Reloading of the international transport corridor "North-South"
Abstract
The agreement on the creation of the international transport corridor "North-South" between Russia, Iran and India was signed in September 2000. The contracting parties intended to increase trade exchange and transit traffic in order to accelerate economic growth both in the countries themselves and in the regions of the route. Subsequent events in the world contributed to the introduction of serious adjustments that had a negative impact on its development: a series of economic downturns, the US invasion of Iraq and Afghanistan, the emergence of the One Belt, One Road Initiative, and Russia's special military operation in Ukraine. All this led to a significant change in commodity flows and an understanding of the significance of this transport corridor.
References
Елена Шелеметьева. Диалоги о коридоре Север-Юг. Сайт ИА Sea News. https://seanews.ru/2022/05/11/ru-dialogi-o-koridore-sever-jug/
Гурова М.В., Филь А.В. Анализ и направления развития МТК «Север-Юг». Сборник научных трудов III международной научно-практической конференции, Ростов-на-Дону, 2019, С.103-106.
Широких С.В. Развитие контейнерных перевозок в Каспийском регионе в рамках МТК «Север-Юг». Академический вестник Ростовского филиала Российской таможенной академии №2(31), Ростов-на-Дону, 2018, С.58-64.
Стратегия развития российских морских портов в Каспийском бассейне, железнодорожных и автомобильных подходов к ним в период до 2030 г.
Стратегия пространственного развития Российской Федерации на период до 2025 года
Транспортная стратегия Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на период до 2035 года
Стратегия развития внутреннего водного транспорта Российской̆ Федерации на период до 2030 год.
Стратегия развития российских морских портов в Каспийском бассейне, железнодорожных и автомобильных подходов к ним в период до 2030 г.
Сайт РИА Новости. 31.03.2022. Эксперт оценил санкции против российского морского судоходства. https://ria.ru/20220331/sanktsii-1781056735.html
Владимир Прохватилов. Когда Европа закрылась… Россия – Иран: заработал транспортный коридор «Север – Юг». Сайт Фонд стратегической культуры. https://www.fondsk.ru/news/2022/07/15/kogda-evropa-zakrylas-56696.html?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop&utm_referrer=https%3A%2F%2F-yandex.ru%2Fnews%2Fsearch%3Ftext%3D
Грузооборот морских портов России за 12 месяцев 2021 года. Сайт ассоциации морских торговых портов. https://www.morport.com/rus/news/gruzooborot-morskih-portov-rossii-za-12-mesyacev-2021-g
Международный транспортный коридор «Север – Юг»: создание транспортного каркаса Евразии. Доклады и рабочие документы 21/5. Евразийский банк развития. 2021. https://eabr.org/analytics/special-reports/; https://eabr.org/analytics/special-reports/mezhdunarodnyy-transportnyy-koridor-sever-yug-sozdanie-transportnogo-karkasa-evrazii-/
Acar A.Z., Gürol P. An innovative solution for transportation among Caspian region // Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 229, 19, 2016, pp. 78-87. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.07.116
Lei, Y. (2021). A Tripartite Evolutionary Game Analysis of the Co-Construction of an Inter-national Transport Corridor. Discrete Dynamics in Nature and Society, 2021. https://doi.org/10.1155/2021/7886886
Kryukova, E. (2021). Development of International Transport Corridors in Russia. Vestnik Volgogradskogo Gosudarstvennogo Universiteta. Ekonomika, (2), 97–106. https://doi.org/10.15688/ek.jvolsu.2021.2.8
Lunev, S., & Yurtaev, V. (2021). Prospects for establishing partnership relations between India and Iran (significance for Russia). Mezhdunarodnye Protsessy, 19(2), 121–137. https://doi.org/10.17994/IT.2021.19.2.65.3
Copyright (c) 2023 Russian Journal of Water Transport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.