. Apraksin is a branch of the Volga State University of Water Transport, Astrakhan, Russia

Abstract

The article presents the results of the formation of an economic and mathematical model for optimizing the distribution of cargo flows in the region and the selection of optimal schemes for the delivery of goods through regional transport infrastructure facilities. The approaches adopted in the educational and scientific literature to solve the indicated problem, as well as the proposals of scientists to improve them, are considered. It was concluded that it is necessary to develop its own model that meets the modern conditions for the functioning of water transport and port terminals in the system of regional, interregional and international transportation. An economic and mathematical model has been formulated, taking into account the possibility of organizing the transportation of goods both directly from regional senders to recipients and through terminal complexes with backload. Testing of the model on the control example showed that with a certain number of points of the served transport network, the size of the region and the volume of cargo flows, transportation can be effectively mastered by port terminals, which are most suitable for working in these conditions.

Keywords: water transport, transport infrastructure, regional cargo transportation, optimization of cargo flows, economic and mathematical model

References

Карташова О. И. Современное состояние и направления развития научно-методического обеспечения региональных грузовых перевозок с участием водного транспорта // Научные проблемы водного транспорта. №73. 2022. С. 185-195. https://doi.org/10.37890/jwt.vi73.293.

Карташова О.И. Развитие региональной транспортной инфраструктуры во взаимодействии с международными транспортными коридорами // Актуальные решения проблем водного транспорта. Сборник материалов I Международной научно-практической конференции. Астрахань: ИП Сорокин Р.В., 2022. С. 198-203.

Коршунов Д.А., Рагулин И.А. Критерии оценки и выбора схем и способов доставки грузов в транспортно-логистических системах // Современный ученый. №2. 2017. С. 75-78.

Богачев В.А., Кравец А.С., Богачев Т.В. Математический эксперимент в логистических исследованиях мультимодальных грузоперевозок с временными и стоимостными показателями // Инновационные транспортные системы и технологии. Т. 9. № 1. 2023. С. 108–121. DOI: 10.17816/transsyst202391108-121.

Синельщиков Е.В., Турпищева М.С. Модель оптимизации распределения грузопотоков между объектами Астраханского транспортного узла с точки зрения минимизации интегральных издержек транспортного процесса // Вестник АГТУ. №2(3). 2006. С. 73–76.

Бруев А.П. Определение оптимальных схем доставки контейнеров в районы Ханты-Мансийского автономного округа (ХМАО) // Вестник ВГАВТ. Вып. 6. 2003. С. 22–28.

Гришкова Д.Ю., Тесленко И.О Логистические схемы доставки скоропортящихся грузов // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. № 2 (74). 2022. С. 121–129. – DOI 10.26731/1813-9108.2022.2(74).121-129.

Никифорова Г.И., Сергеева Т.Г. Выбор логистической схемы доставки груза // Бюллетень результатов научных исследований. Вып. 4. 2021.С. 65–74. DOI: 10.20295/2223-9987-2021-4-65-74

Телегин А.И., Милославская С.В., Коршунов Д.А., Наседкина Е.С. Концепция и алгоритм обоснования транспортно-логистических схем доставки экспортно-импортных сухогрузов с участием речного транспорта России // Научные проблемы водного транспорта. №68(3). 2021. С. 163–171. DOI: https://doi.org/10.37890/jwt.vi68.190.

Шабров В.Н. Типовые логистические схемы доставки партий автомобильной техники «от двери до двери» с участием речного транспорта // Вестник ВГАВТ. Вып. 43. 2015. С. 274–280.

Дрейбанд Д.В., Коршунов Д.А. Балансовый метод как эффективный инструмент стратегического планирования деятельности речного транспорта // Научные проблемы водного транспорта. №77(4). 2023. С. 119–129. DOI: https://doi.org/10.37890/jwt.vi77.423.

Польшакова Н.В., Александрова Е.В. Разработка научно-методических подходов повышения эффективности автотранспортных перевозок зерна в регионе // Вестник аграрной науки. №3(96). 2022. С. 124–133. DOI: 10.17238/issn2587-666X.2022.3.124.

Author Biography

Olga I. Kartashova , Caspian Institute of Sea and River Transport named after Gen.-Adm. F. M. Apraksin is a branch of the Volga State University of Water Transport, Astrakhan, Russia

Dr. Sci. (Econ), assistant professor, director, The Caspian Institute of Sea and River Transport named after Gen.-Adm. F. M. Apraksin is a branch of the Volga State University of Water Transport, Nikolskaya st., 6, Astrakhan city, 414000, Russian Federation, e-mail: lesy_g@mail.ru

Published
20-06-2024
How to Cite
Kartashova, O. I. (2024). Economic and mathematical model of selection of optimal delivery schemes involving water transport and the use of regional transport infrastructure facilities. Russian Journal of Water Transport, (79), 131-140. https://doi.org/10.37890/jwt.vi79.479
Section
Economics, logistics and transport management