IMPLEMENTATION OF INFORMATION SUPPORT FOR THE SHIPBUILDING PRODUCTS LIFE CYCLE AS A STAGE OF CREATING «LEAN PRODUCTION»
Abstract
The ways of implementing the basic principles of «lean production» at certain stages of shipbuilding production and throughout the entire life cycle of shipbuilding products are considered. The article describes the main losses that occur at the production stage, as well as ways to improve shipbuilding production and directions for solving some problems of minimizing losses in relation to enterprises in the shipbuilding industry. The authors present an example of using CALS technologies in the process of production management, designing marine engineering facilities, communication between individual design organizations and the shipbuilding enterprise when creating complex projects; as well as ways to implement this task as the most promising in the world practice. The main purpose of using CALS in shipbuilding at all stages of the life cycle of a shipbuilding product is to create a unified information model, standardize the main methods for obtaining, storing and interpreting information, protect, certify and license the information used at all stages of the life cycle of shipbuilding products using computer-aided design systems. The article describes the main goals and directions of implementing CALS technologies as one of the stages of improving processes within the framework of the lean production concept. The ways of minimizing production losses in the development of planning and technological documentation and design and technological production preparation, production of working design documentation are considered. The purpose of creating a 3D ship model using volumetric scanning technology as a means of supporting the life cycle of marine equipment products at the stages of maintenance, repair and modernization is shown. The authors list the main ways to implement the assigned tasks at the shipbuilding enterprise, considering them from the point of view of implementing «lean production»; and the essential condition for its effective functioning is the joint use of CALS technologies at the enterprises of the shipbuilding industry, contractors and design organizations. The task of training and retraining specialists for the shipbuilding industry with appropriate professional competencies is outlined.
References
Развитие судостроения: перспективы отрасли. Источник: https://delonovosti.ru/business/3976-razvitie-sudostroeniya.html
Dombrowski, U., Mielke, T.: Lean Leadership–Fundamental Principles and their Application. Procedia CIRP 7, 569–574 (2013). DOI: 10.1016/j.procir.2013.06.034. https://doi.org/10.1016/j.procir.2013.06.034
Вумек П Джеймс., Джонс Дэниэл Т. Бережливое производство: как избавиться от потерь и добиться процветания вашей компании/пер. с англ.-2-е изд. – М.: Альпина Бизнес Букс., 2005. – 473 с.
Dombrowski, U., Zahn, T.: Design of a lean development framework. In: 2011 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM), pp. 1917–1921 (2011). DOI: 10.1109/IEEM.2011.6118249. https://doi.org/10.1109/ieem.2011.6118249
Джордж М. Бережливое производство + шесть сигм. / пер. с англ. М.:, Альпина Бизнес Букс, 2005
Михайлова М.Р. Устранение потерь – основа бережливого производства // Мат-лы Междунар. науч.-практ. конф. «Актуальные проблемы современного менеджмента». – Новосибирск: СибАК, 2010. – С. 11–15. 402 с.
Добротворский И.Л. Менеджмент. Эффективные технологии / Добротворский И.Л. – М.: Приор, 2002. – 462 с.
Losonci D., Demeter K., Jenei I.: Factors influencing employee perceptions in lean transformations. International Journal of Production Economics 131(1), 30–43 (2011). DOI: 10.1016/j.ijpe. 2010.12.022. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2010.12.022
Клочков Ю.П., «Бережливое производство": понятия, принципы, механизмы // Инженерный вестник дона, 2012 №2 – С. 429-437.
Михайлова М.Р. Проблемы производительности труда и вовлечения персонала / Михайлова М.Р., Полынская М.М., Олинович Н.А // Методы менеджмента качества. – 2008. – №1. – С. 4–8.
Доросинский Л.Г. Информационные технологии поддержки жизненного цикла изделия/ Доросинский Л.Г., Зверева О.М. – Ульяновск: Зебра, 2016. – 243 с.
Лелюхин В.Е. Структурно-параметрическое пространство судовых конструкций и технологий в PLM-системах/ Лелюхин В.Е., Колесникова О.В. /Вестник Инженерной школы ДВФУ, 2019. – №1. – С. 1–9.
Рогулин А.Г. Использование компьютерных технологий в управлении и организации производства в судоремонте/Рогулин А.Г., Токликишвили А.Г.// Инновационная наука, 2015. – №7, – С. 58–61.
Шалумов А.С. Введение в CALS-технологии / Шалумов А.С., Никишкин С.И., Носков В.Н. – Ковров: КГТА, 2002. – 137 с.
Богданов В.И. Внедрение безбумажных технологий в АО «ПО «СЕВМАШ» / Научно-технический сборник Российского морского регистра судоходства. – 2018. – №50/51. – С. 103–107.
Грачева М.А. Приоритетные направления работ по стандартизации в области CALS/. Грачева М.А., Боброва А.А., Жирнова Е.А./ Актуальные проблемы авиации и космонавтики, 2013. №. 9. – С. 292–293.
Будниченко М.А. Модернизация конструкторско-технологической подготовки производства и процессов строительства кораблей/ Будниченко М.А, Спиридонов А.Ю. / Труды ЦНИИ им. акад. А.Н. Крылова – 2015. – №90. – С. 187–194.
Будниченко М.А. Формирование ИТ-инфраструктуры судостроительного предприятия в ходе модернизации / Будниченко М.А. Кунгуров В.Ю. / Морские интеллектуальные технологии, 2018. №4-4. – С. 175–185.
Copyright (c) 2020 Russian Journal of Water Transport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.