Factor analysis of cargo river transportation recovery on the Unified deep-water system of Russia
Abstract
In the second half of the XX century, Russian river transport was actively developing, and by 1990 the volume of cargo transportation reached 580 million tons. Now in the 20s of the XXI century, the volume of river traffic has decreased almost fivefold. There has been a redistribution of transportation between modes of transport: the shares of rail and river modes of transport have decreased, the shares of road and pipeline have increased. From the point of view of public interests, the existing distribution of traffic between modes of transport is not rational. The volume of production in the economy of the Russian Federation has fully recovered, but the growth of river traffic does not occur due to the redistribution of traffic between other modes of transport. The article discusses the reasons for a significant decrease in the share of river transport in the total volume of transport services and suggests measures to restore the position of inland waterway transport.
References
Транспорт в России. 2005: Статистический сборник/Росстат. – М., 2005. – 198 с.
Народное хозяйство РСФСР в 1989 г. Статистический ежегодник. https://istmat.info/node/29320
Транспорт и связь СССР. Статистический сборник. – М.: Финансы и статистика. 1990. –239 с.
Транспорт в России. 2020: Статистический сборник /Росстат. – М., 2020. – 108 с.
Производство основных видов продукции в натуральном выражении. https://rosstat.gov.ru/storage/mediabank/god17.htm.
Стратегия развития внутреннего водного транспорта Российской Федерации на период о 2030 года. Распоряжение Правительства Российской Федерации от 29 февраля 2016 г. N 327-р. - https://mintrans.gov.ru/documents/8/8910
Доклад о стоимости строительства, реконструкции, капитального ремонта, ремонта и содержания 1 км автомобильных дорог общего пользования Российской Федерации (2019 год). – https://mintrans.gov.ru/documents/11/11086
Белозерова И. Г. Сравнительный анализ выполнения погрузки грузов по ДВЖД при различных системах планирования перевозок грузов в смешанном железнодорожно-водном сообщении. https://esa-conference.ru/wp-content/uploads/files/pdf/Belozerova-Irina-Georgievna.pdf
Кривошей В. А. Технико-экономические оценки вариантов решения проблемы Городецких шлюзов. https://docplayer.com/51947185-Tehniko-ekonomicheskie-ocenki-variantov-resheniya-problemy-gorodeckih-shlyuzov.html
Новиков П. О. «Разработка технологии временного отставления от движения и подъема грузовых поездов», диссертация кан. техн. наук, МГУПС (МИИТ), 2014г.
Сайбаталов Р.Ф. Методы устранения затруднений в работе полигонов железнодорожной сети, диссертация кан. техн. наук, УрГУПС, 2020г.
Багинова В.В., Ушаков Д.В. Модель региональной организации перевозок скоропортящихся грузов// Экономика железных дорог. 2019. № 11. с.45-51.
Домнина О.Л., Липатов И.В., Ситнов А.Н. Основные проблемы транспортного комплекса России и пути их решения. Речной транспорт (XXI век). 2019. № 3 (91). с. 23-25.
Смирнов М.А., Уртминцев Ю.Н. Особенности внутреннего водного транспорта как потенциального участника международного транспортного коридора «Север-Юг». – Вестник ВГАВТ., вып. 56, 2018 г., с. 169-176.
Стратегия развития автомобильного и городского электрического транспорта
Российской Федерации на период до 2030 года (проект).- https://mintrans.gov.ru/file/402246
Panfilova E.E., Dzenzeliuk N., Domnina O.L., Morgunova N., Zatsarinnaya Е. The impact of cost allocation on key decisions of supply chain participants. - International Journal of Supply Chain Management. 2020. Т. 9. № 1. c. 552-558.
Sustainable development of the EU transport policy and planning for TEN-T. European Economic and Social Committee TEN/446, Brussels, 15 June 2011.
Transport 2050: The major challenges, the key measures. Memo, Brussels 28/03//2011.
Inland Navigation Europe [site] access mode: http://www.inlandnavigation.eu
Copyright (c) 2021 Russian Journal of Water Transport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.