INFLUENCE OF SUBJECTIVE FACTORS ON THE IMPLEMENTATION OF INFORMATION TECHNOLOGIES ON RIVER TRANSPORT
Abstract
The relevance of the article is confirmed by the need to increase the level of development, implementation and use of information technologies in the field of fleet management. The article substantiates that the main difficulties with implementation are not dictated by objective conditions, but are in the field of subjective attitude of people influencing the development of managerial IT. The role of managers and the impact of organizational decisions on the success of IT development and implementation are shown, both in the past and in at present, which is illustrated in the historical aspect by the example of the Volgotanker shipping company, where the principles of informatization were observed and subjective factors had a strong influence. The author notes lack of demand for analytical IT at the present stage, despite the superiority of the domestic reserve and the high efficiency of modeling the movement of ships and the regulation of running time and fuel consumption by ships. The main directions of increasing the efficiency of IT in river transport in the context of the digitalization of the economy have been formulated.
References
Barnhart C. Handbooks in Operations Research and Management Science: Transportation, Vol. 14 / C. Barnhart, G. Laporte (eds). Amsterdam: Elsevier, 2007. – 796 p. https://doi.org/10.1016/s0927-0507(06)14012-8
Глушков В.М. Основы безбумажной информатики М; Наука, 1982. – 552 с.
Никаноров С.П. Введение в концептуальное проектирование АСУ: анализ и синтез структур / С.П. Никаноров, Н.К. Никитина, А.Г. Теслинов. – М. : Концепт, 2007. – 236 с.
Negroponte N. Being Digital. New York: Knopf, 1995.
Matt C. Digital Transformation Strategies / C. Matt, T. Hess, A. Benlian. Business and Information Systems Engineering. 2015. Vol. 57. N. 5. Pp. 339–343. https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5
de Reuver M., Sorensen C., Basole R.C. The digital platform: a Research agenda // Journal of Information Technology. 2018. Vol. 33. No. 2. Pp. 124–135. https://doi.org/10.1057/s41265-016-0033-3
Автоматизированная система управления водным транспортом / В.И. Савин, В.В. Неволин, В.Н. Захаров, А.А. Булов. – М.: Транспорт, 1985. – 238 с.
Малышкин А.Г. Опыт разработки и внедрения АСУ пароходством «Волготанкер» / А.Г. Малышкин, Ю.И. Платов // Передовой опыт и новая техника / ЦБНТИ. М., 1977. – Вып. 7 (43). С. 3–9.
Неволин В.В. Проблемы АСУ «Речфлот». Речной транспорт. – 1978. – № 1. – С. 25–26.
Платов Ю.И. Проблемы внедрения АСУ. Ж. «Речной транспорт», №9, 1979. C. 20–21.
Кока Н. Г. АСУ «Речфлот»: итоги и задачи / Н.Г. Кока Речной транспорт. – 1983. – № 1. – С. 22–24.
Савин В.И. Основные направления развития АСУ «Речфлот» / В.И. Савин // Речной транспорт. – 1986. – № 2. – С. 20–21.
Бутов А.С. Что мешает внедрению АСУ / А.С. Бутов // Речной транспорт. 1986. – № 11. – С. 28–29.
Платов А.Ю. Проблемы применения систем поддержки принятия решений на речном транспорте / А.Ю. Платов, Ю.И. Платов // Речной транспорт (XXI век). 2018. № 1 (85). – С. 22–24.
Mohammed Al-Yakoob, Salem. Mixed-integer mathematical programming optimization models and algorithms for an oil tanker routing and scheduling problem / Salem Mohammed Al-Yakoob. Dissertation for PhD in Math., Virginia Polytechnic Institute, Virginia, 1997. https://doi.org/10.1080/07408179908969843
Ronen D. Cargo Ships Routing and Scheduling: Survey of Models and Problems / D. Ronen // European Journal of Operational Research, 1983, No 12. Pp. 119–126. https://doi.org/10.1016/0377-2217(83)90215-1
Ronen D. Ship Scheduling: The Last Decade / D. Ronen // European Journal of Operational Research, 1993, No 71. Pp. 325–333. https://doi.org/10.1016/0377-2217(93)90343-l
Christiansen M. Maritime Transport Optimization: An Ocean of Opportunities / M. Christiansen, K. Fagerholt, G. Hasle, A. Minsaas, B. Nygreen. OR/MS Today, April, 2009, Pp. 26–31.
Павлова О. Почему проваливаются ИТ-проекты: расчеты и реалии / О. Павлова // PC Week/RE, 2004. – №4. URL: http://www.it.ru/press_center/publications/8400/; https://www.itweek.ru /management/article/detail.php?ID=160673.
Пьяных С.М. Автоматизация расчета графика движения флота в пароходствах центрального и северо-западного бассейнов на ЕС ЭВМ / С.М. Пьяных, Н.В. Пигалова // Труды / ГИИВТ. – Горький, 1981. – Вып. 187. – С. 3–10.
Charles T. Meadow. The Analysis of Information Systems: John Wiley & Sons, Inz. New York-London-Sydny, 1967.
Платов Ю.И. Опыт оперативного учёта стояночного времени транспортного флота с использованием средств дистанционной передачи / Ю.И. Платов, Б.И. Дмитриев // Производственно-технический сборник ЦБНТИ МРФ РСФСР, №120, 1973. С. 21-28.
Энциклопедия речного транспорта: В 3 т. Т. 1: А-И: ОАО «Гипроречтранс» 2011. – 508 с.
Энциклопедия речного транспорта: В 4 т., Т. 2: К-М.: ОАО «Гипроречтранс» 2015. – 486 с.
Рыжов Л.М. Основы создания отраслевой автоматизированной системы управления речным транспортом АСУ «Речфлот» / Л.М. Рыжов, // Труды / ГИИВТ. – Горький, 1972. – Вып. 117, ч.2. – С. 3–19.
Платов Ю.И. Обеспечение достоверности данных в АСУ на речном транспорте. Передовой опыт и новая техника, сб. ЦБНТИ Минречфлота, 1979, вып.4 (64). – С. 7–29.
Дубровин И.М. Устранить двойной учёт работы флота / И.М. Дубровин, Ю.И. Платов // «Речной транспорт», №10, 1975. С. 27.
Гоманов Е.А. Автоматизация анализа и расчета технических норм работы флота / Е.А. Гоманов, Ю.И, Платов // Сб. ЦБНТИ МРФ «Передовой опыт и новая техника», вып. 8, (92), 1981. – С. 7-14.
Ширяев Е.В. Автоматизированные системы управления на водном транспорте – М.: Изд-во «Альтаир» МГАВТ, 2006. – 271 с.
Савин В.И. Расчёт графика движения на электронно-вычислительных машинах. – М.: Транспорт, 1968. – 216 с.
Савин В.И. Математические методы оптимального планирования работы флота и портов. – М. 1969. – 168 с.
Рыжов Л. М. Метод разработки базовой схемы графика движения флота / Л.М. Рыжов, С.М. Пьяных, Н.В. Пигалова // Труды / ГИИВТ. – Горький, 1975. – Вып. 146. – С. 70–75.
Роговский Е.А. Информационное общество (экономика и политика) / Е.А. Роговский. –М.: Международные отношения, 2008. – 400 с.
Платов А.Ю. Методология оперативного планирования работы речного грузового флота в рыночных условиях // Речной транспорт (XXI век). – 2010. – No 1. – С. 71–73.
Mundy R.A. Management Systems for Inland Waterway Traffic Control / R.A. Mundy, J.F. Campbell. Center for Transportation Research and Education. Iowa State University, 2005.
Caroll J.L. Simulation of Waterway Transport Systems / J.L. Caroll, M.S. Bronzini. Transportation Engineering Journal, Vol. 97, No. 3, August 1971. P. 527–539.
Bronzini M.S. Inland Navigation System Analysis / M.S. Bronzini. Vol. 5. CACI, Inc., U.S. Army Corps Engineers, Washington, D.C., 1976.
Waterway Analysis Model (WAM). User Manual. Shallow Draft Version, NESP Reports. Huntington, West Virginia, 2007.
Малышкин А.Г. Система автоматизированного расчета норм времени следования и расхода топлива / А.Г. Малышкин, А.Ю. Платов, Ю.И. Платов, С.Г. Смирнов // Наука и техника на речном транспорте / ФГУП ЦБНТИ Минтранса РФ. – М., 2003. – С. 80–84.
Harilaos N. Psaraftis and Christos A. KontovasGreen. Green Maritime Transportation: Speed and Route Optimization. Transportation Logistics The Quest for Win-Win Solutions. Springer International Publishing Switzerland, 2016. PP. 299–351. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.049
Kowalski A. Cost optimization of marine fuels consumption as important factor of control ship’s sulfur and nitrogen oxides emissions. Scientific Journals Maritime University of Szczecin, 2013, 36(108) z. 1 pp. 94–99.
Shrady D.A., Smith G.K., Vassian R.B. Predicting Ship Fuel Consumptions. Naval Postgraduate School, 1996. P. 70.
Miyeon Jeon, Yoojeong Noh, Yongwoo Shin, O-Kaung Lim, Inwon Lee, Daeseung Cho Prediction of ship fuel consumption by using an artificial neural network / Journal of Mechanical Science and Technology 32 (12) (2018): 5785-5796. https://doi.org/10.1007/s12206-018-1126-4
Copyright (c) 2020 Russian Journal of Water Transport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.