The application of Erlang model for process simulation of boundary monitoring of ships proceeding through the Kerch-Yenikalsky Strait

Abstract

This article investigates the peculiarities of the Kerch-Yenikalsky Channel (KEC) passage. The Kerch Strait is one of the most intensively used sea routes in the Russian Federation, which results in a constant flow of ships and requires organized traffic.

The Kerch Strait throughput capacity was calculated from statistical data on the number of vessels that pass through it on a daily basis. The number of vessels passing through the Kerch Strait increases noticeably every year.

The increase in the number of vessels passing through the Strait creates additional problems related to safety of navigation and environmental sustainability of the region. For example, an increase in the number of ships can lead to an increased probability of collisions and accidents, as well as to the deterioration of the environmental situation in the area of the strait.

In this paper, an algorithm is developed and the factors affecting the KEC passage process are analyzed. The Erlang model is used as a model. This model allows to carry out simulation modeling of the process of customs control providing quantitative data. To build the model, statistical processing of data on the passage of customs control was performed. As a result of simulation modeling the following results were obtained:

1.The maximum throughput capacity of a given control section was determined;

2.Calculated the optimal composition of the customs control vessels.

Keywords: Kerch-Yenikalsky channel, mass service systems, Erlang flow

References

Ивановский, А. Н. Оценка безопасной ширины полосы движения судна при прохождении через Керчь-Еникальский канал / А. Н. Ивановский, Н. В. Ивановский // Молодой ученый. – 2019. – № 28(266). – С. 39-41.

Бабурин В. А. Организационно-правовые аспекты совершенствования обслуживания судов в портах // Вестник государственного университета морского и речного флота им. адмирала С. О. Макарова. 2009. №3 (3). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/organizatsionno-pravovye-aspekty-sovershenstvovaniya-obsluzhivaniya-sudov-v-portah (дата обращения: 14.05.2023).

Кириченко, С. В. Интроспективный анализ энергетического потенциала ветровых условий Керченского полуострова / С. В. Кириченко // Вестник Керченского государственного морского технологического университета. – 2019. – № 1. – С. 31-37.

Горячев, И. С. Расчет вероятности посадки судна на мель при проходе стесненных акваторий на примере Керченского пролива / И. С. Горячев, В. В. Святский, Н. В. Ивановский // Теория и практика обеспечения навигационной безопасности на морских путях и в районах промысла : Материалы I Национальной научно-практической конференции, Керчь, 11–12 июня 2021 года / Под общей редакцией Е.П. Масюткина. – Керчь: ФГБОУ ВО «Керченский государственный морской технологический университет», 2021. – С. 87-94.

Приказ Минтранса России от 21.10.2015 N 313 (ред. от 10.03.2016) // "Об утверждении Обязательных постановлений в морском порту Керчь" (Зарегистрировано в Минюсте России 27.10.2015 N 39490)

Никонорова, М. А. Особенности правового регулирования лоцманской проводки судов по Керченскому проливу (порт Керчь) / М. А. Никонорова // Океанский менеджмент. – 2019. – № 1(4). – С. 34-40.

Мухин О.И. Моделирование систем. [Электронный ресурс]: http://stratum.ac.ru/education/textbooks/modelir/lection28.html (дата обращения:14.05.2023).

Савин В. И. Математические методы оптимального планирования работы флота и портов. -М. 1969. - 168 с.

Куракин В.С., Пьяных С.М. Определение характеристик входящих судовых потоков при различных вариантах организации движения, труды ГИИВТ, выпуск 119, ч. 1, ГИИВТ, Горький, 1972.

Земсков, А. В. Аналитический метод исследования немарковских процессов с потоками Эрланга / А. В. Земсков, А. А. Сулима // Артиллерийский журнал. – 2023. – № 1. – С. 53-59.

Author Biography

Vitalii V. Sviatskii , Kerch State Maritime Technological University, Russia

Lecturer of the Department of Navigation and Industrial Fishing, Kerch State Maritime Technological University, 82 Ordzhonykydze Str., Kerch, 298309, Russian Federation, e-mail: vetal-s25-009@mail.ru

Published
18-12-2023
How to Cite
Sviatskii, V. V. (2023). The application of Erlang model for process simulation of boundary monitoring of ships proceeding through the Kerch-Yenikalsky Strait. Russian Journal of Water Transport, (77), 229-238. https://doi.org/10.37890/jwt.vi77.435
Section
Operation of water transport, navigation and safety of navigation