Investigation of changes in the parameters of ship demolition in the alignment of the bridge crossing
Abstract
This article presents a study of the possibility of improving safety on inland waterways and reducing accidents of the "ship – bridge" type. Due to the complexity of the wiring of ships in the alignment of the bridge crossing, it is necessary to identify the causes of the bulk of ships on the bridge supports, for which an analysis of the flow behavior and possible demolition of the vessel when passing in the area of bridge supports is performed. Three calculation areas have been identified: I - on the approach to the bridge; II - in the alignment of the bridge crossing; III – behind the bridge. According to the results of the study, formulas were obtained that allow determining the angle of demolition of the vessel depending on its location relative to the bridge crossing. For zone II, it is proposed to introduce a new lateral drift coefficient Kc, which will take into account the effect of longitudinal and circulating currents formed in the narrowing area of the channel at the bridge supports and leading to the bulk of the vessel on them. The proposed Kc coefficient was obtained analytically and statistically by calculating it through various changing parameters depending on a number of factors. Channel characteristics (slope of the free water surface I and roughness of the channel n) and geometric characteristics of bridge supports (width of the support B) are assumed to be changing factors. Factor variation allows us to obtain dependences of the priority influence of parameters on the resulting Kc.
References
1980.
Вальгер С.А., Федорова Н.Н., Федоров. А.В. Структура турбулентного
отрывного течения в окрестности установленной на пластине призмы с
квадратным сечением.// Теплофизика и аэромеханика, 2015, том 22, No 1
Гидравлические исследования инженерных сооружений - Сборник трудов. Стройиздат – 1947.
Кнороз В .С . Неразмывающие (предельные) скорости разнозернистых по
крупности материалов. - Изв.ВПИИГ, т.71, 1962.
Куприна, Е. М. (2024). Исследование влияния направления водного потока и конфигураций опор моста на местный размыв дна реки. Научные проблемы водного транспорта, (79), 227-237. https://doi.org/10.37890/jwt.vi79.484
Куприна Е.М., Воронина Ю.Е. - Влияние конфигураций опор на возникновение
неправильных течений Материалы международного научно-
практичесого форума. ФГБОУ ВО «ВГУВТ». – 2022.
7. Матюгин М.А., Решетников М.А. Определение положения кривой свободной
поверхности на казанцевском перекатном участке реки белой .//Транспорт.
Горизонты развития. 2023: Материалы международного научно-практичесого
форума. ФГБОУ ВО «ВГУВТ». – 2023. – URL:
http://вф-река-море.рф/2023/5_7.pdf
Михалев М.А., Алибеков А.К.-Выбор оптимального типа опоры и оценка
величины местного размыва//Природ обустройство -2011 -1997-6011
Мостков М.А Гидравлический справочник / Под редактурой Латышенкова А.М – Москва 1954г
В.В. Кулебякин, В.К. Недбальский. – Минск: БНТУ, 2012. – Ч. 3. – 56 с
10. Журавлев М .М . Местный размыв у опор мостов. М. : Транспорт, 1984.
Овчинников И.И., Майстренко И.Ю., Овчинников И.Г., Успанов А.М. Аварии и разрушения мостовых сооружений, анализ их причин. Часть 4 // Интернет-журнал «Транспортные сооружения», 2018 №1, https://t-s.today/PDF/05SATS118.pdf (доступ свободный). Загл. с экрана. Яз. рус., англ. DOI: 10.15862/05SATS118
Пичугов Г.С. Влияние формы фундамента мосто - вых опор на местный
размыв. - Труды Гипродорнии, вып.31 .М.,1980.
Ярославцев И,А. Расчет местного размыва у мостовых опор. ЦПИИС.
Сообщение No 80. М., 1956.
Knott M.A. Vessel collision design codes and experience in the United States // Proceedings of the International Symposium on Advances in Ship Collision Analysis, Copenhagen (Denmark), 10-13 May 1998. – Rotterdam (Brookfield): A.A. Balkema, 1998. – P. 75-84.
Copyright (c) 2025 Russian Journal of Water Transport

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.