Assessment of problematic sections of raft transportation on the Verhnyaya Kama river from Bondyug village to Solikamsk caused by riverine deformations and ways to eliminate them
Abstract
The analysis of channel deformations of the limiting sections of rivers is the basis for choosing a scheme for radically improving navigable conditions on them. On the example of the Verhnyaya Kama on the section from Bondyug village to Solikamsk, studies of longitudinal and planned long-term deformations causing difficulties for navigation were carried out. The characteristics of the sections difficult for navigation from the village of Bondyug to Solikamsk are given.The main trends in the development of the channel along the sections within the boundaries under consideration and the intensity of channel deformations are determined. The nature of long-term deformations is very diverse. The entire area is divided into short periods of sediment accumulation and longer periods of erosion. On the basis of the performed analysis of long-term channel deformations, a set of track works was proposed, including dredging and erection of corrective structures that contribute to the elimination of problematic water nodes.
References
Гришанин К.В. Водные пути // Учебник для ВУЗов/ К.В. Гришанин, В.В. Дегтярев, В.М. Селезнев – М.: Транспорт, 1986. – 400 с.
Дегтярев В.В. Селезнев В.М., Фролов Р.Д. Водные пути: Учебник для вузов – М.: Транспорт, 1980 – 328 с.
Михайлов А.В., Левачев С.Н. Водные пути и порты: Учебник для вузов. – М.: Высшая школа, 1982 – 224 с.
Гришанин К.В. Сорокин Ю.И. Гидрология и водные изыскания. Учебник для вузов / Под ред. К.В. Гришанина. – М. Транспорт, 1982. – 212 с.
Чернышов Ф.М. Пути повышения эффективности дноуглубительных и выправительных работ на судоходных реках // Труды гидротехники, вып. ХХVIII / Ф.М. Чернышов – Новосибирск, 1968. – С. 122–142.
Руководство по улучшению судоходных условий на свободных реках // С. Петербург, 1992. – 312 с.
Руководство по методам расчета планирования и оценки эффективности путевых работ на свободных реках // М.: Транспорт, 1978. – 104 с.
Маккавеев Н.И. Русловой режим рек и трассирование прорезей. / Н.И. Маккавеев. – М.: Речиздат, 1949 г. – 202 с.
Руководство по проектированию коренного улучшения судоходных условий на затруднительных участках свободных рек. – Л.: Транспорт; 1974. – 312 с
Руководство по изысканиям и анализу руслового процесса на затруднительных участках свободных рек / Главное управление водных путей и гидротехнических сооружений Минречфлота РСФСР. – М.: Транспорт, 1981. – 36 с.
Чалов Р.С. Показатели устойчивости русла, их использование для оценки интенсивности русловых деформаций и пути совершенствования // Динамика русловых потоков / Р.С. Чалов – Л.: 1983. https://doi.org/10.7868/s0321059617050030
Воронина Ю.Е. Изменение судоходного состояния рек в результате канализирования русла. Труды МГУ «Динамика овражно-балочных форм и русловые процессы». / Ю.Е. Воронина. – М.: МГУ, 2002. – с. 76-81.
Воронина Ю.Е. Русловые деформации на участке нижнего бьефа Чайковского шлюза. Эррозионные, русловые и устьевые процессы (исследования молодых ученых университетов) [сборник статей по материалам ХI семинара молодых ученых вузов, объединяемых советом по проблеме эрозионных, русловых и устьевых процессов] / Ю.Е. Воронина, М.А. Матюгин. – Н. Новгород: Мининский университет, 2016. – С. 158-162. https://doi.org/10.56545/9785604789124_17
Copyright (c) 2022 Russian Journal of Water Transport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.