Problems and prospects for the development of inland water transport in Europe
Abstract
There are approximately 623,000 kilometers of navigable waterways in the world. Navigable waterways in Europe account for 8% of the world's length. The demand for water transport continues to grow every year. Europe has set a goal to convert all transport to environmentally friendly fuels with zero CO2 emissions by 2050. Inland waterway transport is the most efficient, consuming only 17% of energy compared to trucks. The development of water transport requires investment in the creation of appropriate infrastructure. Inland waterway transport, despite its many environmental benefits, cannot provide sufficient demand in the face of competition with other modes of inland transport and requires greater political attention and government support for its future development. Maintaining close connections between seaports and inland ports through all three main modes of transport is of great importance for the smooth operation of ports. When managing risks in ports, the uncertainty associated with climate change should be taken into account. It is necessary to create an intelligent water transport network. It is necessary to modernize the river fleet, taking into account the development of new technologies.
References
Cyril Alias, Edwin van Hassel, Dieter Gründer, Jonas zum Felde, Lixon Samuel. Изучение проблем европейских внутренних портов: многогранный подход. // Процедура Транспортного исследования, 2023, Том 72, стр. 704-711. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2023.11.458.
Adolf K.Y. NG, Mark C.P. POO, Tianni WANG, Austin BECKER, Yui-yip LAU, Tina Ziting XU, Zaili YANG. Анализ стратегий адаптации к изменению климата и планирования портов с различных теоретических точек зрения. // Экономика и управление транспортом, 2025, Том 3, стр. 46-56. https://doi.org/10.1016/j.team.2025.01.001.
Seyed Parsa Parvasi, Harilaos N. Psaraftis, Sotirios Michailidis, Kristoffer Kloch, Stefan Krause, Espen Tangstad, Odd Erik Mørkrid. Анализ конкурентоспособности внутренних водных путей с использованием автономных электрических судов RoRo: пример маршрута из Роттердама в Гент. // Тематические исследования по транспортной политике, 2025, Том 20. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2025.101406.
Takman, J. Gonzalez-Aregall, M. A review of public policy instruments to promote freight modal shift in Europe: Evidence from evaluations. // VTI Working Paper 2021:6. Swedish National Road and Transport Research Institute. 52 стр.
Lingyu Zhang, Oliver Schacht, Qing Liu, Adolf K.Y. Ng. Прогнозирование спроса на перевозки по внутренним водным путям с помощью динамической пространственно-временной сети с несколькими уровнями внимания. // Транспортные исследования. Часть E: Обзор логистики и транспорта, 2025, Том 199. https://doi.org/10.1016/j.tre.2025.104139.
Мирс, Д., Махарис, К. Приоритизация при смене вида транспорта: определение наиболее подходящих для региона грузопотоков. // Eur. Transp. Res. Rev. 7, 23, 2015. https://doi.org/10.1007/s12544-015-0172-6.
Felipe Bedoya-Maya, Peter Shobayo, Adrien Nicolet, Eva Christopoulou, Ivo Majoor, Edwin van Hassel, Thierry Vanelslander. Консолидация грузов при контейнерных перевозках из порта во внутренние районы: пространственная экономическая оценка для внутренних водных путей. // Исследования в области транспортного бизнеса и менеджмента, 2025, Том 59. https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2024.101254.
Бейер, А. Внутренние водные пути, транспортные коридоры и городские набережные. // Доклад Международного транспортного форума, № 2018/21, Издательство ОЭСР, Париж. https://doi.org/10.1787/c78b9c58-en.
Chengqian Zhang, Jonas W. Ringsberg, Fabian Thies. Разработка модели характеристик судна для оценки мощности судов внутреннего плавания. // Океанотехника, 2023, Том 287, часть 1. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2023.115731.
Enezy, O. A. Van Hassel, E. Sys, C. Vanelslander, T. Разработка модели расчёта затрат на внутреннее судоходство. // Исследования в области транспортного бизнеса и менеджмента 23. 2017, стр. 64–74. DOI:10.1016/j.rtbm.2017.02.006.
Juan Manuel Pulido, Ivan Cardenas, Valentin Carlan, Tom Bergmans, Thierry Vanelslander. Содействие синхронному переводу посредством создания единого информационного пространства для внутреннего водного транспорта. // Транспортное Машиностроение, 2025, Том 21. https://doi.org/10.1016/j.treng.2025.100351.
Natalia Calderón-Rivera, Inga Bartusevičienė, Fabio Ballini. Препятствия и решения для устойчивого развития внутреннего водного транспорта: обзор литературы. // Экономика и управление транспортом, 2024, Том 2, стр. 31-44.
https://doi.org/10.1016/j.team.2024.01.001.
Joao L.D. Dantas, Gerasimos Theotokatos, Методика оценки экономической и экологической целесообразности использования автономных судов для каботажных перевозок // Океанотехника, 2023, Том 279, https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2023.114420.
Bergqvist, Rickard & Monios, Jason, Зелёные порты: стратегии устойчивого развития внутреннего и морского транспорта // Elsevier, 2019. https://www.researchgate.net/publication/330620952_Green_Ports_Inland_and_Seaside_Sustainable_Transportation_Strategies.
Copyright (c) 2025 Russian Journal of Water Transport

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.