Influence of optimization model parameters on the main characteristics of the architectural and structural type of the combined vessel

Abstract

Transportation of liquid cargo on specialized vessels has the disadvantage of not being able to reload. This is primarily due to the impossibility of placing dry cargo on the return trip in cargo tanks, both from the point of view of the need to clean up the latter, and from the point of view of access to cargo tanks with bulky or bulk cargo. This problem can be solved with the use of specialized cargo combined vessels, which have separate cargo spaces for dry cargo back loading, and traditional tanks for the transportation of liquid petroleum products. The above design solution reduces the carrying capacity of petroleum products compared to a "clean" tanker due to an increase in the weight of the hull, as well as due to the limitation of the permissible capacity, since, especially for river vessels and vessels of mixed (river-sea) navigation, there is no possibility of increasing the dimensions of the vessel. The article presents a mathematical model and the results of test calculations for the choice of an architectural and structural type of cargo combined vessel for inland and mixed (river-sea) transportation. It is shown that the so-called platform vessels have the greatest prospects both in terms of the profit they bring to the shipowner and in terms of minimum operating costs.

Keywords: combined cargo vessel, tanker platform, mathematical model, architectural and structural type of vessel

References

И.А. Гуляев. Классификация и архитектурно-конструктивные особенности комбинированных судов / Гуляев И.А., Роннов Е.П. // Научные проблемы водного транспорта, 62, 2020 – с. 40-50. https://doi.org/10.37890/jwt.vi62.38

Технический регламент о безопасности объектов внутреннего водного транспорта (с изменениями на 6 августа 2020 года). Утвержден Постановлением Правительства Российской Федерации от 12 августа 2010 г. N 623

Coons S.A. Surfaces for computer-aided design of space forms. Computer Science. Published 1 June 1967

Давыдова С.В. Автоматизация генерации ординат теоретического чертежа интерполяционным методом // Вестник «ВГАВТ» №56, 2018 –

Правила классификации и постройки судов. [Режим доступа]: https://www.rivreg.ru/assets/Uploads/izveshenia/Rossiyskiy-Rechnoy-Registr.-PRAVILA-2019.-May-2021.pdf

Роннов Е.П. Математическая модель расчёта массы металлического корпуса комбинированного судна / Е.П. Роннов, И.А. Гуляев, Ю.А Кочнев // Научные проблемы водного транспорта, Выпуск 63, 2020 – с. 48-54

Гуляев И.А. Прогнозирование сопротивления движению грузовых комбинированных судов в задаче их оптимизации / И.А. Гуляев, Ю.А. Кочнев // Проблемы использования и инновационного развития внутренних водных путей в бассейнах великих рек, Нижний Новгород, 2020 г.

Гуляев И.А. Математическая модель расчёта массы металлического корпуса комбинированного судна / Е.П. Роннов, И.А. Гуляев, Ю.А. Кочнев // Научные проблемы водного транспорта, Выпуск 63, 2020 – с. 48-54

Гуляев И.А. Анализ остойчивости комбинированных судов на стадии исследовательского проектирования / Е.П. Роннов, И.А. Гуляев // Научные проблемы водного транспорта. 2021. № 66. – с. 29-35. DOI: 10.37890/jwt.vi66.158

Роннов Е.П. Особенности назначения надводного борта судов смешанного плавания из условия запаса плавучести / Е.П. Роннов, Ю.А. Кочнев // Труды 18-го международного научно-промышленного форума "Великие реки-2016. Проблемы использования и инновационного развития внутренних водных путей в бассейнах великих рек. Интернет журнал широкой научной тематики. Выпуск 5, 2016 г. [Электронная версия]

Бартеньев, О.В. Фортран для профессионалов. Математическая библиотека IMSL / О.В. Бартеньев. – Выпуск 3.

Author Biographies

Ilya A. Gulyaev , Federal Autonomous Institution Russian River Register, Moscow, Russia

Head of Hull Department, Federal Autonomous Institution Russian River Register, bld. 2, 15, Okruzhnoy proezd, Moscow, Russia, 105187

Yuri A. Kochnev , Volga State University of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Candidate of of Technical Sciences, Volga State University of Water Transport (VSUWT), 5, Nesterova street, Nizhny Novgorod, Russia, 603950

Evgeniy P. Ronnov , Volga State University of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Doctor of Technical Sciences, Professor, Head of the Department, Federal State-Financed Educational Institution of Higher Education Volga State University of Water Transport (VSUWT), 5, Nesterova street, Nizhny Novgorod, Russia, 603950

Published
20-09-2022
How to Cite
Gulyaev, I. A., Kochnev, Y. A., & Ronnov, E. P. (2022). Influence of optimization model parameters on the main characteristics of the architectural and structural type of the combined vessel. Russian Journal of Water Transport, (72), 15-29. https://doi.org/10.37890/jwt.vi72.275
Section
Shipbuilding, ship repair, and ecological safety of the ship