Assessment of the impact of the construction of a bridge crossing (Nizhny Novgorod) on the channel processes and the stability of the navigation in the lower reaches of the Oka river
Abstract
For the projected bridge over the river. Oka in the city of Nizhny Novgorod, an assessment was made of the impact of its construction on the stability of the channel and navigation. The performed mathematical modeling of the hydrodynamics of the river flow in the studied section of the lower reaches of the Oka made it possible to identify the features of the channel deformations of the river during the construction of bridge structures and the creation of navigable slots, to analyze them and develop recommendations to reduce the negative consequences of construction. They relate to the choice of preferred options for the sequence of construction stages and the best of the technological schemes for the construction of the structure considered in the project, recommendations on the time periods for the production of work, taking into account the level regime of the river and the assessment of their impact on the downstream hydraulic structures. The results of the work are intended for use in the design and construction of the facility.
References
Гришанин, К.В. Водные пути / К.В. Гришанин, В.В. Дегтярев, В.М.Селезнев. – М.: Транспорт, 1986. – 400 с.
Руководство по изысканиям и анализу руслового процесса на затруднительных участках свободных рек / Главное управление водных путей и гидротехнических сооружений Минречфлота РСФСР. – М.: Транспорт, 1981. – 36 с.
Чернышов Ф.М. Пути повышения эффективности дноуглубительных и выправительных работ на судоходных реках.// Труды гидротехники, вып. ХХVIII./ Ф.М. Чернышов – Новосибирск, 1968. – С. 122–142.
Руководство по улучшению судоходных условий на свободных реках.// С. Петербург, 1992. – 312 с.
Отчет о научно-исследовательской работе. Переработать руководство по проектированию коренного улучшения судоходных условий на затруднительных участках свободных рек (заключительный).// Л.: ЛИВТ, 1990. - 418 с.
Руководство по методам расчета планирования и оценки эффективности путевых работ на свободных реках.// М.: Транспорт, 1978. – 104 с.
Липатов И.В. Гидродинамика речных потоков и ее влияние на эксплуатационные параметры судоходных гидротехнических сооружений (Монография) - Н.Новгород, изд. ВГУВТ, 2006. - 106 с.
Патанкар С. Численные методы решения задач теплообмена и динамики жидкости / Пер. с англ. – М.: Энергоатомиздат, 1984. – 152 с.
Launder, B.E., and Spalding, D.B. 1974. ‘The numerical computation of turbulent flows’, Comp. Meth. in Appl. Mech. and Eng., 3, pp. 269-289.
Rodi, W. 1979. ‘Influence of buoyancy and rotation on equations for turbulent length scale’, Proc. 2nd Symp. on Turbulent Shear Flows.
El Tahry, S.H. 1983. ‘k-ε equation for compressible reciprocating engine flows’, AIAA J. Energy, 7, No. 4, pp. 345–353.
Gutachten über die seitliche Einleitung von Überschusswasser in den Einfahrtsbereich der Schleuse Nürnberg. Кастен Торенц, Липатов И.В. - Карлсруэ - Bundesanstalt für Wasserbau (BAW) -Nr. 3.03.10043.00 – Dezember 2003.
Schlichting, H. “Boundary Layer Theory”. 6th Edition, McGraw-Hill, New York. 1968.
H. Jin and R. I. Tanner, "Generation of Unstructured Tetrahedral Meshes by Advancing Front Technique", Int. J. Numer. Methods Eng., 36, 1805-1823 (1993).
R. Lohner and P. Parikh, "Generation of Three Dimensional Unstructured Grids by the Advancing-Front Method", Int. J. Numer. Methods Fluids, 8, 1135-1149 (1988).
J. Peraire, J. Peiro, L. Formaggia, K. Morgan and O. C. Zienkiewicz, "Finite Element Euler Computations in Three Dimensions", Int J. Numer. Methods Eng., 26, 2135-2159 (1988).
Воронина, Ю.Е. Методические подходы оценки заносимости перекатов нижнего бьефа Нижегородской ГЭС и их влияние на обеспечение судоходных глубин участка // Научные проблемы водного транспорта №72(3) – 2022 / Ю.Е.Воронина. – 2022, с.198
Copyright (c) 2023 Russian Journal of Water Transport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.