Justification of the best option for infrastructure support of the water transport terminal
Abstract
The article presents the results of testing the economic and mathematical model for determining the optimal composition of the infrastructure of the river port terminal. The basic conditions and requirements for the economic and mathematical model are formulated, various methodological approaches to solving the problem are considered. On the basis of the author's model, calculations were made and the results were presented for a number of possible options for technical equipment and technology for transshipment work in river ports. The dependence of various indicators (capital investments, operating costs, cost of transshipment work) on the used version of technology and equipment, as well as the cargo turnover mastered at the terminal, is shown. Conclusions were drawn on the most preferable options for organizing the operation of port terminals depending on the various existing and promising volumes of cargo processing.
References
Кузнецов А.Л., Кириченко А.В., Давыденко А.А. Классификация и функциональное моделирование эшелонированных контейнерных терминалов // Вестник государственного университета морского и речного флота им. адмирала С.О. Макарова. №6(34). 2015. С. 7–16.
Минеев С.К. Влияние организации обслуживания судов на пропускную способность портов // Журнал университета водных коммуникаций. №3. 2013. С. 147–152.
Купцов Н.В. Разработка методики расчета оптимальной производительности морского грузового фронта для терминалов по экспортной перевалке угля на ранних стадиях проектирования // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С.О. Макарова. Т. 9. № 5. 2017. С. 925–940. DOI: 10.21821/2309-5180-2017-9-5-925-940.
Стрельников Д.Д. Рейтинговая оценка терминальных логистических цепей // Вестник ВГАВТ. №52. 2017. С. 15–20.
Зуб И.В., Ежов Ю.Е., Стенин Н.Н. Модель выбора портового перегрузочного обору-дования на основе моделирования технологической линии порта // Вестник Государственного университета морского и речного флота имени адмирала С.О. Макарова. Т. 12. № 6. 2020. С. 1016–1028. DOI: 10.21821/2309-5180-2020-12-6-1016-1028.
Карташова О.И., Ничипорук А.О., Отделкин Н.С., Федосенко Ю.С. Унифицированная экономико-математическая модель обоснования оптимального количества инфраструктурных объектов воднотранспортного терминала // Морские интеллектуальные технологии. №4. Часть 2. 2024. С. 159–167. DOI: 10.37220/MIT.2024.66.4.072.
Минеев В.И., Иванов В.М., Карташов М.В. Перспективы развития транспорта Каспийского региона в эпоху перемен // Научные проблемы водного транспорта. №72. 2022. С. 121-133. URL: https://doi.org/10.37890/jwt.vi72.290
Никулина М.В., Подобед В.А. Особенности обоснования эффективности строительства речных причалов предприятий // Научные проблемы водного транспорта. №64. 2020. С. 164–170. doi:10.37890/jwt.vi64.107
Нюркин С.И., Нюркина Э.Е. Поиск путей совершенствования работы судоходных предприятий в регионах с развитой транспортной инфраструктурой // Научные проблемы водного транспорта. №79. 2024. С. 157–163. DOI: 10.37890/jwt.v79.480.
Троилина А.В. Тенденции, факторы и индикаторы развития транзитной транспортной инфраструктуры Российской Федерации // Научные проблемы водного транспорта. №66. 2021. С. 123–137. doi:10.37890/jwt.vi66.152
Copyright (c) 2025 Russian Journal of Water Transport

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.