THE CONCEPT OF ECONOMIC SUBSTANTIATION OF PASSENGER TRANSPORTATION SUBSIDIZING BY INLAND WATER TRANSPORT
Abstract
The passenger transportation practice, both in Russia and abroad, shows that this transportation give little profit or completely unprofitable with the exception of tourist transportation. Given the social significance of passenger transportation for the population of the vast territory of the Russian Federation, state authorities implement measures of the state support for various types of transport for these transportations, including reimbursement of expenses to transport enterprises from budgets of various levels. Obviously, the question which type of transport to subsidize and how much requires special attention. At the same time, passenger transportation subsidizing by inland waterways has been canceled since 2005, and decisions made in the constituent entities of the Russian Federation on subsidizing from regional and municipal budgets quite often do not compensate the expenses of shipping companies. The article proposes possible options, in fact, for the revival of socially significant passenger transportation by inland water transport in Russia and proposes an approach to determining the maximum amount of subsidies to cover the loss of socially significant passenger transportation. The authors of the article have shown due to what factors direct and indirect (non-transport) components of the effect can be obtained as a result of the implementation of their proposals in the practice of water passenger transport enterprises.
References
Минеев В.И. Определение размеров государственных дотаций и субсидий скоростных пассажирских перевозок на водном транспорте /В.И. Минеев, Е.А. Хохлов//Вестник ВГАВТ. – 2005. – Вып. 14. – С. 137–142.
Минеев, В.И. Недоступный транспорт: обсуждение проблемы доступности транспорта. /В.И. Минеев//Речной транспорт (XXI век). – 2010. – № 6. – С. 68–71.
Börjesson, М. Distributional effects of public transport subsidies / M. Börjesson, J. Eliasson, I. Rubensson //Journal of Transport Geography, Volume 84, April 2020.- Article 102674. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102674
Жмачинский В.И., Иванов М.В. Организация речных городских пассажирских перевозок как фактор повышения транспортной доступности населения / В.И. Жмачинский, М.В. Иванов// Управление экономическими системами: электронный научный журнал. – 2014. – №11 (71). –С.54
Socorro, М.Р. Air transport subsidies for resident passengers: The unexpected effects on competition / M. P. Socorro, O. Betancor //Research in Transportation Economics In press, corrected proof Available online 25 November 2019/- Article 100772. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2019.100772
Valido, J. Air transport subsidies for resident passengers when carriers have market power/ J. Valido, M.P. Socorro, A. Hernández, O. Betancor //Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, Volume 70. October 2014. – p. 388–399. https://doi.org/10.1016/j.tre.2014.08.001
Материалы заседания президиума Госсовета по вопросу развития внутренних водных путей. 15.09.2016 года, г. Волгоград. [Электронный ресурс]: http://special.kremlin.ru/events/state-council/ 52713.
Легостаева Н.В., Введенский И.А. Современные тенденции и проблемы развития пассажирских перевозок внутренним водным транспортом России /Н.В. Легостаева, И.А. Введенский//Транспортное дело России. – 2019. – №6. – С. 129–131
Борисова М.А., Жук Л.С., Корешкова О.А. Пассажирский водный транспорт в РФ. Реалии и перспективы/ М.А. Борисова, Л.С. Жук, О.А. Корешкова// Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. – 2017.- № 5-1. – С7 87–91.
Фролова О.Н. Макроэкономический подход к обоснованию транспортных проектов/О.Н. Фролова// Мир транспорта. – 2017 -. № 5, С. 118–129
Ненашева М.В., Олсен Ю.О. Водный транспорт европейского севера России: социальная значимость, проблемы и перспективы развития/М.В. Ненашева, Ю.О. Олсен //Арктика и Север. – 2018. – № 32. – С. 49–62. https://doi.org/10.17238/issn2221-2698.2018.32.49
Развитие транспортной системы России (2010–2030 годы). [Электронный ресурс]: [Федеральная целевая программа: утверждена распоряжением правительства РФ от 05.12.2001 г. №848; в ред. от 27.02.2017 г.].[Электронный ресурс]: http:// www.consultant.ru .
Краев, В.И. Экономическая оценка инвестиций на водном транспорте / В.И. Краев, Т.А. Пантина; под ред. В.И.Краева. – СПб.: СПбГПУ, 2003. – С. 299
Moreno-Monroy A.I. The effect of commuting costs and transport subsidies on informality rates /A.I. Moreno-Monroy, H.M. Posada //Journal of Development Economics Volume 130, January 2018/ – p. 99–112. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2017.09.004
Tscharaktschiew, S. Should subsidies to urban passenger transport be increased? A spatial CGE analysis for a German metropolitan area / S. Tscharaktschiew, G. Hirte //Transportation Research Part A: Policy and Practice, Volume 46, Issue 2. February 2012/- p. 285–309. https://doi.org/10.1016/j.tra.2011.09.006
Методические рекомендации по оценке эффективности инвестиционных проектов (утв. Минэкономики РФ, Минфином РФ, Госстроем РФ 21.06.1999 N ВК 477). [Электронный ресурс]: http://www.consultant.ru.
Rus, G. Pricing and investment in alternative transport infrastructures/ G.de Rus, M. P. Socorro //Transportation Research, Part A: Policy and Practice, Volume 119, January 2019.- p.96-107. https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.10.040
Stern, N. The Economics of Climate Change: the Stern review /Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2007. [Электронный ресурс]: http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511817434.
Copyright (c) 2020 Russian Journal of Water Transport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.