Investigation of the current state of the tailwater of the Nizhny Novgorod hydroelectric power station, taking into account channel deformations and the effect of dredging

  • Marina V. Shestova Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia
  • Aleksandra V. Dobrinina Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Abstract

Integrated waterworks on rivers have a great impact on the state of natural waterways. With the commissioning of hydroelectric facilities and reservoirs that regulate river flow, a new hydrological and channel regime is created; the intensity and nature of channel processes change. The regulation of the runoff by hydropower systems introduces changes in the travel and navigation conditions of the river in question, especially in the lower pools. In this paper, an assessment is made of the current state of the lower pool of the Nizhny Novgorod hydroelectric power station, which is one of the areas limiting navigation throughout the entire unified deep-water system of the Russian Federation. The results of studies of the effect of dredging on the level regime of the tailwater are also presented.

Keywords: hydrological regime, guaranteed dimensions, navigable conditions, dredging, hydroelectric downstream, landing of the water level

References

Векслер А. Б., Доненберг В. М. Переформирования русла в нижних бьефах крупных ГЭС. – М.: Энергоатомиздат, 1983. – 216 с.

Векслер А.Б., Доненберг В.М. Опыт оценки трансформации русла рек в нижних бьефах гидроузлов. Известия ВНИИГ им. Б.Е. Веденеева, том 230, С-Пб.,1997.

Фролов Р.Д. Русловой режим нижних бьефов ГЭС. Современное состояние водных путей и проблемы русловых процессов. Сборник статей. М., 1999.

Шестова М. В. Гидрологический режим нижнего бьефа ГЭС и его влияние на условия судоходства. Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата технических наук [Текст] / М. В. Шестова – Н. Новгород, 2006. https://doi.org/10.18411/b-2016-001

Гладков, Г.Л. Оценка воздействия на окружающую среду инженерных мероприятий на судоходных реках: Учебное пособие для вузов / Г.Л.Гладков, М.В.Журавлев, Ю.П.Соколов. - СПб, Изд-во А.Кардакова 2005. – 241 с. https://doi.org/10.7256/1811-9018.2015.5.15106

Гришанин К.В. Основы динамики русловых потоков. – М.: Транспорт, 1990. 319 с.

Анализ заносимости перекатов в нижнем бьефе Нижегородской ГЭС по итогам проведения транзитных и капитальных дноуглубительных работ в 2021 г. на участке р. Волга (854,5-895,0 км) и оценка влияния капитального дноуглубления на посадку уровня воды на порогах шлюзов №15 и №16 Городецкого гидроузла: отчет о науч.-исслед. работе / Волжский гос. университет водного транспорта; рук. Ситнов А.Н.; исполн.: Воронина Ю.Е. [и др.]. – Нижний Новгород, 2022. – 176 л.

Lagasse P. F., Winkey B. R., Simmons D. B. Impacts of gravel mining on river system stability // J. of Waterway, Port, Coastal and Ocean Engineering Division, American Society of Civil Engineers. 1980. Vol. 106. P. 398-404. https://doi.org/10.1061/jwpcdx.0000214

Author Biographies

Marina V. Shestova , Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

PhD in Associate Professor of the Department of waterways and hydraulic structures, Volga State University of Water Transport, 5, Nesterov st, Nizhny Novgorod, 603951

Aleksandra V. Dobrinina , Volga State Unuversity of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

undergraduate of the Department of waterways and hydraulic structures, Volga State University of Water Transport, 5, Nesterov st, Nizhny Novgorod, 603951, e-mail: dobrinina.sascha@yandex.ru

Published
20-12-2022
How to Cite
Shestova , M. V., & Dobrinina , A. V. (2022). Investigation of the current state of the tailwater of the Nizhny Novgorod hydroelectric power station, taking into account channel deformations and the effect of dredging. Russian Journal of Water Transport, (73), 255-265. https://doi.org/10.37890/jwt.vi73.323
Section
Waterways, ports and hydraulic engineering constructions