The assessment of the possibility of achieving guaranteed dimensions of the ship's passage to create conditions for the development of river tourism on the Lower Vyatka
Abstract
The establishment and maintenance of guaranteed dimensions of the ship's passage on the waterway requires an integrated approach. First of all, this is due to the influence of the level regime of the water body on the increase in the depth of the watercourse, taking into account the possible setting of the water level. Navigation conditions of the river Vyatka in the lower reaches largely depend on the influence of the support of the Kuibyshev reservoir. The authors substantiated the areas of support within the boundaries of the investigated area from the Vyatskiye Polyany hydraulic bridge to the Sokolyi Gory hydraulic bridge, conducted studies on the calculation of water level setting during the development of shipping slots. As a result, it was revealed that it is possible to establish guaranteed dimensions on the Lower Vyatka in a section from the mouth of the river to 40 km, including the city of Mamadysh. In the upper section of the river, the hydraulic features of it do not provide a reasonable opportunity to establish the specified dimensions of the path.
References
Технико-экономическое обоснование улучшения судоходных условий на реке вятка от Кирова до устья/ Управление внутреннего водного транспорта Росморречфлота / М., 2021 г.
Карта реки Вятка от города Киров до устья, изд. 1993 г. (с корректурой на 22.02.2022 г.).
Ситнов, А.Н. Уровенный режим верхней Камы и оценка возможности установления навигационных гарантированных глубин на участке с. Бондюг – пгт. Тюлькино //Транспорт. Горизонты развития. 2022: Материалы международного научно-практического форума. ФГБОУ ВО «ВГУВТ» / А.Н. Ситнов, М.В. Шестова, Н.В. Кочкурова. – 2022. – URL: http://вф-река-море.рф/2022/6_16.pdf. и др.
Гришанин, К.В. Водные пути / К.В. Гришанин, В.В. Дегтярев, В.М.Селезнев. – М.: Транспорт, 1986. – 400 с.
Руководство по изысканиям и анализу руслового процесса на затруднительных участках свободных рек / Главное управление водных путей и гидротехнических сооружений Минречфлота РСФСР. – М.: Транспорт, 1981. – 36 с.
Чернышов Ф.М. Пути повышения эффективности дноуглубительных и выправительных работ на судоходных реках.// Труды гидротехники, вып. ХХVIII./ Ф.М. Чернышов – Новосибирск, 1968. – С. 122–142.
Руководство по улучшению судоходных условий на свободных реках.// С. Петербург, 1992. – 312 с.
Фролов Р.Д. Отчет по НИР «Обоснование увеличения глубины судового хода р. Волги на участке Н. Новгород - Балахна» №214291. / Р.Д. Фролов. – Н. Новгород.: ВГАВТ, 2001. – 96 с.
Руководство по методам расчета планирования и оценки эффективности путевых работ на свободных реках.// М.: Транспорт, 1978. – 104 с.
Гришанин К.В. Основы динамики русловых потоков. – М.:, Транспорт, 1990. 319 с.
Воронина, Ю.Е. Оценка проблемных участков плотовых перевозок на Верхней Каме от с. Бондюг до г.Соликамск, вызванных русловыми деформациями, и пути их устранения // Научные проблемы водного транспорта No73 (4) – 2022 / Ю.Е. Воронина Ю.Е., М.В. Молчанова. – 2022, с.243.
Шестова, М.В. Обоснование гидравлической возможности установления гарантированных габаритов в судового хода на участке р.Кама от с.Бондюг до пгт.. Керчевский // Научные проблемы водного транспорта №72(3) – 2022 / М.В. Шестова, М.А. Решетников. – 2022, с.240.
Copyright (c) 2023 Russian Journal of Water Transport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.