Characteristics of a turbomachine impeller with radial blades of symmetrical profile in compressor mode
Abstract
The paper presents the results of studies of the characteristics of a turbomachine impeller with radial blades of a symmetrical profile, in which some of the blades operate in turbine mode, and some of the blades operate in compressor mode. This combination of modes is provided by partial supply of the working gas. The characteristics of the compressor part of the blades were determined by the conditions of the energy and kinematic balances of the turbine and compressor blades. The dependences of the specific powers of turbine and compressor parts for different blade installation angles on the speed characteristic determining the operating mode of the turbine part are obtained. The influence of the blade installation angle on the total efficiency, which characterizes the losses during the energy conversion of the velocity pressure incident on the turbine blades into the energy of the working fluid at the outlet of the interblade channels of the compressor part, is determined. The dependence of the specific consumption of the working gas on the blade installation angle was obtained. The characteristics of the compressor part of the impeller are presented as dependencies on the flow coefficient. It was found that for each blade installation angle there are flow coefficients corresponding to the maximum degree of pressure increase and the maximum efficiency of the compressor part.
References
Аэродинамика турбин и компрессоров. Под ред. У.Р. Хауторна. Перевод с англ. М.: Машиностроение, 1968. 742 с.
Зайцев В.И., Грицай Л.Л., Моисеев А.А. Судовые паровые и газовые турбины. М.: Транспорт, 1981. 312 с.
Паровые турбины (третий век на службе) // Двигатель. 2005. № 2(38). С.12. URL: http://engine.aviaport.ru/issues/38/page30.html
Конюков В.Л., Горбенко А.Н., Плющаев В.И., Викулов С.В., Михеева Т.А. Особенности характеристик рабочего колеса турбомашины с радиальными лопатками симметричного профиля в режиме турбины // Морские интеллектуальные технологии. 2024. № 4 часть 2. С.64-69. DOI: 10.37220/MIT.2024.66/060
Топунов А.М. Теория судовых турбин. Л.: Судостроение, 1982. 472 с.
Кириллов И.И. Теория турбомашин. Л.: Машиностроение, 1972. 533 с.
Курзон А.Г. Теория судовых паровых и газовых турбин. Л.: Судостроение, 1970. 592 с.
Конюков В.Л. Расширение диапазона допустимых нагрузок судового четырехтактного дизеля при использовании регулируемого соплового аппарата турбокомпрессора // Научные проблемы водного транспорта. 2024. №79(2). С. 114-121. DOI: 10.37890/jwt.vi79.494
Левенталь М.Ю. Оценка погрешности численного метода газодинамики при расчете профильных потерь в турбинных решетках // Труды С-Пб ГМТУ. 2014. №2. С. 8-11.
Конюков В.Л., Василенко Е.Е. Анализ эксплуатационных характеристик турбинной ступени при повороте лопаток регулируемого соплового аппарата // Вестник Керченского государственного морского технологического университета. 2021. №3. С. 95-109. DOI: 10.47404/2619-0605_2021_3_95
Grishin Y. Unsteady Flow Pulses Interaction with a Turbine / CIMAC Congress. Helsinki. – June 6-10. 2016. no308. pp. 34-39.
Гришин Ю.А. Взаимодействие импульсов нестационарного течения потока газов с турбиной // Двигателестроение. 2017. № 2(268). С. 11-14.
Щегляев А.В. Паровые турбины. Теория теплового процесса и конструкции турбин. М.: Энергоатомиздат, 1993. 385 с.
Зайцев Ю.И. Основы проектирования судовых паровых турбоагрегатов. Л.: Судостроение, 1974. 437 с.
Степанов Г.Ю. Гидродинамика решеток турбомашин. М.: Физматгиз, 1972. 533 с.
Copyright (c) 2025 Russian Journal of Water Transport

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.