Evaluation of the effectiveness of combined ships

Abstract

The aim of article is the estimation of the effectiveness of combined ships and the determining the scope of their optimal use by preliminary design of new ships to increase the competitiveness of inland water transport. For this, approaches and indicators are proposed for assessing the use of combined and traditional (dry cargo and tankers) vessels when deciding on their construction in strategic planning or the acquisition of existing vessels in current planning. The novelty of the assessment lies in taking into account the specifics of the operation of a combined vessel, which provides for an assessment of the effectiveness of additional capital investments in it, generating additional income and operating costs arising from the return loading of the vessel, as well as the possibility of comparing this efficiency with the corresponding indicators of the operation of dry cargo and tankers on alternative cargo flows. Additionally, in order to study the influence of efficiency factors and a more adequate assessment, the freight rate of the reverse cargo flow is determined, which ensures equal profitability with the direct cargo flow. Evaluation of the effectiveness of ships and the operability of the proposed approach are shown on a number of real cargo flows in the Central and Northwestern basins. Based on the analysis of indicators, the boundaries of the effectiveness of the use of combined vessels in specific areas of work were established.

Keywords: combined ships, return trip loading, cost of transportation, additional capital investments, depreciation, freight rates of forward and reverse cargo flows, vessel efficiency, cargo transportation efficiency limits

References

Распоряжение Правительства РФ № 327-р от 29 февраля 2016 г. Стратегия развития внутреннего водного транспорта Российской Федерации на период до 2030 года (признано утратившим силу распоряжением Правительства РФ от 27 ноября 2021 года N 3363-р. [Электронный ресурс] – Режим доступа: 11.03.2023 http://government.ru/docs/22004/.

Распоряжение Правительства РФ от 27 ноября 2021 года N 3363-р Транспортная страте-гия Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на период до 2035 года. [Элек-тронный ресурс] – Режим доступа: 23.03.2023 https://docs.cntd.ru/document/727294161.

Гуляев И.А. Оптимизация проектных элементов и характеристик комбинированных судов внутреннего и смешанного (река-море) плавания. Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата технических наук. Специальность 2.5.18 – «Проектирование и конструкция судов», Нижний Новгород – 2022. С.24.

Никулина М.В., Платов Ю.И. Методика оценки сравнительной эффективности перевозок грузов водным транспортом. // Научные проблемы водного транспорта, № 74 (2023). –С. 184-196. DOI: https://doi.org/10.37890/jwt.vi74.

Методические рекомендации по оценке эффективности инвестиционных проектов (вторая редакция): утв. Министерством экономики РФ, Министерством финансов РФ, Государственным комитетом РФ по строительной, архитектурной и жилищной политике 21.06.1999 N ВК477. – М.: Экономика, 2000. – С.421.

Постановление Правительства РФ от 22 мая 2008 г. N 383 "Об утверждении Правил предоставления субсидий российским организациям на возмещение части затрат на уплату процентов по кредитам, полученным в российских кредитных организациях и в государственной корпорации развития "ВЭБ.РФ" в 2009 - 2023 годах, на уплату лизинговых платежей по договорам лизинга, заключенным в 2009 - 2023 годах с российскими лизинговыми компаниями на приобретение гражданских судов, а также на уплату процентов за предоставление рассрочки по договорам купли-продажи с рассрочкой платежа, заключенным в 2022 году с российскими лизинговыми компаниями на приобретение гражданских судов" (с изменениями и дополнениями) [Электронный ресурс] – Режим доступа: 23.03.2023 URL: https://base.garant.ru/12160492/.

Карташев А.Б., Сверчков А. В., Щемелинин Л. Г. Экономические аспекты повышения полноты обводов сухогрузных судов смешанного река-море плавания. // Транспорт Российской Федерации. № 2 (75) 2018. – C. 38–45 [Электронный ресурс] – Режим до-ступа: 23.03.2023 https://cyberleninka.ru/article/n/ekonomicheskie-aspekty-povysheniya-polnoty-obvodov-suhogruznyh-sudov-smeshannogo-reka-more-plavaniya/viewer.

Платов А.Ю. Методы оперативного планирования работы речного грузового флота в современных условиях: монография / А.Ю. Платов. – Н. Новгород: ФГБОУ ВПО ВГАВТ, 2009. – С.155.

Калькулятор расчета ЖД тарифа по России и СНГ. [Электронный ресурс] – Режим до-ступа: 10.03.2023 URL: https://ezdok-online.ru/raschet-stoimosti.html.

Стоимость грузоперевозки. [Электронный ресурс] – Режим доступа: 10.03.2023 URL: https://www.dellin.ru/directions/gruzoperevozki-po-rossii/pitkyaranta-tver/.

Author Biography

Juri I. Platov , Volga State University of Water Transport, Nizhny Novgorod, Russia

Dr. Sci. (Eng), professor of Transport Management Chair, Volga State University of Water Transport, 5, Nesterov st, Nizhny Novgorod, 603950, e-mail: platov_ji@mail.ru

Published
19-06-2023
How to Cite
Platov, J. I. (2023). Evaluation of the effectiveness of combined ships. Russian Journal of Water Transport, (75), 196-207. https://doi.org/10.37890/jwt.vi74.367
Section
Operation of water transport, navigation and safety of navigation